În momentul în care fumătorii trec pe lângă anumite panouri publicitare instalate în Stockholm, capitala Suediei, se petrece ceva cu totul straniu: ‘panourile publicitare încep să tuşească’. Un lanţ farmaceutic suedez a plătit o campanie publicitară, cu scopul de a încuraja fumătorii să se lase de acest obicei nociv. La prima vedere, panourile publicitare speciale, amplasate mai ales în faţa staţiilor de metrou, prezintă fotografia unui model cunoscut. În momentul în care un fumător stă în apropiere sau se plimbă prin faţa panoului cu ţigara aprinsă, modelul se mişcă brusc şi începe să tuşească, în mod evident deranjat de fumul de ţigară. După câteva reprize de tuse, imaginea de pe panou se schimbă din nou, oferind publicului o gamă variată de produse farmaceutice Apotek Hjartat destinate celor care vor să se lase de fumat. Akestam Holst, agenţia publicitară care a realizat campania antifumat, a reuşit crearea acestui extraordinar efect prin instalarea în panoul publicitar a mai multor detectoare de fum. Primul loc ales pentru amplasarea acestor panouri a fost Piaţa Odenplan din Stockholm, un loc binecunoscut pentru numărul mare de fumători. Agenţia a filmat reacţiile fumătorilor – unii au fost extrem de surprinşi, alţii au izbucnit pur şi simplu în râs -, iar rezultatul a fost postat online şi a fost diseminat la scară largă. „Scopul nostru a fost să deschidem discuţia despre acest subiect, să documentăm şi să înregistrăm reacţiile, să încurajăm populaţia să ducă o viaţă sănătoasă. Reacţiile au fost în mare parte pozitive”, a declarat Fredrik Kullberg, director de marketing la Apotek Hjartat. „Am lansat această iniţiativă cu scopul de a ajuta oamenii în privinţa uneia dintre cele mai obişnuite hotărâri care se ia odată cu intrarea în noul an: renunţatul la fumat”, a declarat Ida Persson, purtător de cuvânt al agenţiei Akestam Holst. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, peste 20% dintre suedezii cu vârste peste 15 ani fumează. De asemenea, tutunul de mestecat este extrem de popular în Suedia. Este a doua oară în mai puţin de două luni în care firma Akestam Holst atrage atenţia lumii întregi. În luna decembrie 2016, agenţia publicitară a realizat o campanie pentru firma de mobilă Ikea, redenumind piesele de mobilier cu numele celor mai obişnuite nelinişti şi griji ale omului./mbaciu/vdraguta
CNN INTERNATIONAL, 14 ianuarie