Victor Ponta: Domnule director, stimate gazde, în primul rând bună ziua şi vă mulţumesc pentru invitaţia de a fi azi la Uzina Dacia Mioveni, alături de colegi din echipa guvernamentală şi de reprezentanţii autorităţilor locale, cu care ştiu că dvs aveţi o relaţie de lungă durată şi o relaţie foarte bună în interesul companiei, dar şi în interesul dezvoltării autorităţilor locale. Îmi face, de fiecare dată, mare plăcere să fiu aici, mai ales că eu la dvs de fiecare dată vin cu o maşină fabricată la dvs. Ştiţi foarte bine că maşina pe care o folosesc este un Duster. N-aş face vreodată greşeala să vin cu o maşină fabricată în altă ţară, pentru că sunt român, sunt mândru de România, sunt mândru de Dacia şi cât timp voi reprezenta statul român voi considera că este de obligaţia mea să folosesc o maşină fabricată în România, o maşină care, iată, este la o calitate şi un standard egal cu orice altă maşină produsă într-o altă ţară europeană. De altfel, după cum ştiţi foarte bine, miniştrii Guvernului României, autorităţile locale, structurile guvernamentale folosesc din ce în ce mai mult maşini fabricate în România, în special la Mioveni. Şi vreau să ştiţi că inclusiv programul pe care l-am desfăşurat privind ambasadele şi reprezentanţii diplomatici ai României peste tot în lume, toţi au un Duster. Acum, oriunde merg într-o vizită în străinătate mă aşteaptă reprezentanţii noştri diplomatici şi mă simt ca acasă în momentul în care mă urc, la aeroport, în maşină. Ieri, la Chişinău, în ţara vecină şi prietenă şi din familia noastră, am dus o donaţie din partea Guvernului României pentru autorităţile guvernamentale ale Republicii Moldova, care consta tot din maşini fabricate la Mioveni, aşa încât ne mândrim cu Uzina Dacia, cu producţia de aici şi credem că este într-adevăr un motiv de mândrie naţională faptul că dvs sunteţi în acest moment cea mai mare companie românească, înţeleg că aţi depăşit un pic Petrom-ul şi nu pot decât să vă felicit şi să vă urez mult succes. De altfel am o încredere personală deosebită în maşinile fabricate la Mioveni, ca şi copilot, cum spun colegii mei din politică, am fost campion naţional la Cupa Logan şi n-am avut niciun incident important, ceea ce înseamnă fiabilitate şi siguranţă. Am o singură aşteptare, cea referitoare la maşinile electrice, împreună cu primul-ministru al Franţei, vă amintiţi, în urmă cu mai bine de un an, am testat primul model şi aştept foarte mult să avem cât mai curând pe piaţa românească maşini electrice produse de dvs, pentru a putea sprijini, cel puţin în marile oraşe, Bucureştiul şi celelalte, dezvoltarea acestui tip de vehicule nepoluante. Şi sper să avem cât mai curând modelul electric şi vă garantez că voi fi unul dintre primii cumpărători.
Dincolo de ceea ce ţine de activitatea cunoscută a companiei Dacia, mă aflu aici nu în campanie electorală, am venit foarte des la dvs şi ne-am întâlnit foarte des, atunci când am vorbit împreună şi am găsit soluţii pentru Programul „Rabla”, pentru Programul Remat, şi vreau să vă mulţumesc pentru colaborarea în dezvoltarea acestui proiect de reînnoire a parcului auto din România. Am lucrat împreună pentru taxa de mediu şi de asemenea vreau să vă mulţumesc pentru asta şi tot împreună, zilele trecute, am lansat Programul „Prima maşină”, un program care are ca scop, bineînţeles, sprijinirea achiziţiei de maşini de către cei tineri, care nu au posibilităţile de garanţie necesare, un program care, sigur, duce la înnoirea parcului auto, dar un program – şi n-am ascuns această dorinţă a mea – care să se adreseze în special producătorilor români, pentru că avem producţie în România de autoturisme moderne, fiabile, care se încadrează în condiţiile pe care le avem în „Prima maşină”.
De asemenea ne-am întâlnit de multe ori şi la Titu, la Centrul de cercetare, am discutat împreună şi mă bucur că noua lege care a trecut de Parlament cu sprijinul Guvernului legată de brevete şi drepturi de proprietate este o lege care sprijină compania Dacia în investiţiile în cercetare pe care le are, am discutat de multe ori împreună despre accesarea ajutoarelor de stat pentru noi investiţii, a schemelor fiscale şi financiare şi sunt absolut convins că reducerea contribuţiilor de asigurări sociale, care a intrat în vigoare la 1 octombrie, va fi un nou sprijin pentru păstrarea competitivităţii uzinei de la Mioveni într-o piaţă extrem, extrem de competitivă şi în care acea scădere cu 5% a contribuţiilor de asigurări sociale înseamnă un plus de competitivitate pe piaţa muncii. Deci, ne-am întâlnit foarte des, când nu era campanie electorală, şi o să ne întâlnim şi după ce se termină campania electorală, pentru că eu cred că avem proiecte comune, cred că Dacia Mioveni reprezintă nu doar un brand naţional, o mândrie pentru România, reprezintă o companie strategică din punctul de vedere al capacităţii de producţie, al numărului de angajaţi şi voi face întotdeauna eforturi care ţin de Guvernul României pentru a păstra locurile de muncă, pentru a avea locuri de muncă stabile, de asemenea, pentru că înţeleg cât de important este pentru industria orizontală ceea ce înseamnă compania Dacia Mioveni. Ne-am întâlnit de asemenea aici atunci când am finalizat lucrările de infrastructură care au permis şi care erau demult aşteptate de către uzină, legate de zona de aici, de Mioveni, mai departe, drumul naţional, şi tot aici, la dvs, am stabilit foarte clar că în Programul Operaţional de Transport pe care Guvernul îl va aproba până la sfârşitul acestui an în baza Master Planului de transport, segmentul Piteşti-Sibiu este trecut ca segment de autostradă.
Vă spun aceste lucruri în calitate de prim-ministru, nu în calitate de candidat la Preşedinţie, pentru că un preşedinte în România nu face autostrăzi. Poate să le promită, dar vi le promite degeaba, că nu le face. Autostrăzile sunt făcute de către guvern în baza finanţărilor europene şi includerea segmentului Piteşti-Sibiu în Master Plan ca autostradă permite finanţare europeană şi, sigur, prin eforturile bugetului naţional, buget care de asemenea este propus de guvern, aprobat de Parlament şi care ne permite să adăugăm la finanţările europene, ceea ce este necesar pentru a construi infrastructura. Aşa încât, repet, această promisiune nu are legătură cu campania că ştiu sigur că, dacă ajung preşedinte, nu o să pot să fac autostrăzi, dar are legătură cu Master Planul pe care dl ministru Rus l-a prezentat, inclusiv aici, la Mioveni, şi pe care Guvernul îl va aproba ca program operaţional de transport în luna noiembrie, decembrie, cel mai târziu. Repet, va prevedea foarte clar regim de autostradă. Va prevedea finanţarea în două faze, pentru drumul expres în primă fază şi, cu tot cu expropriere, studiu de fezabilitate pentru autostradă şi, imediat ce avem finanţarea finală, ca autostradă. Important este să începem, pentru că cred că au mai fost preşedinţi acum vreo 10 ani care vorbeau de autostradă şi li se termină mandatele şi n-avem nici început primul kilometru, aşa încât cred că e foarte important să aprobăm Programul Operaţional de Transport, pe baza Master Planului, să finalizăm studiul de fezabilitate şi să ne apucăm de treabă şi acest lucru va fi un element important cred şi sper în decizia companiei Renault în a continua să investească în Dacia Mioveni, crescând în acest fel competitivitatea uzinei de aici şi a produselor de aici, având o reducere a taxelor privind forţa de muncă, având un mediu investiţional şi fiscal competitiv şi având şi o infrastructură care să ajute această dezvoltare.
Deci, va fi un win-win parteneriat, în aşa fel încât România prin politicile sale guvernamentale să sprijine dezvoltarea uzinei şi compania să decidă că România rămâne competitivă şi este un loc de continuare a investiţiilor. Din acest punct de vedere, vreau încă o dată să mulţumesc tuturor angajaţilor companiei, pentru că e vorba totuşi de multe mii de oameni care lucrează cred că şi în acest moment, când noi ne aflăm aici, şi vreau să vă asigur că fiind o companie de importanţă strategică pentru România şi mai ales fiind un brand naţional cu care ne mândrim foarte mult, veţi avea tot sprijinul din partea Guvernului României, cel actual şi, cu siguranţă, şi cel viitor.
ROMÂNIA TV (11 octombrie)