Cine se ascunde în spatele mediei?

Comisia Europeană a organizat, recent, un schimb de bune practici referitoare la transparenţa în ce priveşte proprietarii media. Statele selecţionate au fost Austria, Croaţia şi Finlanda. Deşi multe state membre sunt reticente în legatură cu acţiunile U.E. asupra pluralismului media, acest seminar a fost o solicitare venită din partea Consiliului de Miniştri al U.E. In concluzii s-a notat că transparenţa asupra proprietarilor mediei şi a surselor de finanţare sunt esenţiale pentru a garanta libertatea acesteia şi pluralismul. Cunoaşterea proprietarilor media permite cetăţenilor şi consumatorilor să fie mai bine informaţi, nu numai asupra mesajelor transmise, dar şi asupra persoanelor care transmit mesajele. In timpul seminarului s-a demonstrat faptul că transparenţa nu este numai o chestiune de norme, ci şi de practici şi de cultuă democratică. Finlanda, de exemplu, nu are o legislaţie specifică în ce priveşte transparenţa proprietăţii media. Dar acolo funcţionează dreptul societăţilor, autoreglementarea şi o puternică cultură a democraţiei. Pentru alte state nu este însă suficient un asemenea sistem. Pentru Croaţia şi Austria situaţia este diferită. Discuţiile au avut în vedere modalităţile de lucru în cazul proprietarilor media care au baza în străinătate şi nu împărtăşesc în mod necesar acelaşi tip de cultură şi de deschidere. Intrebarea principală pusă în timpul seminarului a fost dacă U.E. ar trebui să facă ceva în acest sens. Reprezentanţii media şi unii reprezentanţi ai statelor membre au fost reticenţi, dar jurnaliştii, universitarii şi reprezentanţii ONG-urilor au considerat că este necesară o acţiune a U.E. într-o economie europeană interdependentă.
Concluzia seminarului a fost că transparenţa este necesară, dar nu este suficientă şi că trebuie făcut mai mult în ce priveşte libertatea mediei şi pluralismul. S-a exprimat un consens în ce priveşte necesitatea independenţei organismelor de reglementare ale mediei. Un ghid pentru pluralism şi supraveghere a mediei va fi aplicat ca test în 9 state membre, apoi se va extinde şi către alte state.

Sursa: https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/blog/who-behind-media-some-thoughts-after-eumt14