Teodor Meleşcanu: Am dorit să fac această scurtă prezentare la sfârşitul alegerilor prezidenţiale pentru turul doi, în legătură cu desfăşurarea procesului în străinătate. După cum ştiţi, am preluat această responsabilitate a conducerii MAE la data de 10 noiembrie 2014, cu doar cinci zile înainte de cel de al doilea tur de scrutin, în condiţiile în care exista deja o situaţie de criză după primul tur de scrutin. Obiectivul meu a fost ca în timpul rămas la dispoziţie şi în condiţiile cadrului legal existent să aducem condiţiile de votare din străinătate la un nivel cât mai apropiat de aşteptările cetăţenilor. Am identificat şi adoptat o serie de măsuri pe care le cunoaşteţi, descărcarea formularului privind declaraţia pe propria răspundere de pe site, completată înainte de intrarea în secţie şi semnată doar în secţie, creşterea la toate secţiile de votare din Europa şi SUA a numărului de ştampile şi a numărului de cabine la maximum, asigurarea unui număr suplimentar de personal din partea MAE care să asigure, în afara secţiilor de votare, sprijin pentru derularea cât mai fluidă a votului în străinătate.
Totodată, la nivelul conducerii MAE şi eu personal şi toţi colegii din conducere, secretarii de stat, directorii generali s-au deplasat în ziua votului în toate secţiile în care au avut loc dificultăţi cu ocazia turului unu. Singurul lucru pe care nu am putut să-l realizez a fost suplimentarea secţiilor de votare, întrucât deşi am solicitat BEC acest lucru, nu s-a putut oferi, BEC nu a putut oferi clarificările necesare privind existenţa unei soluţii legale în acest sens, existând în cazul modificării numărului de secţii între cele două tururi de scrutin, riscul contestării alegerilor. Mi-am asumat în aceste condiţii responsabilitatea pentru implementarea măsurilor de fluidizare a procesului electoral cu sprijinul personalului MAE atât din ţară, cât şi din exterior şi am putut organiza turul doi de o manieră care a permis înregistrarea unui număr record de voturi în străinătate, respectiv 378.811 cetăţeni români şi-au exercitat dreptul la vot în străinătate. Înregistrarea acestei cifre record a fost făcută posibilă tocmai de adoptarea măsurilor pe care le-am menţionat.
Este important de subliniat, de asemenea, că nu au fost semnalate incidente grave privind corectitudinea procesului electoral în exterior şi că în marea majoritate a secţiilor de votare, în intervalul 7:00 dimineaţa – 21:00 seara, au putut vota în condiţii bune toţi cei care au dorit. Au existat excepţii pe care le regretăm, cum au fost cazurile cunoscute şi mediatizate precum cele de la Paris, Londra, München, Stuttgart, Torino şi altele. Din nefericire, în aceste cazuri, deşi fluenţa votului la secţiile pe care le-am menţionat a fost de aproximativ trei ori mai mare decât în primul tur, discrepanţa dintre numărul secţiilor de votare şi a fluxului de votanţi a făcut imposibilă procesarea în intervalul legal al turor celor care au dorit să voteze. În mod cu totul regretabil, de altfel la finalul zilei de vot, în unele cazuri au existat şi incidente care au generat intervenţia forţelor locale de ordine. Soluţia prelungirii orarului de vot nu a putut fi pusă în aplicare întrucât contravine prevederilor legale în vigoare, iar Biroul Electoral pentru Străinătate ne-a atres atenţia asupra acestui lucru într-o adresă pe care toţi cei care doresc o pot vedea, respectiv închiderea tuturor secţiilor de votare la ora 21:00. Regret aceste disfuncţionalităţi care au avut loc pe parcursul celui de-al doilea tur de scrutin şi îmi cer public scuze tuturor cetăţenilor români care, dând dovadă de un spirit civic deosebit, au stat la coadă ore în şir pentru a-şi exercita dreptul de vot şi unii dintre ei nici măcar nu au putut să realizeze acest lucru. Consider că responsabilitatea în mod evident nu aparţine cetăţenilor, ci rigidităţii cadrului juridic existent.
Principala mea concluzie personală este că Legea 370 din 2004 în forma actuală nu mai corespunde realităţilor demografice şi tendinţelor de liberă circulaţie, în special în spaţiul european. Fără o modificare a acestei legi, în sensul creării unui mecanism de vot modern adoptat necesităţilor unor mase mari de cetăţeni români care trăiesc în afara graniţelor ţării, de tipul înregistrării prealabile a votului prin corespondenţă, tot ceea ce se poate face sau orice altă soluţie inspirată din practica statelor democratice nu se vor putea organiza alegeri care să permită fără nicio discriminare exercitatea dreptului de vot al tuturor românilor şi doresc ca această idee să o continui şi să o promovez în continuare. Doresc să mulţumesc tuturor colegilor din MAE pentru implicarea responsabilă şi solidarea de care au dat dovadă.
Doresc să mulţumesc tuturor colegilor din MAE pentru implicarea responsabilă şi solidaritatea de care au dat dovadă în organizarea procesului electoral din străinătate şi apreciez şi sprijinul primit din partea comunităţilor româneşti, care au trimis voluntari pentru ajutarea celor care se pregăteau de votare, în ideea fluidizării votului. Rămâne însă un fapt, şi anume că nu toţi cetăţenii români din străinătate şi-au putut exercita dreptul de vot şi acest lucru trebuie asumat. Întrucât trăim într-o ţară unde nimeni nu prea îşi asumă responsabilităţile şi singura preocupare este plasarea responsabilităţilor de la unul la altul, eu, ca un om de onoare, îmi asum această responsabilitate şi îmi voi depune astăzi, la şedinţa de guvern, mandatul de ministru al afacerilor externe. Vă mulţumesc.
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 18 noiembrie