Proiectul educaţional „Ora de Educaţie Rutieră”, implementat în rândul a 1.100 de elevi din 12 şcoli gimnaziale din Bucureşti (dintre care 974 au avut răspunsuri validate), a reuşit să ridice cu 13,66% gradul de cunoştinţe rutiere – teoretice şi practice, în contextul în care ţara noastră a înregistrat a doua cea mai mare rată a deceselor din cauza accidentelor rutiere din Uniunea Europeană.
Conferinţa de presă care încheie proiectul „Ora de Educaţie Rutieră” va avea loc, miercuri, 17 decembrie 2014, începând cu ora 11.00, în Sala de Festivităţi a Colegiului Naţional „Matei Basarab” din Bucureşti (str. Matei Basarab nr. 32, sector 3, Bucureşti).
Studiul coordonat de psihologii Nicoleta Burlacu şi Ana Irina Ionescu, de la Asociaţia „Împreună Pas cu Pas” a fost aplicat anterior desfăşurării cursului şi la finalizarea acestuia, pentru a calcula impactul real pe care l-a avut „Ora de Educaţie Rutieră” asupra celor 974 de elevi chestionaţi. Astfel, potrivit studiului, înainte de implementarea proiectului, doar 27,31% ştiau cum trebuie să circule corect pietonii în oraşe, iar după participarea la curs, nivelul de cunoaştere a crescut cu peste 32 de procente, până la 59,34%. Mai mult decât atât, doar 71,87% dintre cei chestionaţi au ştiut iniţial care sunt cele două culori pentru semaforul destinat pietonilor, iar proiectul educaţional a reuşit să ridice nivelul de cunoaştere până la 92,20%.
Chiar şi cunoştinţele cu privire la rolul poliţistului în raport cu pietonii au crescut considerabil în cadrul acestui proiect; daca iniţial doar 65,50% ştiau cum să recunoască un poliţist, la finalul proiectului procentul a crescut până la 74,95%. Creşteri semnificative s-au înregistrat şi la întrebările „Când ma adresez unui poliţist?”, de la 60,06% (răspunsuri ante-proiect), la 84,09% (răspunsuri post-proiect), „La ce culoare a semaforului vehiculele trebuie să aştepte?”, de la 61,60% la 80,29% şi la „Cum te numeşti când mergi pe stradă?”, de la 82,85% la 95,79%.
Proiectul „Ora de Educaţie Rutieră” este iniţiat de Asociaţia Profesională a Poliţiştilor Locali „A.I. Cuza” şi Direcţia Generală de Poliţie Locală Sector 3 în parteneriat cu Asociaţia „Împreună Pas cu Pas” şi Asociaţia „Inovart”, cu sprijinul Primăriei Sectorului 3 şi al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, în perioada 10 noiembrie – 5 decembrie 2014, în 12 şcoli din sectorul 3 al Capitalei. Proiectul, la care au participat 1.100 de elevi, are menirea de a-i ajuta pe aceştia să-şi însuşească regulile de circulaţie corect şi să le respecte şi, implicit, să reducă numărul de accidente în rândul copiilor.
Pe tot parcursul proiectului au fost împărţite în trafic 10.000 de fluturaşi informativi, având drept scop conştientizarea şoferilor, iar cursul va fi extins pe viitor în mai multe şcoli din România.
„Graţie colegilor de la Asociaţia „Împreună Pas cu Pas”, Primăria Sectorului 3, Inspectoratul Şcolar Sector 3 şi Direcţia Generală de Poliţie Locală Sector 3, putem spune, fără teama de a greşi, că proiectul educaţional ‘Ora de Educaţie Rutieră’ a fost un real succes. Am reuşit să ridicăm destul de mult nivelul de cunoaştere, atât teoretică, cât şi practică, al elevilor în contextul în care educaţia rutieră reprezintă, la ora actuală, un domeniu deficitar, iar slaba pregătire poate pune în pericol siguranţa pietonilor – mai ales a copiilor – în trafic. Datorită impactului pozitiv pe care l-a avut proiectul în rândul tinerilor, ne dorim foarte mult să-l extindem şi în alte oraşe din România şi, de ce nu, vom încerca pe viitor să-l propunem ca un curs opţional în şcoli”, declară Liviu Zorilă, managerul proiectului.
„Chiar dacă, potrivit evaluărilor noastre, nivelul de cunoaştere teoretică era unul relativ ridicat, am constatat că problema majoră a elevilor era cea cu privire la cunoaşterea practică. Astfel, obiectivul nostru major a fost găsirea echilibrului dintre teorie şi practică, iar rezultatele studiului final au aratăt că ţintele noastre prioritare au fost atinse. Studiul a avut şi o componentă calitativă, iar din aceasta am concluzionat faptul că elevii, în proporţie de peste 50%, nu au reuşit să ne ofere răspunsuri mai detaliate cu privire la anumite aspecte importante, ci doar unele simplistă sau insuficient detaliate”, declară psihologul Nicoleta Burlacu, coordonatorul studiului şi preşedintele Asociaţiei „Împreună Pas cu Pas”.
În ceea ce priveşte construcţia chestionarului, dificultatea acestuia este medie, conţinând un număr de 10 întrebări (întrebări de tip grilă, enunţ cu răspuns deschis şi item cu suport visual). Această statistică are o marjă de eroare de +/-2%.
Sponsorul principal al proiectului „Ora de Educaţie Rutieră” este Bucureşti Mall (Anchor Group). Website-ul proiectului este www.oradeeducatierutiera.ro.