Poate o pădure fi considerată pădure dacă este străbătută de şosele şi autostrăzi? O echipă de cercetători care a studiat fragmentarea forestieră şi impactul acesteia asupra ecosistemelor de pe Terra spune că nu.
„Au mai rămas doar două zone majore împădurite care sunt încă neatinse pe glob, pe Amazon şi pe Congo şi acestea arată pe harta lumii ca doi ochi” a relatat pentru publicaţia The New Yorker Nick Haddad, conducătorul proiectului şi profesor la Universitatea de Stat din Carolina de Nord.
Efectele extinderii habitatelor umane pe cinci continente au fost studiate de 24 de cercetători din toată lumea.
Deşi pădurile pot fi ferite de dezvoltarea tot mai mare a aşezărilor umane, şoselele care le străbat le afectează totuşi destul de mult.
Aproape 20 % din pădurile planetei sunt de dimensiunea unui teren de fotbal, iar 70 % ajung să aibă o întindere de maxim un kilometru dintr-o margine în alta, până la intersectarea lor cu un drum, de aceea nu putem considera că ele mai pot fi catalogate ca sălbatice. Studiul s-a concentrat asupra efectelor pe care prezenţa drumurilor o are asupra animalelor sălbatice, iar concluziile au fost destul de îngrijorătoare.
Biodiveristatea se reduce cu 13 până la 75% în habitatele fragmentate, iar păsările, mamiferele, insectele şi chiar plantele suportă aceste efecte. Lanţul trofic este şi el afectat, în favoarea prădătorilor şi în defavoarea animalelor mai mici.
O altă problemă semnalată este că efectele fragmentărilor forestiere nu pot fi observate imediat, ci numai după o lungă perioadă. „Efectele actualelor fragmentări vor continua să se facă resimţite decenii la rând şi nu putem evalua acum care sunt adevăratele daune aduse ecosistemelor”.
Sursa: www.theindependent.co.uk
Traducerea şi adaptarea: Bianca Ioniţă