Sub titlul „Arheologia Memoriei”, ICR New York va organiza un important proiect având-l ca invitat special pe artistul vizual Vlad Basarab. Proiectul constă în două evenimente distincte, care vor avea loc la Pittsburgh Center for the Arts, din statul Pennsylvania (PA), respectiv la ICR New York.
În data de 3 mai 2015, ora 13.00, Vlad Basarab a fost invitat să susțină un „artist talk” la Pittsburgh Center for the Arts, cu ocazia închiderii expoziției sale personale (13 februarie – 3 mai 2015), unde a expus o amplă instalație de sculptură și video din seria „Arheologia Memoriei”.
Apoi, în data de 8 mai 2015, începând de la ora 19.00, artistul va prezenta proiectul „Arheologia Memoriei” în sala Auditorium a ICR New York, într-un eveniment complex, ce va combina conferința susținută de artist cu un bogat material vizual, prezentat sub formă de slideshow, cu imagini ale lucrărilor, și înregistrări video ale performance-urilor sale. Publicul prezent va participa în final la o sesiune de întrebări și răspunsuri.
Vlad Basarab a început proiectul „Arheologia Memoriei” în 2013 și îl continuă în prezent. Artistul creează cărți din lut, pagină cu pagină, pe care apoi le dispune pe mese de lemn de mari dimensiuni și le lasă să fie erodate prin picurarea treptată a apei, întregul proces fiind documentat și redat video. Rezultatul, cărțile astfel descompuse, ca metaforă a pierderii memoriei colective, sunt apoi arse în cuptor pentru a fi solidificate pentru posteritate. Opera lui Basarab trimite astfel la ideea de structurare / destructurare, de palimpsest al memoriei, de cenzură și autocenzură. Sculpturile–instalații din lut și ceramică, precum și video-urile care le însoțesc și care înregistrează procesul de degradare a operelor, au un profund substrat conceptual. „Am ales să folosesc simbolul cărții deoarece sintetizează istoria cunoașterii și a memoriei colective. De la începutul istoriei a existat o legătură strânsă între cuvinte și lut, dat fiind faptul că prima limbă scrisă a fost pe tăblițe de lut”, declară artistul. Vlad Basarab este considerat ca făcând parte din noua generatie de artiști ceramiști, care împing granițele ceramicii spre alte domenii artistice, prin manifestări multimedia, instalații și performance.
Vlad Basarab (n. 1977, București) este un artist vizual româno-american care lucrează cu multi-media, ceramică, sculptură, video și performance. În prezent, Basarab este doctorand la Universitatea Națională de Arte București. În 2001, a absolvit Facultatea de Arte, Secția Ceramică la University of Alaska Anchorage. În 2013 a obținut diploma de masterat la secția Electronic Media la West Virginia University, în Morgantown. În perioada octombrie 2013 – iunie 2014 Basarab a fost cercetător Fulbright în România, pe tema Pierderii Memoriei Colective din cauza persecuțiilor intelectualilor în regimul comunist. În 2014 Basarab a câștigat Premiul I la concursul internațional pentru proiectarea Monumentului Limbii Române la Chișinău, Republica Moldova.
Basarab a participat la numeroase expoziții internaționale și naționale precum: în 2015: NCECA (The National Council of Education for the Ceramics Arts) Biennial, Brown University din Providence, Rhode Island; în 2014: Re-ANIMARE, Bienala Internațională de gravură, București; British Flute Society Convention, Warwick Arts Centre, University of Warwick, United Kingdom; NEURON, Galeria IX, Bucharest, Romania; Exchange/ 2014 Berlin Fulbright Grantee Juried Exhibition, Staycation Museum, Berlin; Festivalul de Muzică Bizantină la Ateneul Român, București; în 2013: la Internațional Ceramics Biennale în Cluj; Earth Moves: Shifts in Ceramic Art and Design, Arvada, Colorado și The Fifth International Artists’ Book Exhibition, King St. Stephen Museum, Székesfehérvár, Ungaria; în 2012: Project Spaces la Consiliul Național al Educației în Ceramică, Seattle, Washington; Ansamblul Sculptural Muzele la Kentuck Knob, Pennsylvania; Bienala de Arte Decorative, Sala Constantin Brâncuși, Palatul Parlamentului, București; Ceramică Contemporană Românească, Galeriile Orizont, București.