Realizator: Reprezentanţii industriei media de pe patru continente discută, timp de două zile, la Bucureşti, aşa cum vă spuneam şi ieri, despre provocările la care trebuie să facă faţă radiodifuzorii, în contextul dominaţiei din ce în ce mai accentuate a mijloacelor moderne de comunicare, cum ar fi internetul sau telefonia mobilă. Uniunea Audiovizualului din Asia Pacific, organizatoarea conferinţei „Media 2020”, alături de Radio România, se află pentru prima dată la o întâlnire cu reprezentanţii audiovizualului european în afara zonei proprii de activitate. V-aţi gândit cum veţi asculta radioul peste cinci ani? La conferinţei „Media 2020”, Simina Botar a întrebat câţiva participanţi cum cred că vor asculta radioul peste cinci ani.
Reporter: Vijayalaxmi Chhabra, din India, este directoarea generală a celui mai mare radiodifuzor public din India, Doordarshan.
Vijayalaxmi Chhabra: În India, cei mai mulţi tineri ascultă radioul pe mobil. Acum sunt 900 de milioane de mobile în India. În 2020, numărul va atinge 1,200 miliarde şi va funcţiona 4G, astfel că telefoanele vor fi modalitatea de a face orice este posibil.
Reporter: Toshiyuki Sato, secretarul general al difuzorilor publici de emisiuni pentru străinătate din Japonia:
Toshiyuki Sato: Asculţi raioul când conduci, asculţi radioul cand te duci la culcare, de asemenea când sunt dezastre, când celelalte media nu funcţionează. Radioul poate fi ultima sursă de informare.
Reporter: Abdulrahman Alhazzaa, până de curând preşedinte al Corporaţiei Audiovizualului din Arabia Saudită:
Abdulrahman Alhazzaa: Îmi place radioul din copilărie. Când ascult radioul mă aştept să aflu ce se întâmplă în jur, să mă simt bine şi să mă distrez. Toate acestea se regăsesc în radio, astfel că radioul va fi media mea favorită oriunde mă duc.
Reporter: Europenii amintesc, când răspund, adesea de radioul din maşină, de radioul de la duş sau cel ascultat pe mobil. Un răspuns a fost mai explicit. Graham Ellis, directorul adjunct al Radio BBC:
Graham Ellis: Cred că mulţi vor păstra un mod foarte convenţional de a asculta radioul. Vor asculta radio la aparatele de acasă, vor asculta în maşină, vor apărea maşini noi, dar radioul va fi tot acolo în continuare. Cred că puterea radioului stă în faptul că nu se schimbă prea mult şi nu s-a schimbat prea mult. La dumneavoastră, în România, merge spre suta de ani, iar experienţa pe care ţi-o oferă radioul nu s-a schimbat. Cred că ceea ce se va schimba este cine îţi oferă serviciul, vor fi nume noi aici, vei vedea sursa streaming-ului de muzică, transmiţând ceea ce pare a fi radio. Vor fi modificări în sistemul de distribuţie, poate că FM-ul va ceda loc digitalului. Experienţa ascultării nu se va schimba şi sper că rolul seriviciului public, cum este cel al Radio România, cu acel angajament pentru agenda culturală pe care îl are Radio România, nu se va schimba.
(RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 1 iulie)