Prima zi a Conferinţei Media 2020, organizată la Bucureşti în parteneriat de Uniunea Audiovizualului din zona Asia-Pacific şi Radio România, a permis astăzi discutarea unor preocupări comune pentru audiovizualul din Europa, Asia, America şi Australia. De la presiunea noilor tehnologii, relaţia directă între difuzarea de muzică bună şi creşterea audienţei, creşterea interesului pentru teatrul radiofonic sau TV. Simina Botar a ales numai o temă.
Reporter: Simina Botar – V-ați pus întrebarea ce tip de audiovizual vi se va oferi mâine? Pe de o parte, revoluția tehnologică în acest domeniu este atât de rapidă încât apar foarte des noi și noi device-uri, echipamente purtătoare de semnal de radio și televiziune, cu care puteți asculta postul nostru de radio pe telefonul mobil și în internet, pe tabletă sau laptop. Pe de altă parte, au apărut noi companii, greii numindu-se Google, Facebook, Twitter și alții de acest tip, care sunt considerați un risc pentru radio și televiziune, cărora, datorită dimensiunii bugetului și a agresivității lor, le pot lua din audiență. A fost una din principalele probleme care s-au discutat astăzi la Conferința Media 2020. Care este soluția, dai prioritate noutăților tehnice sau conținutului emisiunilor? Toshiyuki Sato de la NHK Internațional, din Coreea de Sud, consideră că adoptarea noutăților tehnice este obligatorie. Dar radioul, mai ales cel public, are și alte puncte tari, de exemplu poate salva vieți în cazul catastrofelor naturale, cum au fost cutremurul și tsunami-ul din Japonia în 2011.
Toshiyuki Sato: Se pare că industria tradițională de broadcasting se erodează, dar ne păstrăm leadershipul, pentru că introducem noile tehnologii. Noi am introdus HD-ul în televiziune, astfel că într-un fel sau altul am supraviețuit. Cînd transmiți știri, când faci emisiuni, este nevoie de profesionalism, astfel că într-o mare de oferte de pe piață oamenii își aleg un conţinut cu cât mai multă substanţă.
Reporter: Steve Robins, vicepreședinte al rețelei WFMT din SUA, consideră că situația actuală oferă oportunități:
Steve Robins: Avem o șansă imensă, avem streeming, avem podcast. Un podcast, un documentar a avut 40 de milioane de downloadări în 3 luni. Este foarte mult, e de calibrul Superbowl. Noi suntem parte a media. Programul meu explorează muzică, arhiva noastră are 200 de săptămâni de programe, mii de ore de înregistrări. Avem 2.000 de abonați. Cred că noi ieșim întăriţi.
Reporter: Graham Ellis, director adjunct la Radio BBC, reamintește unul din punctele tari și de responsabilitate ale unui post public
Graham Ellis: Cred că pentru mass-media publică este important să-și amintească de fapt ce o diferenţiază de mass-media pur comercială. Și, dacă ne uităm cu atenție, vedem că este vorba despre modul în care media publică este direct răspunzătoare în fața publicului. Este vorba despre telespectatori și radioascultători ca şi cetăţeni, nu doar de clienți, și trebuie să ne reamintim că avem datoria să reflectăm întreaga societate din ţările noastre, nu doar să oferim știri bune și independente, informații politice, ci totodată să arătăm societatea înapoi ei însăşi, prin artă, prin cultură, prin muzică.
Reporter: Concluziile primei zile a conferinței, cu președintele-director general al Societății Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu.
Ovidiu Miculescu: Eu cred că se pot trage câteva concluzii după această primă zi. Unu, că tehnologia a luat-o înaintea conţinutului şi că trebuie să ne adaptăm toţi la această explozie de tehnologie, pentru că, dacă nu, vor apărea probleme. Doi, în multe părţi din lume industria de media a înţeles că trebuie să facă corp comun ca să se apere împotriva giganţilor globali, gen Facebook, Netflix, Youtube sau Google, şi pentru asta trebuie performat şi trebuie găsite soluţii. Şi, trei, cred că, în pofida tuturor acestor performanţe tehnice, spiritul televiziunii şi al radioului este pe mâini bune. Adică majoritatea vorbitorilor – şi sunt oameni cu experienţă extraordinară, oameni care conduc organizaţii, oameni care au o viaţă lungă în media -, toţi, direct sau printre rânduri, au exprimat acest lucru: indiferent de cât de puternic este asaltul tehnologiei, spiritul radioului şi al televiziunii este pe mâini bune.
Reporter: S-a încheiat prima zi a Conferinței Media 2020. Și, pentru că vorbeam de noile platforme de comunicare, să adăugăm că evenimentul organizat de Uniunea Audiovizualului din Asia şi Pacific și Radio România a adunat sute de reacții pe platformele de socializare, mai ales pe Twitter, pe hash tag-ul Media 2020, unde au fost peste 100 de postări. O parte a lucrărilor conferinței a fost live pe Twitter cu ajutorul platformei Periscope. Postările au provenit în mare parte de la participanți și organizatori, dar printre alții și de la Ministerul de Externe din România sau de la principalul site de știri și joburi din domeniul radio din Australia. Pe Facebook, s-au postat atât linkuri către articolele despre conferinţă, cât și zeci de fotografii, care au generat multe comentarii şi like-uri. Conferinţa continuă mâine.
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (30 iunie)