Realizator: Mirela Băzăvan – Conferinţa Internaţională Media 2020 s-a încheiat, după ce timp de două zile a găzduit în Bucureşti reprezentanţi ai unora dintre cele mai puternice reţele de difuzori audio-video din Europa, Asia, America de Nord şi Australia. O importantă parte din timp a fost alocată astăzi discuţiilor despre noile tehnologii şi influenţa lor. Cu amănunte, Alin Şerbănescu.
Reporter: Timp de două zile, specialiştii în industria mass media din Europa, Asia, America de Nord şi Australia au putut discuta despre modul în care a evolut tehnologia şi cum afectează acest lucru presa radio-tv tradiţională. Majoritatea a fost de acord că nu se poate face abstracţie de forţa, influenţa şi viteza de propagare a informaţiilor pe reţelele de socializare. Platforme precum Google, Facebook, Youtube, Flickr ori Twitter beneficiază de miliarde de utilizatori, care pot infleunţa direct percepţia publică. În această nouă situaţie, mass-media tradiţionale caută soluţii care să le permită atât menţinerea rigorilor profesionale, cât şi adaptarea la noile cerinţe de informare ale publicului. Una dintre soluţii ar fi educaţia în familie şi în şcoală – consideră Abdulrahman Al Hazzaa, fost preşedinte al Corporaţiei Audiovizuale din Arabia Saudită.
Abdulrahman Al Hazzaa: Trebuie să pornim din familie şi din şcoală şi să creăm un interes pentru a înţeleg şi a cunoaşte care este calea corectă de a folosi reţelele de socializare. Aceasta va infleunţa şi se va reflecta în mesajele transmise de mass media tradiţionale.
Reporter: Reţelele de socializare prezintă un mare risc atunci când sunt folosite pentru a propaga informaţii false. Aşa s-a întâmplat cu ocazia cutremurului din Malaysia – afirmă preşedintele Star Radio Group din această ţară, Kudsia Kahar.
Kudsia Kahar: A fost un cutremur în ţara mea acum trei săptămâni. În scurt timp au fost postate pe reţelele de socializare fotografii trucate şi informaţii false, care aratău clădiri distruse, drumuri blocate şi avariate, însă aceste fotografii proveneau de fapt de la un cutremur care avusese loc cu mai mulţi în urmă în cu totul altă parte a lume.
Reporter: Directorul adjunct al BBC, Graham Ellis, este mai optimist. Jurnalistul britanic este de părere că mass-media publice trebuie doar să îşi aducă aminte ce reprezintă şi să nu se teamă de noile tehnologii.
Graham Ellis: Cred că pentru mass-media publică este important să îşi amintească de fapt ce o diferenţiază de mass media pur comercială. Şi dacă ne uităm cu atenţie vedem că este vorba despre modul în care media publică este direct răspunzătoare în faţa publicului. Este vorba despre telespectatori şi despre radioascultători ca şi cetăţeni, nu doar de clienţi.
Reporter: Rămâne de văzut până în anul 2020 dacă mass media tradiţionale vor găsi soluţii de coabitare cu noile tehnologii şi care ar fi acelea. Aceata ar putea reprezenta una dintre concluziile Conferinţei Media 2020, organizată la Bucureşti de Radio România în colaborare cu Uniunea Difuzorilor Asiatici din Audiovizual.