Au început negocierile pentru achiziţia celei de-a doua escadrile de luptă formată din avioane americane de tip F 16. România a cerut deja oferte de la toate ţările membre NATO care pot vinde forţelor aeriene 12 aparate de zbor. Printre statele vizate se numără şi Portugalia, care a vândut României primul lot de aeronave F 16. În vizita recentă făcută în Portugalia, ministrul apărării a discutat despre această achiziţie.
De patru escadrile, adică de 48 de avioane de vânătoare ar avea nevoie România pentru a-şi putea apăra singură spaţiul aerian. Specialiştii spun că aparatele trebuie să respecte câteva criterii: dotările trebuie să permită efectuarea misiunilor de poliţie şi apărare aeriană; sistemele de la bord trebuie să susţină o luptă cu un avion inamic, iar aparatul să fie dotat cu rachete aer-sol.
Ceea ce face diferenţa între avioanele de luptă, în cazul de faţă F 16 achiziţionat de Forţele Aeriene Române, este aparatura de bord. În cazul de faţă vorbim despre un avion care a fost upgradat, vorbim despre un avion care are sisteme capabile să tragă la peste 180-200 de mile distanţă. Cerinţele piloţilor români au ajuns pe masa ţărilor membre NATO. Doar cu ele România poate negocia achiziţia celei de-a doua escadrile de avioane F 16. Printre ţările vizate se numără Polonia, Grecia şi Portugalia, ţară care a vândut României primele 12 avioane de luptă pentru 628 de milioane de euro.
A doua escadrilă pe care piloţii români o vor avea va fi formată tot din avioane F 16 care au mai fost folosite. Ele ar urma să fie amplasate pe baze aeriene din Câmpia Turzii, Feteşti şi Bacău. Modernizarea pistelor a început deja. 47 de milioane de euro, în mare parte de la NATO, vor fi investiţi în următorii doi ani în bazele aeriene din România care ar urma să găzduiască avioanele de luptă. Acum România poate lupta doar la manşa MIG-ului 21 Lancer, iar securizarea spaţiului aerian al ţării noastre este făcută cu ajutorul avioanelor de luptă ale ţărilor membre NATO.
DIGI 24 (24 iulie)