Cei care speră în întoarcerea avioanelor supersonice Concorde, care au făcut primele zboruri comerciale cu 40 de ani în urmă, şi-ar putea vedea visul împlinit. Agenţia americană a Aeronauticii şi Administraţiei Spaţiale (NASA) a aprobat săptămâna aceasta un contract de 20 de milioane de dolari pentru avioane de încercare care pot zbura cu viteze supersonice, fără a emite zgomotul infernal asociat în mod obişnuit călătoriilor de acest gen. NASA susţine că zborurile cu aparatele de acest tip vor fi „mai ecologice, mai sigure şi mai liniştite”, nu doar mai rapide. Proiectul preliminar al aparatului „Low Boom Flight Demonstration” foloseşte o tehnologie prin care zgomotul asurzitor va fi înlocuit de un sunet discret, calificat drept „o bătaie de inimă” supersonică. Noua aeronavă – care va fi proiectată de firma Lockheed Martin din California – este prima dintr-o serie de avioane-X revoluţionare, menite a testa tehnologii avansate de aviaţie şi care vor fi construite în cadrul unui plan pe 10 ani al NASA. Avioanele-X vizează testarea unor noi tehnologii, care vor include „materiale compozite uşoare şi flaps-uri pentru aripi cu geometrie variabilă, pentru a ajuta la reducerea cantităţii de combustibil folosit, a emisiilor şi a zgomotului făcut de motoarele cu reacţie”.
Prin acest proiect, NASA se alătură altor companii care au anunţat de curând iniţiative de lansare a unor curse supersonice comerciale. Cel mai remarcabil astfel de proiect este The Antipode, al unui avion privat cu 10 locuri care ar avea o viteză de 24 de ori mai mare decât cea a sunetului. Acest lucru le-ar permite pasagerilor să ajungă de la Londra la New York în 11 minute şi de la New York la Sydney în jumătate de oră. Dacă ar fi realizat, un astfel de aparat ar zbura de 12 ori mai rapid decât un Concorde. NASA nu a precizat o dată pentru posibila lansare a noului avion supersonic.
www.telegraph.co.uk – 2 martie
Traducere: Adriana Buzoianu