La începutul acestei săptămâni, legendara navă a comandantului Cousteau a părăsit, la bordul unui cargo, portul francez Concarneau, cu direcţia Turcia, pentru a fi restaurată. Anunţul a fost făcut de proprietarul navei, Societatea Cousteau.
„A fost ales un specialist din Istanbul, care este asociat cu o companie americană”, spune asociația despre şantierul care se va ocupa de renovarea ambarcaţiunii de lemn.
Societatea Cousteau, fondată de celebrul explorator oceanografic Jacques-Yves Cousteau, autor al multor filme şi documentare, decedat în 1997, motivează această alegere prin faptul că „în țările din estul Mării Mediterane (…) încă mai putem găsi tehnologia tradițională a construcțiilor navale de lemn”.
Inginerul naval italian Marco Cobau a fost angajat pentru a supraveghea renovarea ce va avea loc la șantierul naval din Turcia.
Infrastructura, echipamentele şi obiectele originale de pe „Calypso” vor fi păstrate, cu excepţia unor echipamente de navigaţie şi motoare, care vor fi înlocuite cu unele mai moderne, mai eficiente şi mai prietenoase cu mediul decât cele vechi, precizează Societatea Cousteau. Va fi de asemenea renovată unul dintre numeroasele echipamente de la bordul navei care a marcat istoria explorării subacvatice, farfuria scufundătoare de culoare galbenă „Denise”, primul tip de vehicul subacvatic construit în scopul explorării ştiinţifice.
Având o greutate de 111 de tone și 40 de metri lungime, „Calypso” a trebuit să fie plasată cu ajutorul a două macarale în cala cargobotului care o va transporta spre Turcia.
„Calypso” a părăsit pe 4 martie hangarul şantierului naval Piriou şi a fost poziționată la unul dintre cheiurile portului Concarneau, în așteptarea deplasării spre Turcia.
Construit în SUA în 1942, fostul dragor de mine „Calypso” s-a scufundat în Singapore, în 1996. A fost adus în 2007 la Concarneau în vederea restaurării, care însă a fost oprită în 2009 din cauza unei neînţelegeri între autorităţile şantierului și Societatea Cousteau privind natura şi preţul lucrărilor. Se estimează că actuala renovare va dura aproximativ doi ani.
sursa: Le Parisien, 14 martie 2016
Corina Vânatoru