La Paris, s-a încheiat Conferinţa Radiodays Europe, punctul anual de întâlnire a industriei continentale de profil, atât privată, cât şi publică. Au venit în capitala Franţei 1.300 de participanţi, din 60 de ţări, cu scopul declarat de a împărtăşi cele mai bune idei în domeniu şi de a discuta despre viitorul posturilor de radio în beneficiul ascultătorilor.
Reporter: Flavia Voinea – Conţinut, online, cercetare, publicitate – sunt, poate, cele mai folosite cuvinte în ultimele două zile, la Paris, de către profesionştii radio, care au participat la ediţia 2016 a Radiodays Europe. Este o întâlnire la care nu se face nicio clipă distincţia între serviciul public şi posturi comerciale şi în care punctul central este publicul, consumatorul, utilizatorul. Radioul nu mai este asociat doar cu verbul „a asculta”, spunea directorul BBC Radio, Helen Boaden, ci cu verbele „a asculta”, „a vedea”, „a distribui”. Ce anume? Conţinut. Relevant, desigur. Relevant, original şi complet. Daţi-mi voie să vă invit la un exerciţiu de creativitate, dacă vreţi: care este legătura dintre un post de radio dedicat exclusiv muzicii clasice şi Campionatul European de Fotbal din iunie, din Franţa? Ei bine, acest post de radio clasic, din Austria, va onora sportul-rege pregătind programe speciale pentru fiecare meci de fotbal care va avea loc. Aceste programe vor conţine piesele compozitorilor din ţările respective, într-o demostraţie clară de inteligenţă şi legătură directă cu viaţa reală. „Radiodays”, ediţia Paris, s-a încheiat, lăsând multe idei pe masa de lucru a peste 1.500 de profesionişti din peste 62 de ţări. Au început deja pregătirile pentru ediţia 2017, care va avea loc în Olanda, la Amsterdam, şi vom vedea dacă acolo va fi depăşit recordul de participare stabilit anul acesta.
Realizator: A relatat din Paris, Flavia Voinea, manager la Radio Bucureşti FM.
*****
Interviu cu Graham Dixon, director pentru radio la Uniunea Europeană de Radiodifuziune
Uniunea Europeană de Radio a anunţat astăzi, la conferinţa de la Paris „Zilele Radioului”, că este mândră să fie parte a unui proiect tehnologic nou, şi anume un telefon inteligent care are inclusă transmiterea de canale de radio digitale. Radioul digital este o tehnologie care permite staţiilor de radio FM şi în unde medii să difuzeze semnale audio şi de date prin intermediul unui semnal digital, în combinaţie cu transmisia analogică.
Cerasela Rădulescu a discutat prin telefon cu directorul UE de Radiodifuziune pentru radio, Graham Dixon, care participă la conferinţa de la Paris, unde a avut loc această lansare atât de importantă pentru radioul modern.
Reporter: Cerasela Rădulescu – Aţi lansat astăzi acest telefon inteligent, acest smartphone. UER este parte a acestui proiect, acest telefon care are inclusă transmiterea de canale de radio digitale. Sunteţi directorul pentru radio al UER, domnule Graham Dixon, şi vă aflaţi la Paris, la cea mai importantă conferinţă a organizaţiei din care şi Radio România face parte. Şi acolo a avut loc această lansare. Sunt foarte interesată să aflu şi să transmitem şi ascultătorilor noştri despre ce este vorba de fapt. Ce este acest telefon şi cum va funcţiona el? Cum va ajuta radioul?
Graham Dixon: A fost un moment plin de entuziasm, într-adevăr, pentru că digitalizarea radioului a început deja să se extindă în Europa şi multe instituţii de radio membre ale organizaţiei europene de radio, EBU, se extind în era digitală şi lansează canale digitale. Sunt deja peste 75 în Europa. Telefonul lansat astăzi este de fapt o tehnologie de vârf în domeniu, pentru că imaginaţi-vă frustrarea cuiva care ascultă radioul acasă şi este nevoit să plece şi nu poate să-şi mai asculte pe mai departe acel program. Având aceste telefoane inteligente în care este inclus radioul digital, componenta digitală a acestuia, lucrurile se simplifică, devin mult mai uşoare. Poţi asculta emisiunea oriunde, pentru că, aşa cum ştim, nu mai este nevoie de conexiune de date pe internet, costurile – ştiţi – sunt foarte mari la conexiunea de date pe internet şi radioul digital este inclus deja în smartphone, adică acest telefon mobil inteligent este şi radiodigital. Este fabulos şi nu este important pentru că este o inovaţie foarte practică, pentru că poţi asculta canale de radio multiple digitale în smartphone, ci şi pentru că va genera mai multe aplicaţii, mai multe provocări tehnologice pentru media, pentru multimedia, pentru radiouri în toate sensurile: conţinut şi difuzare, dar în termeni moderni.
Reporter: Este o provocatre de fapt fantastică, domnule, pentru radioul modern, aşa cum spuneţi!
Graham Dixon: Da. Nu o văd numai ca pe o provocare, ci şi pentru ca o oportunitate să determine dezvoltarea unei companii de radio într-o ţară, să lanseze pe piaţă, să discute cu difuzorii, cu producătorii, să aibă clienţi şi ascultători. Este absolut nemaipomenit să-i faci să te asculte astfel, să ai calitate editorială, dar şi tehnologică.
Reporter: Unde se îndreaptă radioul, domnule Graham Dixon? Unde îl vedeţi peste un an?
Graham Dixon: Sunt incredibil de optimist în privinţa viitorului radioului. Mă aflu astăzi la „Zilele Radioului”, organizat de UER, sunt în conducerea acesteia şi interacţionez zilnic cu oameni din media – oameni de radio, specialişti, ascultători – şi suntem conştienţi că radioul are o provocare, şi aceasta este audienţa. Ascultătorii noştri doresc ca noi să rămânem alături de ei. Nu putem să-i pierdem, ne trebuie energie să fim siguri că nu suntem în afara timpurilor. Ascultătorii noştri doresc informaţie, programe de calitate, şi avem, sunt convins, un viitor plin de provocări înainte. Şi să fim optimişti, dar alături de tehnologie şi de folosirea acesteia alături de conţinutul nostru editorial de calitate.
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI