Omenirea este pe cale să rateze cu mai bine de 50 de ani termenul limită stabilit pentru asigurarea învăţământului secundar pentru toţi copiii planetei, a declarat marţi ONU şi a adăugat că 40% dintre copiii de şcoală sunt învăţaţi într-o limbă care nu este limba lor maternă. Liderii mondiali au convenit anul trecut ca până în 2030, toate fetele şi băieţii din lume să fie capabili să îşi completeze studiile primare şi secundare, dar lipsa acută a fondurilor împiedică acest progres, relevă un raport al ONU. „Acest raport ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă pentru lumea întreagă şi ar trebui să genereze un val de acţiuni fără precedent pentru atingerea ţintelor propuse”, subliniază economistul Jeffrey Sachs în cuvântul introductiv al raportului. Termenul limită pentru învăţământul universal a fost convenit ca parte a Ţintelor de Dezvoltare Durabilă (SDGs) – un plan mondial ambiţios care prevede eradicarea sărăciei şi a foametei, egalitate şi protejarea mediului. „Discrepanţele între bogaţi şi săraci în dobândirea educaţiei, între state şi în interiorul aceluiaşi stat, sunt pur şi simplu terifiante”, a mai spus Jeffrey Sachs, consilier special al ONU pentru SDGs. Potrivit tendinţelor actuale, învăţământul primar universal ar putea fi realizat până în 2042, iar învăţământul secundar inferior (gimnazial) până în 2059, în timp ce învăţământul secundar superior (liceal) universal ar putea reprezenta o ţintă tangibilă în 2084, susţine UNESCO. Pentru a putea atinge ţintele propuse până în anul 2032 este nevoie de creşterea de şase ori a fondurilor destinate educaţiei. UNESCO insistă că educaţia reprezintă cheia tuturor aspectelor care ţin de dezvoltarea durabilă, inclusiv a creşterii prosperităţii, a unei agriculturi şi sănătăţi mai bune, a reducerii violenţelor şi a egalităţii între sexe. În plus, relevă raportul ONU, atingerea învăţământului liceal universal până în 2030 în ţările cu venituri scăzute ar putea scoate din sărăcie aproximativ 60 de milioane de persoane până în 2050. De asemenea, până în 2050-2060 ar putea fi prevenite aproximativ 3,5 milioane de morţi infantile în Africa Subsahariană dacă mamele din această regiune ar beneficia de educaţie gimnazială. Unul dintre cele mai mari obstacole în calea progresului educaţiei universale îl reprezintă conflictul, care în prezent ţine departe de şcoală aproximativ 36 de milioane de copii. Raportul ONU atrage atenţia că în prezent aproximativ 263 de milioane de copii din lumea întreagă nu mai frecventează cursurile şcolare, iar dintre aceştia aproape 30% provin din familii extrem de sărace şi nu au fost niciodată la şcoală. Criticii raportului ONU susţin că presiunile pentru atingerea ţintei educaţionale privind învăţământul liceal reduce foarte mult asigurarea a cel puţin nouă ani de educaţie de bază pentru toţi copiii planetei, punctează Reuters.
(REUTERS – 6 septembrie)