În timp ce responsabilitatea declanşării procedurilor de separare a Marii Britanii de Uniunea Europeană este purtată dintr-un tribunal în altul, fiind pasată între guvernul şi parlamentul de la Londra, premierul britanic Theresa May încearcă să clarifice apele şi afirmă că începerea procesului de decuplare britanică rămâne stabilită pentru martie 2017. The Guardian scrie că premierul urmează să aibă o convorbire telefonică cu preşedintele Comisiei Europene, în cursul căreia îi va confirma că intenţionează în continuare să invoce articolul 50 până la sfârşitul lunii martie, în pofida verdictului Înaltei Curţi potrivit căruia parlamentul este cel care trebuie să decidă prin vot când va începe acest proces.
Relaţiile dintre Uniunea Europeană şi Turcia devin şi mai tensionate după reţinerea unor parlamentari ai partidului pro-kurd HDP, într-o operaţiune despre care autorităţile de la Ankara spun că vizează elemente teroriste. Citim în ziarul Hürriyet o sinteză a reacţiilor forurilor europene. Înaltul comisar european pentru relaţii externe şi politici de securitate, Federica Mogherini, a calificat reţinerea parlamentarilor HDP drept „extrem de îngrijorătoare”. Preşedintele Parlamentului European avertizează – cităm – că „Prin reţinerea unor parlamentari HDP aleşi prin vot, autorităţile nu doar îndepărtează Turcia de principiile democratice dar în acelaşi timp întorc spatele valorilor, normelor şi regulilor care constituie baza relaţiilor dintre Uniunea Europeană şi Turcia”. Iar raportorul Parlamentului European pentru Turcia a cerut Uniunii Europene să suspende de urgenţă negocierile de aderare pe care le poartă cu această ţară. Portalul de ştiri Habertürk comentează că în urma arestării parlamentarilor HDP, dolarul a atins un record istoric de creştere în raport cu lira turcească. O tendinţă similară a cunoscut şi euro iar bursa de la Istanbul a închis cu o scădere de trei procente. „Se prefigurează un război între Turcia şi Irak?” – se întreabă totodată presa turcă. În ziarul Milliyet citim: „Înaintarea către Tal Afar a miliţiilor şiite irakiene Hashdi Shabi, înăsprirea duelului verbal între premierul irakian şi oficiali ai guvernului turc precum şi concentrarea forţelor armate turce în zona graniţei, ne transmit oare semnalul unui posibil război cu ţara vecină?”. Şi adaugă Milliyet că, potrivit vocilor oficiale, „o intervenţie militară a Turciei împotriva Irakului depinde de respectarea sau nu a avertismentelor lansate de guvernul turc către conducerea Irakului şi miliţiilor şiite privind siguranţa populaţiei turkmene din oraşul Tal Afar.
În Statele Unite, candidaţii democrat şi republican la alegerile prezidenţiale lansează ultimul weekend de mobilizare înaintea votului crucial de marţi. France Presse comentează că ultimele eforturi ale candidaţilor se îndreaptă acum „către o mână de alegători indecişi care oscilează între cele două tabere care nu i-au convins decisiv, în pofida unei campanii frenetice care a monopolizat canalele de ştiri de peste un an şi jumătate”. The Telegraph arată că avansul înregistrat de Hillary Clinton în faţa lui Donald Trump a scăzut în ultimele zile pe fondul anunţului făcut de FBI că o cercetează din nou pe candidata democrată pentru utilizarea adresei personale de email pentru discuţii de serviciu. Datele din sondaje se schimbă de la o zi la alta, notează The Independent, însă ce este clar e că „ziua de 8 noiembrie va pune capăt uneia dintre cele mai dramatice şi divizante alegeri din istoria Statelor Unite”. Noi date apar în SUA în scandalul emisiilor poluante în care este implicată compania Volkswagen. The Wall Street Journal noteză că un judecător federal a decis că grupul german are termen până la sfârşitul acestei luni să propună un plan care să vizeze cele 80.000 de vehicule cu capacitate cilindrică de trei litri afectate de criza emisiilor poluante. Publicaţia americană comentează că întârzierea în cazul acestor maşini de capacitate mare constrastează cu viteza cu care s-a ajuns la un acord cu cei 475,000 de proprietari ai vehiculor cu cilindreea de doi litri. În Europa, responsabili ai constructorului german susţin că vehiculele comercializate în cadrul Uniunii respectă normele de poluare. Potrivit publicaţiei Süddeutsche Zeitung, constructorul auto german susţine că softul montat nu încalcă legislaţia comunitară, în ceea ce se consideră a fi o schimbare de strategie a grupului. Subiectul poluării este reluat şi de RAINEWS, care aminteşte că ieri a intrat în vigoare Acordul de la Paris privind schimbările climatice. „Omenirea îşi va aminti data de 4 noiembrie 2016 ca fiind ziua în care țările lumii s-au oprit din marșul care ducea spre o catastrofă climatică ce părea inevitabilă, deschizând calea unui viitor durabil”, indică sursa citată.
Florin Matei, Agenţia de presă RADOR