BUCUREȘTI – 9 noiembrie 2016. Andrei Tiberiu Maria – Smiley, Ambasador Național pentru UNICEF în România, a vizitat marți, 8 noiembrie 2016, Şcoala „Mihail Andrei” din Buhuși, județul Botoșani, parte a pachetului UNICEF Educație Incluzivă de Calitate. Cu această ocazie, Smiley s-a întâlnit cu copiii de la clasa pregătitoare și de la clasa a II-a împreună cu care a cântat și a povestit despre importanța educației. Smiley a discutat și cu echipa școlii și cu părinții care au beneficiat de consiliere și cursuri de educație parentală.
“Experiența de ieri, de la Buhuși, a fost un adevărat roller coaster emoțional pentru mine și toată echipa UNICEF. Am mers la două școli unde am cunoscut copii extrem de carismatici și inteligenți și profesori care foloseau jocul ca metodă de predare. Pentru câteva ore m-am întors la copilărie și am desenat cot la cot cu cei mici, am cântat, am spus poezii… mi-a plăcut! Am cunoscut și două familii cu o situație specială și am înțeles cât de important este parteneriatul dintre școală, familie și comunitate pentru reușita copiilor în viață. Noi, toți care visăm la o țară frumoasă, trebuie să știm că o putem avea doar dacă toți copiii merg la școală și învață la potențialul maxim!”, a declarat Smiley, Ambasador Național pentru UNICEF în România.
Prin implementarea pachetului Educație Incluzivă de Calitate, UNICEF și parteneri săi pun accent pe prevenirea neșcolarizării, absenteismului școlar, abandonului școlar și părăsirii timpurii a școlii. Intervenția vizează și creșterea rezultatelor învățării și a competențelor dobândite. Concret, intervențiile din cadrul pachetului vizează: îmbunătățirea capacității conducerii școlii și cadrelor didactice de a veni în sprijinul fiecărui copil în parte, potrivit nevoilor acestuia; îmbunătățirea metodelor și instrumentelor didactice și a competențelor profesorilor; crearea de parteneriate cu familiile elevilor și dezvoltarea abilităților parentale; mobilizarea comunităților în sensul susținerii educației; îmbunătățirea abilităților non-cognitive și motivației copiilor; încurajarea diversității în rândul elevilor, indiferent de gen, etnie, religie, (diz)abilitate și statut socio-economic.
Prin implementarea acestui pachet ne propunem ca fiecare copil să se înscrie la școală cât mai devreme, să învețe la potențialul său maxim și să fie pregătit pentru viață, pentru a reuși pe piața muncii și pentru a fi un cetățean activ. Toate acestea prin dezvoltarea unui parteneriat între școală – familie – comunitate, pentru implicarea și susținerea copiilor. Pachetul educațional are caracter universal, toți elevii și toate școlile putând beneficia de intervențiile respective, dar se adresează cu prioritate copiilor vulnerabili și școlilor defavorizate.
În prezent, UNICEF și autoritățile de la nivel central, județean și local din Județul Bacău testează pachetul Educație Incluzivă de Calitate în 45 de unități școlare și structurile aferente, inclusiv grădinițe, cu finanțare din partea Granturilor Norvegiene, UNICEF și a sectorului privat. În total, peste 27.000 de copii din județul Bacău beneficiază de sprijin în mod direct, peste 700 de cadre didactice sunt implicate, iar 5.000 de părinți au beneficiat deja de cursuri de educație parentală.
Proiectul pilot este supus unei evaluări independente ale cărei rezultate sunt diseminate în rândul decidenților în vederea dezvoltării de legi, norme și standarde noi în domeniu, precum și a atragerii de fonduri naționale și europene în scopul extinderii modelului la nivel național, în beneficiul celor patru milioane de copii din România.
Despre UNICEF în România
UNICEF este prezent în România şi în alte 190 de ţări şi teritorii pentru a promova supravieţuirea şi dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la adolescenţă. În România, UNICEF lucrează împreună cu actori cheie precum Guvernul, Parlamentul, autorităţi locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naţionali şi internaţionali şi mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educaţie timpurie de calitate şi la şcoală, pentru protejarea adolescenţilor şi monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecţie socială şi pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor.