Pentru prima dată, în Copenhaga numărul bicicletelor l-a depăşit pe cel al maşinilor

 Senzorii care contorizează numărul bicicliştilor din capitala Danemarcei au înregistrat luna aceasta un nou record: în Copenhaga sunt acum mai multe biciclete decât autoturisme. În cursul ultimului an, în circulaţia zilnică au intrat încă 35.080 de biciclete, numărul total al acestora ajungând la 265.700, faţă de 252.600 de maşini care circulă în capitala daneză. Municipalitatea din Copenhaga a făcut numărători manuale ale traficului în mai multe locuri din centrul oraşului, începând din 1970, când existau 351.133 de autovehicule la un număr de 100.071 de biciclete. În 2009, edilii au instalat primul contor electric de biciclete în zona primăriei, iar acum există 20 de astfel de aparate care monitorizează circulaţia rutieră în urbe. Din anul 2005, s-a investit 1 miliard de coroane daneze în infrastructura pentru biciclete, care a inclus şi mai multe poduri destinate doar circulaţiei cu bicicleta sau pedestre. În ultimul an, traficul pe bicicletă a sporit cu 15%, iar cel cu autoturisme a scăzut cu 1%, în vreme ce populaţia Copenhagăi a crescut constant. În perspectivă, se prognozează că populaţia oraşului propriu-zis va înregistra un spor, de la 600.000 de locuitori urmând să ajungă la 715.000, în următorii 15 ani. Luna trecută, locuitorii capitalei daneze au fost invitaţi să identifice zonele unde pistele de bicicletă fie lipsesc, fie sunt prea înguste, fie sunt prea aglomerate. În numai 12 zile, mai mult de 10.000 de oameni şi-au împărtăşit părerile pe o hartă online. Datele vor fi folosite pentru completarea Planului edilitar al priorităţilor pentru pistele de biciclete în perioada 2017-2025.
Şi alte mari oraşe ale lumii îşi doresc să urmeze exemplul danezilor. La Londra de exemplu, cifrele arată că diferenţa dintre utilizatorii de biciclete şi cei de maşini scade. Datele de la autoritatea transporturilor din Londra sugerează că numărul persoanelor care călătoresc cu bicicleta prin centrul oraşului, în orele cele mai aglomerate, l-ar putea depăşi pe cel al maşinilor. Iar numărul autoturismelor care intră în oraş în orele cele mai aglomerate ale dimineţii a scăzut de la 86.000, la 64.000, între 2004 şi 2014, pe când al vehiculelor pe două roţi a crescut de la 14.000, la 36.000.
În Olanda, traficul cu bicicleta este acum pe punctul de a-l întrece pe cel cu maşini. La Amsterdam, delplasările prin centrul oraşului se bazează pe pedalat în proporţie de 48%, iar în centrul oraşului Groningen, bicicletele sunt folosite pentru 61% din călătorii.
Există însă şi oraşe pentru care tendinţa este inversă. La Beijing, de exemplu, folosirea bicicletei a scăzut, de la 60% în 1986, ajungând la 17% în 2010, în vreme ce numărul autoturismelor a crescut de aproape patru ori în ultimii 16 ani. Totuşi, se pare că acum edilii megalopolisurilor din China încep să-şi schimbe optica şi să acorde şi ei importanţă îmbunătăţirii infrastructurii pentru circulaţia bicicletelor./abuzoian

(www.theguardian.com – 30 noiembrie)