Coreea de Sud analizează posibilitatea formulării unei plângeri împotriva Chinei, la Organizația Mondială a Comerțului (OMC), în privinţa „răzbunării” pentru instalarea scutului antirachetă american lângă Seul, a anunţat marţi partidul de guvernământ. Coreea de Sud, a decis în luna iulie să instaleze sistemul THAAD în semn de răspuns la ameninţările cu rachetă venite dinspre nord-coreeni, în ciuda protestelor Chinei care susţine că sistemul de radar THAAD poate pătrunde în teritoriile sale.
Începând de la acel moment, companiile sud-coreene din China au început să raporteze că se confruntă cu atacuri informatice, că li se închid unele afaceri, primesc amenzi, în contextul în care presa controlată de stat a lansat un apel la boicotarea bunurilor şi serviciilor sud-coreene. „Vom analiza dacă acţiunile Chinei contravin acordului de liber schimb dintre Coreea de Sud şi China, şi, în acelaşi timp, vom încerca să reducem efectele negative asupra industriilor sud-coreene”, a declarat Lee Hyun-jae, preşedintele comitetului pentru politici din cadrul partidului de centru-dreapta, Liberty Korea Party, în urma unei întâlniri cu oficiali guvernamentali. Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Geng Shuang, întrebat marţi în legătură cu această chestiune, a reiterat poziţia Chinei, respectiv aceea că firmele străine care respectă legea sunt binevenite şi vor fi protejate.
În ultimele incidente suspectate de discriminare, China a respins din nou cererile unor companii aeriene, printre care Jeju Air Co. Ltd., care doresc să ofere servicii de transport aeriene de pasageri înte cele două ţări, relatează agenţia de ştiri Yonhap. Aceste măsuri de respingere reprezintă o altă lovitură în acest sector în doar câteva zile pentru companiile de turism sud-coreene, după ce guvernul chinez a dat săptămâna trecută o dispoziţie tur-operatorilor din China să nu mai vândă excursii în Coreea de Sud. Lee a declarat marţi că guvernul de la Seul a convenit de atunci să asigure aproximativ 43,3 milioane de dolari sub formă de „împrumuturi speciale” pentru firmele de turism care au dificultăţi din această cauză. Autorităţile chineze au închis inclusiv centre de vânzare cu amănuntul din cadrul reţelei Lotte Group, în urma unor inspecţii. Numărul magazinelor închise a ajuns la 39, iar unul dintre centrele respective a primit şi o amendă, a declarat un purtător de cuvânt al companiei Lotte Mart./cstoica/sdm2
www.reuters.com – 7 martie