Compania israeliană Mobileye a devenit un important producător de sisteme de asistenţă la condusul maşinii

15 miliarde de dolari, o sumă deloc de neglijat, chiar şi pentru marile comapnii multinaţionale, este costul pe care unul dintre giganţii domeniului IT e dispus să-l plătească pentru o companie israeliană specializată în dezvoltarea de senzori şi inteligenţă artificială.

Corespondenţă de la Ierusalim – Reporter: Dragoş Ciocîrlan – Compania israeliană Mobileye a fost fondată în urmă cu 18 ani de către profesorul Amnon Shashua de la Universitatea Ebraică din Ierusalim, expert în informatică, vizualizarea artificială, şi Zvi Avram, om de afaceri cu un talent extraordinar în reprofilarea companiilor cu pierderi. La început, cei doi au avut ca obiectiv utilizarea tehnologiei moderne pentru siguranţa rutieră prin evitarea coliziunilor. Tehnologia dezvoltată de ei a fost inspirată de vizualizarea umană, care foloseşte doar un ochi pentru percepţia în profunzime. Cu o cameră devenită senzor primar s-a dezvoltat o tehnologie pentru evitarea coliziunilor şi care, în viitor, permite conducerea autonomă a autovehiculelor. Mobileye combină utilizarea camerei cu cipuri care pot alerta conducătorii auto despre situaţii cu potenţial periculos. De exemplu, când maşina intră pe contrasens; un alt exemplu: adaptarea vitezei îl ajută pe şofer să-şi salveze viaţa. Aceasta este doar o componentă a conducerii semiautonome sau poate să fie autonomă în totalitate.

Compania israeliană Mobileye a devenit un important producător de sisteme de asistenţă la condusul maşinii care sunt deja integrate, avertizând şoferul despre pietoni, obstacole, borduri şi altele. Astea sunt implementate. Sistemul dotat cu cameră şi senzori este la fel de celebru ca şi alte invenţii isareliene precum irigarea picătură cu picătură, cititorul Flash sau sistemul Iron Dome de interceptare a rachetelor. Aplicaţia de navigaţie Waze, foarte populară şi în România, este tot israeliană şi a fost achiziţionată de Google. Ideea maşinii fără şofer există de mult timp şi nu este israeliană, dar ceea ce au obţinut cercetătorii israelieni contribuie la realizarea ei. Sunt în competiţie companiile Tesla, Google şi Apple. Deja au fost testate astfel de maşini în Silicon Valley, în SUA, şi pe autostrada Menachem Begin spre Ierusalim, unde o maşină fără şofer a trecut cu succes testul în trafic. Dacă la început erau o singură cameră de luat vederi pe parbriz şi senzori, acum este un sistem compus din opt camere de luat vederi şi senzori care acoperă autoturismul. Revoluţia maşinii fără conducător va însemna mult mai mult decât confort./lbadiu

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 14 martie