La 28 iunie, se împlinesc 150 de ani de la naşterea lui Luigi Pirandello, dramaturg, romancier, poet şi eseist italian, născut în 1867, la Agrigento, în Sicilia, laureat al Premiului Nobel pentru literatură în 1934, plecat în eternitate la 10 decembrie 1936.
Teatrul Naţional Radiofonic lansează Colecţia Luigi Pirandello, la www.eteatru.ro; vă invităm să faceţi cunoştinţă cu o dramaturgie de o factură aparte, cu o gândire specifică – pirandellismul, cum l-au denumit exegeţii –, cu o viziune bizară, de o extraordinară teatralitate!
Ascultaţi montări de referinţă, din Fonoteca de aur a Societăţii Române de Radiodifuziune, spectacole purtând semnături regizorale de prestigiu, în care veţi recunoaşte mari şi îndrăgiţi actori ai Teatrului Naţional Radiofonic!
Cu siguranţă, cheia prin care putem descifra universul atât de bizar al lui Luigi Pirandello stă şi în teoria sa despre personajul dihotomic, posesor al unei duble personalităţi, chinuit de tensiuni contradictorii, aşezând în permanenţă o mască între el şi restul lumii. Realitatea firii umane apare diferit în ochii celorlalţi şi astfel, beneficiar al unei unice individualităţi reflectate în infinite oglinzi, omul există numai prin ceilalţi şi numai în raport cu aceştia se poate defini. Relaţia devine astfel fundamentală şi nu persoana.
Pirandellismul implică dualismul vieţii, necesitatea aparenţelor de a lua o anumită formă, dincolo de care un flux interior evoluează continuu, diferit şi imprevizibil. Ca să fie înţeles, ca să aibă o logică, o coerenţă, ca să stabilească legături şi să-şi împlinească în acest mod unitatea, eroul îşi asumă o mască, moment în care se stabileşte o dublă relaţie: a sinelui cu masca şi a măştii sale cu măştile celelalte.
Este chiar denumirea generică a operei teatrale pirandelliene, pe care autorul şi-a subintitulat-o „Măşti nude” – maschere nude – tocmai în ideea acestui joc dublu al omului cu ceilalţi, un joc în care indivizii se caută cu deznădejde spre a se defini, spre a-şi găsi identitatea, acceptând sugestii, adăugând noi elemente, în acest flux, care este însăşi viaţa.
Această viziune sceptică, relativistă, neliniştită, stranie, cultivând solitudinea omului în mediul social cu care de fapt e incompatbil, îşi are originea – susţin unii exegeţi – în nuvelele lui Pirandello, anterioare creaţiei sale scenice.
Alţii au aflat geneza teatrului pirandellian în biografia sa, în faptul că, timp de câteva decenii, a supravegheat şi a fost afectat de boala psihică a soţiei lui. Alţi exegeţi l-au plasat în mişcarea scenică italiană, în grupul denumit Il grottesco, iniţiat de Luigi Chiarelli, alţii în contextul mai larg european al acelor decenii, în care se dezvolta teatrul simbolist, începea cel expresionist, Paul Claudel scria deja uluitoare opere dramatice etc.
Vă invităm să vă alăturaţi nouă în această călătorie teatrală fascinantă, în tentativa de a descifra opera lui Luigi Pirandello, destul de dificil de alăturat vreunei şcoli, vreunui curent, de a desluşi estetica pirandelliană, de a aprofunda teoria măştii şi modul în care autorul pune în discuţie însuşi limbajul dramatic!
Audiţie plăcută şi cu folos!
Să îmbrăcăm pe cei goi de Luigi Pirandello. Traducerea: Nicolae Carandino. Adaptarea radiofonică: N. Al. Toscani. Regia artistică: Elena Negreanu. În distribuţie: Rodica Tapalagă, Toma Caragiu, Victor Rebengiuc, Vali Voiculescu Pepino, Paul Avram, Aurel Cioranu. Regia de studio: Crânguţa Manea. Regia muzicală: Mihai Roman. Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic. Înregistrare din anul 1970.
Tichia cu clopoţei de Luigi Pirandello. Adaptarea şi regia artistică: Mihai Lungeanu. În distribuţie: Mirela Gorea, Dragoş Pâslaru, Monica Ghiuţă, Coca Bloos, Julieta Strâmbeanu, Mircea Constantinescu, Florin Anton, Liliana Pană. Regia de studio: Violeta Berbiuc. Regia muzicală: George Marcu. Regia tehnică: Vasile Manta. Înregistrare din anul 1993.
Vasul de lut de Luigi Pirandello. Adaptare de Virgil Stoenescu. Regia artistică: Constantin Dinischiotu. În distribuţie: Nicolae Pomoje, Ion Marinescu, Leopoldina Bălănuţă, Magda Popovici, Sorin Gheorghiu, Mitică Popescu, Mihai Dinvale, Sorin Medeleni, Mihai Mereuţă. Regia de studio: Crânguţa Manea. Regia muzicală: Nicolae Neagoe. Regia tehnică: ing. Ion Mihăilescu. Înregistrare din anul 1981.
Liola de Luigi Pirandello. Adaptarea: Eugenia Ţundrea. Regia artistică: Titel Constantinescu. În distribuţie: Ion Marinescu, Jeanine Stavarache, Alfred Demetriu, Elena Nica Dumitrescu, Rodica Sanda Ţuţuianu, Dorina Lazăr, Matei Alexandru, Ica Matache, Ruxandra Sireteanu, Rodica Mureşan. Regia de studio: Rodica Leu. Regia muzicală: George Marcu. Regia tehnică: ing. Ion Mihăilescu. Înregistrare din 1980.
Diana şi Tuda de Luigi Pirandello. Traducerea şi adaptarea radiofonică: Marina Spalas. Regia artistică: Titel Constantinescu. În distribuţie: Valeria Seciu, Irina Petrescu, Constantin Codrescu, Adrian Pintea, Adina Popescu, Lili Nica Dumitrescu, Ion Pavlescu, Nicolae Crişu. Regia de studio: Violeta Berbiuc. Regia muzicală: Simona Tudor. Regia tehnică: Manuela Popescu. Înregistrare din anul 1992.
Voluptatea onoarei de Luigi Pirandello. Adaptare radiofonică de Eugenia Ţundrea. Regia artistică: Dan Puican. În distribuţie: Horaţiu Mălăele, Ion Dichiseanu, Valeria Gagialov, Jeanine Stavarache, Valentin Plătăreanu, Ileana Şerban. Regia de studio: Rodica Leu. Regia muzicală: Nicolae Neagoe. Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic. Ȋnregistrare din anul 1981.
Brevetul de Luigi Pirandello. Adaptare radiofonică de Polixenia Carambi. Regia artistică: Titel Constantinescu. În distribuţie: Victoria Mierlescu, George Constantin, Ion Pavlescu, Jeanine Stavarache, Ruxandra Sireteanu, Constantin Brezeanu, Dinu Dumitrescu, Mitică Popescu, Nicolae Pomoje. Regia de studio: Rodica Leu. Regia muzicală: Nicolae Neagoe. Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic. Înregistrare din anul 1979.
Colonia cea nouă de Luigi Pirandello. Adaptare: Radu Anagnoste. Regia artistică: Titel Constantinescu. În distribuţie: Gina Patrichi, Jeanine Stavarache, Ion Pavlescu, Cornel Coman, Emil Hossu, Traian Stănescu, Mitică Popescu, Ştefan Velniciuc, Dan Condurache, Boris Petroff, Andi Ştefănescu, Mihai Dinvale, Papil Panduru, Radu Neag, Valentin Teodosiu. Regia de studio: Rodica Leu. Regia muzicală: Romeo Chelaru. Regia tehnică: ing. Andrei Sireteanu. Înregistrare din anul 1978.
Henric al IV-lea de Luigi Pirandello. Adaptarea şi traducerea: N.Al. Toscani. Regia artistică: N.Al. Toscani. În distribuţie: G. Ionescu Gion, Tanţi Cocea, George Mărutza, Radu Beligan. Regia de studio: Constantin Botez. Regia muzicală: Sanda Bobescu. Regia tehnică: ing. George Buican. Înregistrare din anul 1965.
RADOR (27 iunie)