Părinții spun adesea copiilor că vor obține tot ce vor în viață, că sunt puternici, curajoși și să nu aibă teamă de nimic. Această tactică a părinților nu prea mai dă rezultate deoarece părinții nu iau la socoteală, mai nou, şi Social Media.
În opinia psihologului Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, Social Media a creat un sistem de referinţă fără precedent, în care încrederea şi popularitatea unui om este clasificată, în mod artificial şi superficial, în funcţie de numărul de like-uri primite pe Facebook sau Instagram. “Creierul nostru a creat, cu ajutorul Social Media, un stimul de recompensă imediată la ce primește din jur. Dacă are 100 de like-uri, crește încrederea, dacă are 7, îi scade. La nivel cerebral, creierul eliberează dopamină – un neurotransmițător care creează dependență, afectează emoțiile, mișcările și cel mai important senzațiile de plăcere – durere. Dopamina se eliberează și la consum de alcool, fumat sau jocuri de noroc, pentru că senzația de plăcere cerebrală este mai puternică decât crezurile omului”, explică psihologul Alexandru Pleşea.
Mai mult decât atât, specialistul afirmă că este demonstrat ştiinţific că dopamina se eliberează și la folosirea excesivă a platformelor Facebook și Instagram, aceasta modificând încrederea și doza emoțională normală la om. “Dacă alcoolul, fumatul și jocurile de noroc au restricții de vârsta, Facebook și Instagram nu au, acestea fiind folosite de aproape orice adolescent în zilele noastre. Părinții pierd lupta educației pentru că Social Media deja educă pe mai multe planuri, toate în raport cu aspectul fizic și nu cu latura emoțională primită de la părinți. Adolescenții au ajuns să nu mai stea după aprobările părinților, ci după aprobările venite prin Social Media, de la colegi și prieteni virtuali, astfel încrederea și dezvoltarea normală a tănârului încep să aibă de suferit. În acest mod, relațiile autentice își pierd substanța și tinerii se transformă în căutători de recompensă imediată. Instagram și Facebook sunt două instrumente care, în ultimii ani, arată mai mult a iluzie decât a realitate. Au inventat filtre care nu arată realitatea și, chiar dacă suntem depresivi, acolo arătam colorați, cu ochii mari și bine dispuși. Ele distorsionează realitatea și produc reacții care nu sunt naturale în tineri și adulți”, conchide psihologul.