Akinori Hashimoto, reprezentant al postului public de radio şi televiziune al Japoniei – NHK, despre rolul mass media în situaţii de urgenţă

Emisiunea „Probleme la zi” – Realizator: Alexandra Andon – Reporter: Simina Botar
Realizator: Acurateţea informaţiei este esenţială în momente de criză majoră, ca şi întotdeauna, dar cu atât mai importantă în momente de criză majoră. Colega mea Simina Botar se află acum la reuniunea Uniunii Audiovizualului din Asia-Pacific, organizată în colaborare cu RADIO ROMÂNIA. Bună ziua, Simina!
Reporter: Bună ziua!
Realizator: Ce se întâmplă în astfel de situaţii? Cum poate fi gestionată o situaţie informaţională confuză? Care trebuie să fie răspunsul?
Reporter: O să vă dau un exemplu doar. Ieri a vorbit pe această temă un reprezentant al postului public de radio şi televiziune al Japoniei, NHK – este o prescurtare care se foloseşte din limba engleză. Era dl Akinori Hashimoto cel care ne-a vorbit. Şi a legat foarte puternic reacţia postului public, politicile puse la punct de acesta, de încrederea de care trebuie să se bucure postul acesta din partea populaţiei. Acum, preocuparea NHK este să folosească cele mai noi capabilităţi tehnice şi pregătirea continuă a personalului pentru asigurarea reacţiei în timp real. Iată cum a formulat acest principiu dl Akinori Hashimoto ieri:
Akinori Hashimoto: NHK şi-a făcut o prioritate absolută din programele pe care le difuzează în timpul dezastrelor. Principiul după care se călăuzeşte este să salveze vieţi omeneşti şi să reducă efectele dezastrului. Asta nu înseamnă numai să relateze despre efect după dezastru. Este vorba de transmiterea de informaţii în timp real, în timpul dezastrului, pentru a reduce riscurile.
Reporter: Ceea ce ştim noi este că în Japonia, de exemplu, sistemul de alertă timpurie la cutremure este publicat, alertele sunt publicate de posturile de radio şi de televiziune din insule şi o să vă povestesc şi un amănunt interesant pe care l-am aflat ieri: în Japonia, norma este, în jurnalele de radio şi de televiziune, crainicii să aibă o ţinută foarte sobră şi să îşi controleze foarte strict expresia facială. Ei bine, s-a observat că impresia produsă asupra audienţei de aceştia scade şi oamenii nu mai percep îndemnul de a se adăposti sau de a reacţiona într-un anumit fel la iminenţa producerii unui dezastru. Drept pentru care acum aceştia au indicaţia şi li se permite să folosească termeni mai puternici, mai mobilizatori în ceea ce transmit pentru a ajunge mesajul lor la auditoriu. A propos de realizările tehnice pe care le foloseşte şi le implementează foarte repede NHK, pe lângă sistemul acesta de alertă timpurie la cutremur, împreună cu Autoritatea Naţională de Reacţie în caz de dezastre au dezvoltat o serie de aplicaţii, cum ar fi aceea de a ajuta pe cei care se află într-o maşină să găsească o rută mai puţin aglomerată pentru evacuare mai rapidă sau – ceea ce am aflat astăzi că s-a implementat de curând – ei pot ajuta pe cineva care are un smartphone să ştie care este cantitatea de apă de ploaie care a căzut pe o rază de 250 de kilometri pătraţi în jurul lor, pentru a şti cum să se protejeze mai bine la o adică.
Realizator: Mulţumesc foarte mult! În direct alături de noi a fost Simina Botar./dsirbu

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 12 septembrie