Realizator: La Sinaia se desfăşoară întâlnirea anuală a Asociaţiei Internaţionale a Radiodifuzorilor Publici – prima pe care acest for internaţional o organizează în Europa de Sud-Est. Experţi în radio şi televiziune din peste 40 de ţări au astfel posibilitatea să împărtăşească experienţe şi idei despre modul optim în care se poate face faţă provocărilor specifice acestor instituţii. Noutatea s-a impus o dată cu apariţia şi dezvoltarea platformelor de socializare.
Reporter: Într-un context în care Internetul şi reţelele sociale au devenit unelte în influenţarea opiniei publice şi promovarea populismului, este esenţial ca mass media publice să colaboreze pentru combaterea ştirilor false. Directorul cele mai mari asociaţii la nivel global a posturilor publice, Sally Ann Wilson, spune însă că acţiunea în acest sens a fost până acum una destul de timidă.
Sally Ann Wilson: Noi suntem presă publică şi este diferit. Noi nu ne ocupăm doar de divertisment. Divertismentul este important, este ceea ce ne aduce împreună, dar publicul are nevoie de ştiri credibile, în special când are loc un dezastru, cand este o situaţie de urgenţă sau o criză. Noi trebuie să ne impunem şi să arătăm că ştirile noastre sunt de încredere.
Reporter: Experţii media prezenţi la Sinaia susţin, de asemenea, că eforturile instituţiilor publice trebuie canalizate pe două planuri: pe de o parte, să pună accent pe valori precum independenţa, acurateţea, diversitatea, transparenţa, care le oferă o identitate şi sunt dovada rolului special pe care îl au în slujba cetăţenilor, iar pe de altă parte, trebuie să profite de oportunităţile oferite de noile tehnologii, pentru a fi rapide, flexibile şi a se conecta cu publicul. Este o reţetă care funcţionează, consideră directorul adjunct al BBC, Graham Ellis.
Graham Ellis: Noi ne-am dorit întotdeauna să fim imparţiali şi extrem de corecţi. Aceste două lucruri sunt foarte dificil de întrunit în prezent, pentru că aşa cum am auzit şi aici, la conferinţă, sunt atât de multe ştiri false, multă dezinformare, informaţii incomplete sau chiar rău intenţionate. Aceste lucruri reprezintă o plagă a modernităţii şi din acest motiv, pentru radiodifuzorii publici este esenţial să găsească o cale de a răzbate. Trebuie să fim capabili să verificăm informaţia pe care o livrăm publicului.
Reporter: Nu în ultimul rând, pentru instituţiile publice de media, valoarea conţinutului pe care îl livrează trebuie să fie evidentă, iar provocarea este aceea ca publicul să te identifice prin produsul livrat./mnecula/dsirbu
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 12 septembrie