Miercuri, 4 octombrie 2017, la ora 17:00, Muzeul Naţional al Literaturii Române din Bucureşti (str. Nicolae Creţulescu, nr. 8) vă invită la lansarea spectacolului Teatrului Naţional Radiofonic, Saloanele gotice, scenariu de Puşa Roth după romanul lui August Strindberg, teatru serial în regia lui Vasile Manta. Traducere de Corneliu Papadopol. În rolul principal, Doctorul Henrik Borg: Dan Condurache, alături de o distribuţie excelentă: Florin Zamfirescu, Mircea Constantinescu, Irina Movilă, Eugen Cristea, Mircea Rusu, Medeea Marinescu, Cătălina Mustaţă, Mihai Constantin, Jeanine Stavarache, Gelu Niţu, Ionuţ Kivu, Ştefan Velniciuc, Silviu Biriş, Alexandru Georgescu, Ioana Calotă, Orodel Olaru, Daniela Ioniţă, George Grigore, Marius Călugăriţa, Cristian Simion, Mihai Verbiţchi, Julieta Strâmbeanu, Ion Mărgescu, Cristina Constantinescu, Crina Linţă. Redactor şi producător: Costin Tuchilă. Regia de studio: Janina Dicu. Regia de montaj: Mirela Anton şi Monica Wilhelm. Regia muzicală: Stelică Muscalu. Vor fi audiate episoadele 7 şi 9.
În curând, Teatrul Naţional Radiofonic va difuza în premieră absolută spectacolul de teatru serial Saloanele gotice, la Radio România Cultural, în perioada 9–20 octombrie 2017, de la ora 22:30. După ce în 2016, TNR a realizat superproducţia de succes Salonul roşu, în dramatizarea Puşei Roth, regia: Vasile Manta, vă propunem să ascultaţi acum continuarea, după 25 de ani, a romanului de tinereţe, care îl lansa în 1879 pe August Strindberg (Röda rummet – Salonul roşu, considerat primul roman suedez modern).
Publicat în 1904, Saloanele gotice (Götiska rummen) este o carte vizionară în care, pe fondul ideilor care dominau sfârşitul veacului al XIX-lea, Strindberg intuieşte principalele frământări şi chiar evoluţia socială şi politică a secolului al XX-lea. Cu o naraţiune plasată în pragul noului veac, acest roman, cu accentuată tentă eseistică, s-a impus nu numai ca o analiză complexă şi exactă a epocii sale, ci şi, graţie spiritului anticipativ al scriitorului suedez, cu răsfrângeri de o surprinzătoare actualitate. Dacă Salonul roşu păruse într-o măsură şi un denunţ social, care crease un şoc de proporţii în epocă, Saloanele gotice este, după cum s-a spus, un roman vizionar despre secolul care se năştea, prefigurând evenimente, transfomări social-politice şi idei care aveau să prindă contur şi să devină, de altfel, trăsături definitorii ale veacului al XX-lea. Ultima parte a romanului, substanţial transpusă – din proza cu puţin dialog a lui Strindberg – în limbaj teatral, se petrece în noaptea de Anul Nou care marchează trecerea în secolul XX.
Saloanele gotice este şi o saga a familiei Borg, care poate fi familia autorului, dar şi oricare altă familie suedeză sau europeană. Pentru a da contur dramatic, Puşa Roth recreează o serie de personaje doar schiţate în roman şi care devin astfel actori memorabili, întrupând bogăţia de idei şi caractere din romanul scriitorului suedez. Strindberg are talentul de a surprinde mai multe medii sociale dintr-o singură privire, cu ochi sigur şi de a pune sub lupă un întreg mecanism sufocant, de a lansa cu atât curaj imaginea ipocriziei, a superficialităţii, a corupţiei, neţinând seamă de prea multele constrângeri dintr-o societate conservatoare, care ştia foarte bine să-şi ascundă eşecurile şi să-şi mascheze propria disoluţie. De fapt chiar disoluţia socială, la acel sfârşit de secol, este miezul analizei complexe pe care o întreprinde scriitorul suedez.
Cele 10 episoade ale serialului, superproducţie a Teatrului Naţional Radiofonic, sunt de fapt 10 piese scurte cu subiecte distincte, cu o logică teatrală pe deplin convingătoare, într-o montare plină de expresivitate, care se distinge prin stil, atmosferă şi creaţii actoriceşti memorabile.
RADOR – 2 octombrie