RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (30 ianuarie) – Emisiunea: „Agenda globală” – Realizator: Ianna Ioniţă – În Spania, problemele de mediu vin în principal de la maşinile echipate cu motoare Diesel. Autorităţile au la dispoziţie inclusiv un radar pentru emisiile de noxe.
Corespondenţă din Madrid – Reporter: Annamaria Damian – Madridul este unul din cele mai poluate oraşe din Europa şi primăria impune aproape săptămânal restricţii de parcare în zona centru sau de reducere a vitezei pe şoselele radiale. Totuşi, aceste măsuri nu au rezolvat complet problema contaminării, aşa că ecologiştii dau vina pe guvern care a încurajat vânzarea de maşini cu motoare Diesel. Experţii calculează că un automobil care circulă cu motorină emite o cantitate de şase ori mai mare de dioxid de azot decât şase autoturisme cu benzină. Astfel, transportul public cu combustibil alternativ sau reducerea noxelor provocate de industrie nu au reuşit singure să asigure o calitate a aerului mai bună deoarece traficul în capitală continuă să fie cea mai mare sursă de poluare. Spania va trebui să explice măsurile adoptate pentru reducerea acesteia, în principal, cele aplicate de primării şi susţinute de guvern, care a aprobat de curând un plan al aerului. Planul are 52 de măsuri împărţite pe domenii: informare, amenzi sau noi taxe privind mediul, mobilitate, cercetare, agricultură şi creşterea animalelor, locuinţe, industrie şi transport. Între propuneri, apar subvenţii pentru eficienţa energetică a clădirilor sau înnoirea parcului de automobile cu autoturisme cu energii alternative. Există şi soluţii inedite, cum este cea a radarului de emisii poluante din Madrid. Un dispozitiv cu raze ultraviolete şi infraroşii al unei companii spaniole are capacitatea de a măsura în timp real monoxidul de carbon şi dioxidul de azot emise de fiecare autoturism. Pot fi verificate 700.000 de maşini pe an, iar proprietarii celor care depăşesc limitele admise sunt avertizaţi întâi să repare autoturismul, apoi amendaţi, dacă nu au luat măsuri./csimion/gpodea