Păpuşile, jucării al căror nume vine în Europa din franceză, de la ‘poupée’, sunt adesea colecţionate şi prezentate lumii, în varii forme, în săli de expoziţie sau în muzee proprii.
Pornind de la ideea ca păpuşa, mai ales ca obiect meşteşugit, reprezintă şi ea o faţetă a culturii unei societăţi, a fost fondat, în 1997, Museu de la Nina, în Castell d’Aro, Spania, prin generoasa donaţie de 300 de păpuşi, făcută de pictoriţa catalană Josefina Teixidor Torres (1875-1914), una dintre cele mai însemnate acuareliste ale vremii sale, laureată cu medalia de aur la expoziţia „L’art et la femme”, de la Paris, din 1914. Museu de la Nina se bucură acum de prezenţa a 800 de păpuşi din toate epocile, din diverse locuri din lume, incluzând şi o expoziţie de peste 200 de păpuşi croşetate, plus mobilier şi accesorii folositoare lor în scene de viaţă cotidiană.
În Chiclana de la Frontera a Cádiz-ului andaluz, lângă cea mai veche fabrică de păpuşi din Spania, înfiinţată în 1928 de artistul José Marín Verdugo (1903-1984) şi închisă în 2014, a rămas mărturie Fábrica-Museo Muñecas Marín. La început, fabrica a produs modele de dansatoare de flamenco, cu spumoasele lor costume cu volane, şi eleganţii lor parteneri, apoi a introdus modele purtând costume din alte regiuni, adesea inspirate de festivităţile din Madrid sau de sărbatorile specifice ale Valenciei, renumitele ‘fallas’. În timpul războiului civil spaniol fabrica a lansat noi modele, imitând personaje care au luat parte la conflict – falangişti, miliţii carliste sau ofiţeri ai Legiunii Spaniole. Deschis în 1997, scopul muzeului este de a expune diferitele tipuri de păpuşi produse de fabrică, având şi o vastă colecţie de păpuşi lucrate manual. Păpuşile produse de fabrica Marín au fost protagoniste în filme semnate de Pedro Almodóvar, în seriale britanice sau alte programe de televiziune.
Înfiinţat în 1971, Dunster Museum & Doll Collection din Dunster, Somerset, Anglia, găzduieşte o colectie de peste 800 de păpuşi din întreaga lume, în diverse costume. 32 dintre ele au fost furate în 1992 şi nerecuperate.
Morgan Doll Museum din Altus, Oklahoma, deschis în 2005, găzduieşte o colecţie de 5.000 de păpuşi din secolul al XIX-lea până în prezent, strânsă de-a lungul vieţii de Mary Morgan. Colecţia cuprinde păpuşi din anii 1800, peste 50 de păpuşi Shirley Temple, păpuşi etnice, celebrităţi şi alte exemplare americane sau străine. Între atracţiile muzeului se numără două imense case de păpuşi – o replică a moşiei de la Tara, conacul din pelicula ‘Pe aripile vântului’ şi o casă tradiţionala din New England, locuită de păpuşi, cu toate accesoriile necesare.
Fondat în 1988 de Barbara Whiteman, o apărătoare a cercetării şi prezervării istoriei populaţiei de culoare, Philadelphia Doll Museum din SUA susţine păstrarea şi promovarea păpuşilor negre ca artefacte ale istoriei şi culturii americane. Whiteman crede că păpuşile nergre simbolizează lupta pentru libertatea şi demnitatea umană şi că fiecare dintre ele este purtătoare a unui mesaj al adevărului şi forţei de afirmare a populaţiei de culoare. Colecţia de circa o mie de păpuşi, de la cele de mici dimensiuni, la unele în mărime naturală, este însoţită de documente şi istorii despre modul în care negrii au fost percepuţi de-a lungul timpului.
Bangkok Doll Museum a fost înfiinţat în 1956 de Khunying Thongkorn Chanthawimol, un cunoscut producător de păpuşi şcolit la Ozawa Doll School, din Tokyo, Japonia. Muzeul are o colecţie de peste 400 de păpuşi thailandeze lucrate manual şi captează aspecte tematice ale vieţii rurale în Thailanda şi ale costumelor tradiţionale, plus o secţiune pentru costume tradiţionale din întreaga lume. O colecţie aparte este cea a personajelor specifice dansului Khon, bazat pe istorisirile epopeei Ramayana, operă a poetului Valmiki, a doua mare epopee a Indiei antice, după Mahābhārata. O notă aparte aduce o scenă a Naşterii Domnului, imaginată într-un decor thailandez, cu personaje în costume thailandeze.
Între cele mai renumite muzee din New Delhi, Shankar’s International Dolls Museum, fondat de caricaturistul K. Shankar Pillai (1902–1989) în 1965, cu o mie de păpuşi, şi ianugurat de fostul preşedinte al Indiei, Sarvepalli Radhakrishnan, dispune acum de o uriaşă colecţie din întreaga lume. De la inaugurare până la finele anilor ’80, numărul exponatelor a atins cifra de 5.000, ajungând în prezent la 6.500, din 85 de ţări. O păpuşă primită în dar de la un diplomat i-a dat lui Shankar ideea de a colecţiona păpuşi, cu care organiza adesea expoziţii pentru copiii săraci. La o expoziţie de la New Delhi, vizitată de Indira Gandhi, aceasta i-a sugerat lui Shankar crearea unui muzeu internaţional. Colecţia principală constă în daruri ale fostului premier Jawaharlal Nehru, urmat de alţii, inclusiv de Indira Gandhi şi Rajiv Gandhi, şi de oficiali ai misiunilor diplomatice de la New Delhi. Oaspeţii de seamă sosiţi în vizită în India au dăruit muzeului păpuşi reprezentând naţiunile lor. Principalele colecţii etalează 150 de tipuri de costume indiene create în atelierele muzeului, plus personaje din dansul clasic indian Kathakali, cu costumele sale extravagante, cupluri de miri din diverse state indiene, un grup de figurine arătând cum se poartă un sari, păpuşi Kabuki şi samurai din Japonia, dansatoare de flamenco din Spania sau orchestra de femei din Thailanda. Muzeul are şi o „clinică” pentru păpuşile „bolnave”, unde exemplarele rare, care se deteriorează, sunt restaurate.
(Autor: Cristina Zaharia – RADOR)