Un comunicat recent al companiei „Gregory’s Foods” cu privire la reînceperea activităţii sale în România nu reprezintă un caz izolat. Această ţară balcanică se transformă într-un „El Dorado” pentru companiile greceşti – şi nu numai – întrucât creşterea continuă a PIB-ului în ultimii ani şi şomajul redus începe să aducă şi creşteri de salarii, consolidând consumul.
Conform datelor revizuite ale Institutului Naţional de Statistică din România, PIB-ul a crescut cu 6,9% în 2017 comparativ cu 2016, faţă de o creştere cu 4,8% în 2016. Reprezintă cea mai ridicată rată de creştere din 2008 încoace şi cea mai ridicată din statele-membre UE. Şomajul în România a fost în 2017 de numai 4,9%, iar salariul minim lunar a crescut de la 1 ianuarie 2018 la 407 euro de la 323 de euro cât era în perioada februarie-decembrie 2017. Nu este întâmplător că în anul anterior consumul a crescut cu 5,8% şi este de aşteptat să crească în continuare.
Din studiul realizat de Biroul pentru Afaceri Economice şi Comerciale al Ambasadei Greciei în România rezultă că doar în 2017 au fost înfiinţate în această ţară 410 noi companii cu capital grecesc. Concret, la data de 31 decembrie 2017 erau înregistrate la registrul de resort 6.988 de companii greceşti faţă de 6.578 la data de 31 decembrie 2016. Active sunt, desigur, mult mai puţine, dar deloc neglijabile. Pa baza datelor strânse de Biroul pentru Afaceri Economice şi Comerciale, companiile active cu capital grecesc – cu participare grecească la capital de cel puţin 20% – se ridicau la sfârşitul anului 2017 la circa 1.300.
Capitalul grecesc investit depăşea la data de 31/12/2017 1,81 miliarde de euro faţă de 1,82 miliarde de euro la data de 31.12.2016. Cota Greciei din investiţiile străine directe totale se ridica la 4,18%. Grecia se situează astfel pe locul al şaptelea între ţările de provenienţă a investiţiilor străine directe (după Olanda, Austria, Germania, Cipru, Franţa şi Spania). În plus, Biroul pentru Afaceri Economice şi Comerciale apreciază că valoarea investiţiilor greceşti în România – dacă la acestea sunt luate în calcul şi investiţiile filialelor unor firme greceşti cu sediul în ţări terţe (de ex. în Cipru, Olanda şi în altă parte) se apropie şi ar putea depăşi 4 miliarde de euro, situând Grecia pe poziţia a 5-a sau a 6-a în rândul investitorilor străini.
În domeniul comerţului cu amănuntul exemplul cel mai caracteristic de companie elenă care înfloreşte în România este Jumbo. Conform grupului în cauză, dezvoltarea sa în România a depăşit 50% în ultimul exerciţiu financiar (iulie 2017 – iunie 2018). În timpul acestui exerciţiu, grupul a deschis două noi hipermarketuri proprietate proprie în România, crescând reţeaua totală a Jumbo în această ţară la 10 magazine, în timp ce până în iunie 2019 plănuieşte să înfiinţeze acolo încă trei hipermarketuri proprietate proprie.
Grupul Fourlis deţine în România 29 de magazine de articole sportive sub marca Intersport, iar planurile sale investiţionale prevăd înfiinţarea a încă 11 până în 2020. La sfârşitul lui 2018 se estimează că va începe să funcţioneze magazinul electronic al companiei în România.
Grupul Sarantis se află acolo din 1996 prin filiala sa SARANTIS ROMANIA. Activitatea companiei cuprinde distribuţia produselor cosmetice şi a produselor de uz casnic producţie proprie, precum şi distribuţia de produse ale unor firme străine de cosmetice prin contracte exclusive de reprezentare. În anul 2017, vânzările filialei din România s-au ridicat la 63,44 milioane de euro faţă de 56,30 de milioane de euro în 2016, iar profiturile înainte de dobânzi şi impozite s-au situat la 4,7 milioane de euro de la 4,06 milioane de euro în 2016.
Cunoscutul lanţ de cafea şi mâncare „Gregory’s Food” s-a întors pe piaţa din România de unde plecase în 2016, prin deschiderea unui magazin în Bucureşti, într-o regiune considerată dintre cele mai scumpe, în centrul de afaceri al capitalei României. Un obiectiv al companiei este de a crea în următorii cinci ani 80 de magazine în România.
O prezenţă importantă au de mai mulţi ani în România şi cunoscute fabrici greceşti. Un exemplu caracteristic îl reprezintă fabrica de lactate Olympus (acum Hellenic Dairies). În obiectivele grupului pentru 2018, după cum se arată în raportul economic pentru exerciţiul 2017, se numără maximizarea investiţiei în România prin extinderea treptată pe piaţa românească şi pe piaţa balcanică extinsă. De asemenea, Chipita deţine în România două unităţi. În 2016, vânzările sale şi veniturile EBITDA în România au crescut în comparaţie cu 2015 cu 15% şi, respectiv, 35,7% şi s-au situat la 121,8 milioane de euro şi, respectiv, 17,5 milioane de euro.
BUSINESS NEWS (Grecia) – 23 iulie 2018
Traducerea: Carolina Ciulu
Acasă ROMANIA Romania vazuta din strainatate BUSINESS NEWS: România – El Dorado pentru companiile greceşti