„Tarifele comerciale sunt cele mai grozave. O ţară care a tratat Statele Unite în mod necinstit în acordurile comerciale fie negociază o înţelegere corectă, fie va fi lovită cu tarife”, a avertizat preşedintele american Donald Trump, dând asigurări americanilor că „Vom fi toţi măreţi”, scrie The Guardian, care interpretează unul din ultimele mesaje scrise de Trump pe twitter drept o ameninţare cu impunerea de noi tarife Uniunii Europene. În pericol sunt, potrivit ziarului german Handelsblatt, exporturile de automobile europene, un punct nevralgic pentru Germania. Cu toate acestea, şeful industriei auto germane, Dieter Kampf, a transmis, potrivit Daily Express, că UE nu trebuie să se lase „şantajată”. Kampf a făcut totodată apel „să se acţioneze frâna de urgenţă în acest conflict comercial”. Schimburile de replici de o parte şi de alta a Atlanticului au creat o atmosferă tensionată pentru întâlnirea de la Casa Albă dintre preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, şi preşedintele american, Donald Trump, observă Le Temps, vorbind despre o întâlnire capitală pentru viitorul relaţiilor transtlantice. The Wall Street Journal îndeamnă UE şi SUA să lase deoparte disensiunile şi „să să se concentreze pe a fi uniți împotriva Chinei”, avertizând că „dacă soarta secolului XX a fost decisă în Occident, soarta secolului XXI va fi decisă în Asia”. „În ciuda tensiunilor transatlantice, există o convergență în creștere a intereselor americane și europene în Asia. Companiile europene, la fel ca și cele americane, sunt îngrijorate de practicile comerciale incorecte ale Chinei, de furtul de proprietate intelectuală și de acțiunile susținute de guvern pentru dominarea noilor tehnologii. Guvernele europene, la fel ca SUA, iau în colimator din ce în ce mai des operațiunile chineze de extindere a influenței, după ce China a încercat să exploateze diviziunile dintre Bruxelles și statele mai sărace din sudul și estul Europei odată cu lansarea inițiativei „16+1” în 2012”, comentează Wall Street Journal, avertizând că expansiunea Chinei nu e o problemă pe care SUA o pot rezolva singure. „Cum Europa începe, în sfârșit, să ia în serios amenințarea reprezentată de China, nu ar fi putut exista un moment mai nepotrivit în care administrația Trump să-și antagonizeze aliații naturali prin taxe vamale pe oțel, aluminiu și automobile”, conchide Wall Street Journal.
Preşedintele american are însă de gestionat şi pe plan intern o nemulţumire tot mai mare cu privire la măsurile sale comerciale din partea comunităţii de afaceri şi chiar din partea propriului său partid, Partidul Republican, observă Financial Times. Washington Post scrie despre încercările consilierilor de a-l opri pe Trump în escaladarea războiului comercial cu Europa, în timp ce New York Times vorbeşte despre ajutoare de 12 miliarde de dolari pe care administraţia americană a decis să le plătească fermierilor afectaţi de războiul comercial. „Ajutoarele pentru fermieri vor fi ca un balsam pentru producătorii care văd preţurile prăbuşindu-se şi stocurile crescând din cauza disputelor cu China, Canada şi alţi parteneri comerciali care sunt principalii cumpărători de carne de porc, soia şi alte produse agricole din SUA”, explică Time, subliniind că „fermierii sunt un element-cheie al bazei politice rurale care l-a ales pe Donald Trump”. Deşi fermierii l-au crezut când Trump le-a promis că vor ieşi din războiul comercial în avantaj, acum acest sprijin politic pare că se clatină, mai observă Time. Şi „General Motors devine o victimă a războiului comercial al lui Trump” constată Bloomberg, detaliind că importanta companie americană şi-a redus prognozele de profit pentru anul acesta din cauza preţurilor la oţel şi aluminiu.
Tragedia provocată de incendiile din Grecia continuă să cutremure Europa. Uniunea Europeană şi-a arătat miercuri solidaritatea arborând la Bruxelles drapelul în bernă, scrie publicaţia elenă Protagon, în timp ce Naftemporiki notează că România, Cipru şi Italia participă cu avioane şi echipaje la stingerea incendiilor din apropierea Atenei. „După flăcări vine furia” observă Süddeutsche Zeitung, notând că acum oamenii se întreabă în ce măsură tragedia putea fi evitată. Întreaga zonă cuprinsă de incendii este o populară destinaţie estivală pentru atenieni, dar şi locul de unde mii de turişti îşi încep călătoria spre insulele Ciclade. Au fost autorităţile suficient pregătite? De ce nu a fost evacuată regiunea?, se întreabă ziarul german. Întrebările sunt reluate şi de ziarul elen Kathimerini, care, preluând opinii ale specialiştilor şi mărturii ale victimelor, conchide că principalele cauze ale tragediei au fost „condiţiile meteo extreme, divizarea forţelor de pompieri din cauza unor incendii simultane în mai multe zone şi – mai ales – lipsa unui plan organizat de evacuare a regiunii”. Izbucnirea incendiului într-o zonă „mixtă” de pădure şi locuinţe a îngreunat semnificativ activitatea pompierilor şi a făcut ca un mare număr de locuitori şi turişti să fie surprinşi de flăcări în timp ce încercau să-şi salveze casele sau să părăsească regiunea, explică ziarul grec. Kathimerini constată că pericolul a fost subestimat de autorităţi, dar şi de locuitori, iar apoi, în lipsa unui plan organizat de evacuare, oamenii au fost direcţionaţi spre drumuri înguste, unde au rămas blocaţi şi s-a instaurat panica. Timpul a fost însă prea scurt, explică factori implicaţi în operaţiunile de salvare, declarând că „din cauza intensităţii vântului şi a vitezei de propagare a incendiului, a fost nevoie de doar câteva minute pentru ca flacările să ajungă până la mare”. Tot Kathimerini rememorează exemple ale altor tragedii din sudul Europei, cum ar fi Portugalia sau Spania, şi atrage atenţia că schimbarea climatică aduce cu sine noi pericole pentru care omenirea trebuie să fie pregătită.
RADOR – Carolina Ciulu