Cel mai important festival european de producţii media, Prix Europa Berlin a anunțat luni, 3 septembrie, concurenții ediției 2018. În secțiunea Radio Fiction, printre cele 30 de producţii de teatru radiofonic selectate din 21 de ţări se află producția Teatrului Național Radiofonic: iHamlet de Elise Wilk, în regia lui Mihnea Chelaru. A 32-a ediție a Prix Europa se va desfășura în perioada 13-19 octombrie 2018.
Prix Europa răsplăteşte cele mai valoroase producţii europene de radio, televiziune şi online, se adresează producătorilor profesionişti. Așezat sub motto-ul Changing Europe, festivalul recompensează creativitatea și încurajează cele mai noi tendințe în creația europeană de media. Evenimentul se desfăşoară la Berlin în a treia săptămână a lunii octombrie după un calendar anual fix. Ajuns la a 32-a ediție, festivalul are loc la Berlin și Potsdam între 13 și 19 octombrie iar leitmotivul ediției 2018 este Reflecting all Voices. Componența juriului, format din reprezentanţi ai fiecărei producții selectate în concurs, asigură o evaluare obiectivă și profesionistă. Membrii juriului participă la dezbaterile fiecărei zile de concurs și votează individual producțiile din categoria la care sunt juraţi. Astfel, producția câștigătoare a fiecărei categorii reflectă opțiunea majorității membrilor juriului.
Înființat în 1987, Prix Europa este astăzi cel mai mare festival pentru televiziune, radio și media online, ce recunoaște cele mai valoroase creații europene, asociindu-și încă de la înființare parteneri capabili să susțină cele trei secțiuni competitive, fiecare sub-împărțită pe categorii specifice. Festivalul Prix Europa e susținut de 19 organizații europene de media, dar și de Comisia Europeană și European Broadcasting Union (EBU). Festivalul este găzduit de Rundfunk Berlin-Brandemburg (RBB) iar în cursul săptămânii de festival au loc evenimente speciale destinate participanților și publicului larg, realizate împreună cu instituții berlineze și ambasade. Regizorul Mihnea Chelaru revine cu iHamlet în competiția Prix Europa cu o nouă producție din dramaturgia Elisei Wilk, pe care a urmărit-o cu consecvență, găsindu-i de fiecare dată un echivalent sonor original, validat de premiile obținute. După succesul primei montări radiofonice cu Pisica verde, premiată cu medalia de argint la secțiunea Best Drama Special la New York Festivals World’s Best Radio Programs 2016, a urmat Exploziv, unanim apreciată (Marele premiu Asia Pacific Broadcasting Union ABU 2017, marele premiu Grand Prix Maruliç 2018 și medalia de aur la New York Festivals 2018). iHamlet, este o provocare pentru Mihnea Chelaru nu doar din perspectiva regiei artistice, ci și pentru adaptarea textului original și transpunerea sonoră a piesei scrise special pentru un spectacol multimedia, montat în premieră absolută de regizoarea Catinca Drăgănescu la Teatrul Excelsior (în 2017). iHamlet este o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează și particula i din titlu. Ne aflăm în universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită în noblețea idealurilor tinereții care judecă relațiile de familie din prisma refuzului compromisului, a valorilor etice absolute. Pe scara socială redusă la individul de azi, tragedia suportă, și ea, ajustarea la fapte comune. Ofelia e exponenta instabilității iubirii juvenile. Părinții sunt despărțiți de un divorț, nu de moartea tatălui. Gertrude e o femeie pragmatică, Claudius e noul iubit al mamei, iar cei doi sunt vinovați în ochii lui Hamlet pentru plecarea tatălui. Trădările se reduc la măsura vieții cotidiene, doar Hamlet resimte existența la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe măsură. Monologul chestionării existențiale dispare din text, e disipat în gesturile ce traduc expresia sentimentului abandonului pe care îl trăiește Hamlet în raport cu părinții și cu Ofelia. Familia disfuncțională compromite echilibrul emoțional al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei familiale și posibilitatea negării vieții ce își pierde sensul în absența iubirii.
Producția noastră de teatru radiofonic convinge prin calitatea adaptării piesei originale, prin ritmul alert și contrapunctul planurilor sonore, dar mai ales prin prospețimea și autenticitatea interpretării actoricești a întregii distribuții. Muzica originală de spectacol semnată de Codrin Lazăr, conturează spațiul sonor și potențează cu discreție trăirile personajelor.
Elise Wilk aparține valului tânăr al dramaturgiei românești contemporane, afirmată prin câteva piese de teatru multipremiate și montate constant în teatrele din țară sau în mediul independent. Născută în 1981, Elise Wilk a studiat jurnalistica la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj şi are un dublu masterat, unul de literatură şi comunicare la Universitatea Transilvania din Braşov și altul de scriere dramatică la Universitatea de Arte din Târgu-Mureș.