Anul acesta România împlinește oficial 100 de ani, la fel ca alte țări din jurul ei, care au supraviețuit epocii marilor imperii. Cu această ocazie vă întrebăm pe voi, spectatorii noștri, cum vă raportați voi la istorie? Vă mai amintiți de toate luptele și regii ale căror nume erați obligați să le învățați pe dinafară pentru lecția de istorie? Știți pe cine reprezintă statuia pe lângă care treceți în fiecare dimineață în drum spre birou? Da, e o statuie acolo, în caz că nu ați observat. Sunt statui peste tot.
Dar unde sunt poveștile așa numiților „oameni obișnuiți”, care se dovedesc adesea ca fiind mai degrabă extraordinari? Unde sunt amintirile personale, subiective care alcătuiesc textura fină a unei vieți, fie ea mai bine sau mai puțin bine trăită?
„Pentru cea de a 5-a ediție a Platformei Internaționale de Teatru București am selectat numai producții de teatru bazate pe povești personale, subiective și îi invităm pe spectatori să adauge și poveștile lor conținutului Platformei. Între 11 și 14 octombrie, la ARCUB-Gabroveni și la Teatrul Mic vor putea fi văzute spectacole prin care vom redesena harta României prin teatru, ele fiind bazate pe istorii din diferite orașe, de la Sfântu Gheorghe la Constanța și de la Piatra Neamț la București, cu protagoniști care fac parte din comunitățile românești dar și maghiare, moldovenești, rome, tătărăști. Voci cât se poate de diferite ale societății contemporane. La toate acestea vom adăuga cântece de dragoste din toate țările europene, aduse la București de compania britanică Action Hero care a petrecut ultimele șase luni pe drumurile Europei pentru a le înregistra și pentru a găsi esența umană a conceptului de Europa”, scrie curatoarea Platformei, criticul de teatru Cristina Modreanu în caietul program al evenimentului.
Sinteză: Mariana Drăgoi
RADOR – 7 septembrie