Moda idolilor virtuali

Vedetele create în spaţiul virtual au început să facă concurenţă artiştilor reali. Pe Instagram, modelul Lil Miquela are deja 1,4 milioane de fani. Deşi nu este om, Lil a lansat videoclipuri muzicale şi apare în poze lângă vedete adevărate. Are 19 ani şi jonglează mereu cu propria imagine. Este doar o creaţie virtuală, dar fanilor ei nu le pasă. „Am urmărit-o o vreme fiindcă mi-a plăcut cum se îmbrăca şi că făcea pe robotul. Presupun că-i adevărat, că-i un robot. Nu ştiu” – afirmă unul din fani. În prezent, aproape 1,4 milioane de fani urmăresc pe Instagram acest personaj creat artificial. Lil recomandă îmbrăcăminte pe care ea n-a purtat-o niciodată. Într-o zi, Lil Miquela a recunoscut că nu este om şi asta după un atac cibernetic cu scopul de a dezvălui utilizatorilor adevărul. Incidentul, însă, nu i-a afectat cu nimic succesul. „A început să arate calităţi specifice unei fiinţe umane, calităţi pe placul utilizatorilor. Roboţii învaţă lucrul acesta şi sunt capabil să recunoască tipul de comportament de care oamenii sunt atraşi” – afirmă expertul în marketing Ted Dhanik.

Un alt exemplu este Hatsune Miku din Japonia. De ani de zile acest personaj virtual, ajuns vedetă, susţine concerte live. Fanii plătesc şi până la 130 de euro pentru un bilet la concertul ei. O altă vedetă virtuală este Maia din Canada, care poate împrumuta mişcările unei dansatoare şi vocea unei cântăreţe, iar demult dispărutul Roy Orbison este acum în turneu în Statele Unite sub formă de hologramă.

Artiştii şi influencerii adevăraţi au concurenţă. Realitatea virtuală şi personajele create artificial par să promită o afacere de miliarde. Utilizatorii sunt, însă, sceptici. Oricât de reale ar părea aceste personaje, ele rămân totuşi 100% controlabile. /ssirbu/rcostea

www.dw.com – 16 septembrie