Unde începe identitatea unui corp, a unei fiinţe umane? Dansatoarea şi coregrafa Latifa Laâbissi aduce în lumina reflectoarelor imaginea socială şi dimensiunile simbolice ale corpului uman, într-un spectacol care a stârnit deja numeroase controverse – Self Portrait Camouflage – şi care va avea o reprezentaţie specială luni 8 octombrie, la ora 20.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti.
Spectacol prezentat Institutul Francez din București în parteneriat cu Teatrul Național I.L.Caragiale București și 4Culture în cadrul eXplore Festival 2018, cu spijinul TEATROSKOP, un program inițiat de Ministerul Europei și al Afacerilor Externe Franța.
Într-un spaţiu alb, gol, un corp uman intens luminat. Siluetă neocrotită de niciun veşmânt, fără posibilitatea de a scăpa privirii. Dansatoare. Femeie. De orgine arabă. Din Franţa. Inventând un personaj şi o întreagă panoplie de „ceilalţi”, oameni diferiţi de noi, Latifa Laâbissi expune şi recompune fabrica politicului – cu ale sale frontiere sociale, sexuale, culturale, spunea scriitorul şi dramaturgul francez, Gilles Amalvi, despre acest performance care nu se lasă încadrat în niciun canon artistic.
Interesată de observarea şi de descifrarea înţelesurilor gesturilor cotidiene, de ficţiune, auto-ficţiune şi procesul de creaţie a unei imagini publice, Latifa Laabissi este dansatoare, performer și coregrafă; este artistă asociată la CCN2 – Centre chorégraphique national din Grenoble și la Triangle – Cité de la danse la Rennes. Creaţiile sale tulbură şi deranjează spectatorul, fie că reinterpretează ritualuri (Pourvu qu’on ait l’ivresse – 2016), urmăresc călătoria unei opere de artă prin diferite epoci (Écran somnambule – 2012), surprind transformările sociale ale fiinţei umane (La part du rite – 2012), aduc în prim-plan minorităţile invizibile (Loredreamsong – 2010), sau că analizează jocurile politicului (Self portrait camouflage – 2006).
Din 2011, Latifa Laâbissi este directoarea artistică a programului Extension Sauvage, proiect artistic și pedagogic în mediul rural, care surprinde relaţia între dans şi peisaj, proiect derulat în Bretania. Operei sale de până acum i-a fost dedicată o monografie – Grimaces du réel (Grimasele realului) – apărută în 2016, la editura Les presses du réel, cu sprijinul Les Laboratoires d’Aubervilliers.
Sinteză: Mariana Drăgoi