Producţia Teatrului Naţional Radiofonic Spovedania – scenariu radiofonic de Doina Papp după romanul Demonii de Feodor Mihailovici Dostoievski, regia artistică: Ilinca Stihi, se află pe lista celor trei finalişti, pentru BBC Audio Drama Awards 2019, la secţiunea Cea mai bună dramă europeană.
Premiile BBC Audio Drama se acordă pentru originalitatea şi calitatea spectacolelor radiofonice on air şi online şi oferă recunoaştere creativităţii actorilor, scriitorilor, producătorilor, inginerilor de sunet şi altora care lucrează în acest gen estetic aparte.
Câştigătorii vor fi anunţaţi duminică, 3 februarie 2019, în cadrul unei ceremonii, ce va avea loc la Radio Theatre de la BBC Broadcasting House Londra.
La secţiunea Cea mai bună dramă europeană, spectacolele finaliste sunt:
• The Confession (Spovedania) de Feodor Dostoievski, scenariu radiofonic de Doina Papp, producător/regizor Ilinca Stihi, Radio România;
• Munch and Munch – scrisă şi regizată de Jasna Mesarić, producător Katja Šimunić, HRT Radio Croaţia;
• Wrapped de Tracy Martin, producător/regizor Kevin Reynolds, RTÉ Irlanda.
Spovedania are în distribuţie: Zoltan Octavian Butuc, Marian Râlea, Ana Ioana Macaria, Isabela Neamţu, Magda Catone, Manuela Ciucur, Andrei Ciopec, Ana Maria Ţoghină. Muzica originală şi sound design: Tom Brânduş. Asistenţa tehnică înregistrări teren: Bogdan Dumitrescu şi Marius Ţoghină. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea.
În februarie 2018, cu prilejul premierei radiofonice de la Radio România Actualităţi, Teatrul Naţional Radiofonic propunea publicului o pagină sonoră inedită, spectacolul constituindu-se într-o provocare la introspecţie alături de eroul care parcurge un tragic proces de conştiinţă.
Scenariul radiofonic semnat de Doina Papp, realizat cu ştiinţa dozării exacte şi simţ teatral, porneşte de la ultimul capitol din Demonii, La Tihon. Stavroghin, care caută mântuirea spovedindu-se călugărului Tihon, retrăieşte obsesia unui act de pedofilie. Suferinţa personajului se amplifică prin inserarea unor secvenţe retrospective semnificative, care-l definesc pe Stavroghin ca reprezentant al nihiliştilor pe care romanul îi are în centru. Scenariul adoptă tehnica colajului, lansând întrebări şi îndemnând la meditaţie.
Ilinca Stihi abordează creativ universul dostoievskian, cu o concepţie precisă asupra spaţiului auditiv, izbutind o producţie sonoră vie. Planul dialogului este dublat în permanenţă de un plan auditiv secund, care comentează, însoţeşte, câteodată chiar contrazice inspirat conţinutul vorbelor rostite. S-a dovedit benefică colaborarea cu Tom Brânduş, artist vizual, muzician, compozitor, autor de performance-uri multimedia şi producţie video, implicat în numeroase producţii pe scenele naţionale şi internaţionale.
RADOR (9 ianuarie)