Efectul Genovese face referire la celebrul caz al lui Kitty Genovese, care în noaptea de 13 martie 1964, în timp ce se întorcea de la muncă, a fost agresată şi omorâtă în apropierea casei sale din Queens, New York. Iniţial atacatorul o înjunghiase, apoi a revenit la locul faptei, a violat victima şi i-a aplicat noi lovituri de cuţit. Totul, într-un interval de patruzeci de minute. Deşi aproximativ o duzină de oameni au auzit ţipetele femeii, unii dintre ei surprinzînd scenele în timp ce se petreceau, un singur om a telefonat la poliţie, dar nu imediat. Motivele pentru care nimeni nu a intervenit (deşi se poate presupune că un număr mult mai mare de locatari ai blocurilor învecinate au auzit strigătele de-a lungul celor patruzeci de minute de coşmar) sau nu a sesizat forţele de ordine rămîne un mister de natură patologică, denumit şi „efectul de spectator”.
Alina Nelega a dat acest titlu unei piese care vorbeşte despre Securitate şi informatori, despre minciuni şi trădări, dar şi despre neputinţa de a face pasul decisiv în vederea demascării celor care au făcut, într-un moment al vieţii lor, pactul cu diavolul.
Chiar dacă, în viziunea regizorului Jon Gostin, scenariul dramatic „Efectul Genovese” (scris pentru scenă, de Alina Nelega) este transformat în film artistic de televiziune şi cinema, el se păstrează originalitatea Alinei Nelega, care s-a poziţionat tematic nu deasupra istoriei ci cu mult sub ea.
Aşadar, subiectul eradicării comunismului rezidual (care depreciază morala lăuntrică şi anihilează spiritul civic al omului contemporan) rezidă într-o luptă între sentimentele/efecte (iubirea, în primul rând) şi nu între cauzele/doctrinele politice, ceea ce favorizează acroşarea în poveste şi a publicului tânăr (care nu a trăit comunismul dar, fără să vrea, îl reinventează).
„Am făcut acest film ca noi, românii, să medităm la cum am mimat acordul cu comunismul, la cum i-am suportat „concertul” grotesc şi criminal, la cum am cauţionat (prin neimplicare, prin autism jucat dar şi asumat ca element protector) utopia comunistă.
Jon Gostin, regizor şi scenarist
Efectul Genovese
de Alina Nelega
scenariul tv: Jon Gostin
distributia: Nicolae Urs – Silviu; Nicoleta Lefter – Silvana; Oana Ştefănescu – Adina; Vlad Logigan – Peter; Vivian Alivizache – Paula; Grigoriţa Rogobete –Vecina;
producător: Dana Andriescu; director de imagine: Silviu Andrei; scenografie costume: Nicoleta Petrovici; scenografie décor: Ovanez Papazian; editor imagine: Cosmin Galeata; regia muzicală Mihaela Constantinescu; postprocesare sunet: Răzvan Ionescu organizator producţie Traian Andriescu, Tehnician sunet: Lavinia Andrei; Recuziter: Puiu Vasile, Cristian Radulescu – Editor sunet
regia: Jon Gostin
Program de difuzare:
TVR Internațional: vineri, 18 ianuarie, ora 23.00
TVR Moldova: sâmbătă, 19 ianuarie, ora 11.30
TVR 3: duminică, 20 ianuarie, ora 20.00
Teatrul Național de Televiziune este un proiect Casa de Producție TVR, difuzat pe canalele TVR
Producător coordonator: DEMETER András István