2 Aprilie reprezintă Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului, iar în întreaga lume este celebrată prin diferite evenimente toate marcate prin culoarea albastru.
Noi, lângă albastru adăugăm auriu, de la culoarea blănii câinilor noștri de terapie, care prin pregătirea și calitățile lor oferă motive de bucurie și progres în recuperare copiilor cu dizabilități și, cu precădere copiilor cu tulburare de spectru autist.
Beneficiile terapiei asistate de animale în recuperarea copiilor cu T.S.A. sunt multiple și se înregistrează pe toate ariile de dezvoltare ale copiilor. Dar este de specificat de ce se înregistrează toate aceste beneficii. Acceptarea necondiționată pe care animalele, în cazul nostru, câinii de terapie o manifestă față de oameni, indiferent de vârstă, sex, condiție materilă, stare de sănătate etc. este motorul terapiei și activităților asistate de animale. Câinii de terapie, nu doar că acceptă interacțiunea cu oamenii, ci de cele mai multe ori o inițiază. Spre deosebire de interacțiunea reciprocă dintre copii, cea dintre câinii de terapie și copii este mult mai facilă, datorită faptul că animalele nu solicită în mod voit atenția copiilor, deși ei inițiază interacțiunea. Este bine cunoscut faptul că persoanele cu T.S.A. au dificultăți în ceea ce privește stabilirea și menținerea contactului vizual ca element component al interacțiunii sociale și al comunicării nonverbale. Nu de puține ori s-a constat că interacțiunea cu un câine de terapie, relaxat și pașnic oferă copiilor cu T.S.A. oportunitatea de a stabili și/sau menține contactul vizual cu acesta și de a dezvolta ulterior abilități de comunicare nonverbală și de interacțiune socială. Totodată, câinele de terapie înlesnește interacțiunea dintre terapeut și copil, astfel că obiectivele terapeutice pot fi atinse mai ușor de către acesta. Fiind ființe non-verbale, câinii de terapie, prin simpla lor prezență reprezintă o premisă a progresului în recuperare, deoarece copiii cu T.S.A. au de cele mai multe ori dificultăți în exprimarea verbală sau chiar nu prezintă limbaj verbal, iar interacțiunea cu un alt om poate induce anxietate în rândul copiilor cu T.S.A. aceștia simțindu-se copleșiți de modalitatea verbal de abordare a celorlalți oameni. Tulburările de spectru autist sunt deseori asociate cu tulburarea de integrare senzorială. Aceasta se poate transpune în dificultăți de procesare senzorială și/sau dificultăți motorii atât la nivelul motricității grosiere cât și la cel al motricității fine. Astfel că interacțiunea cu un câine de terapie poate deveni motivația implicării în activități pe care copiii refuză să le desfășoare și care presupun dobândirea de abilități motorii noi.
Caracterul pervaziv al Tulburărilor de Spectru Autist face ca persoanele afectate să prezinte întârzieri în dezvoltarea cognitivă, a limbajului și a comunicării, emoțională etc. Totodată comportamentul copiilor cu T.S.A. are caracter rutinier, iar orice activitate nouă sau schimbare de rutină poate induce acestora stări de anxietate, frustrare care conduc la dificultăți în cooperare sau refuzul de a se implica în aceste activități. Interacțiunea cu câinii de terapie, special instruiți pentru a îndeplini diverse sarcini care să vină în ajutorul copiilor, reprezintă de multe ori motivația acestora pentru a lua parte activitățile noi, pe care altfel le-ar fi refuzat.
Situția incluziunii sociale în rândul copiilor cu T.S.A. nu este deloc una îmbucurătoare, fapt care îngreunează și mai mult recuperarea acestora, însă prezența unui câine educat, civilizat, special antrenat pentru a însoți un copil cu T.S.A. poate fi liantul dintre acesta și comunitatea în care trăiește. Ieșind la plimbare însoțit nu doar de un adult ci și de câinele său, copilul va avea șanse mult mai mari să atragă copii în jurul său cu care ulterioir să interacționeze.
În concluzie putem spune că beneficiile aduse de câinii de terapie în recuperarea copiilor cu T.S.A. sunt multiple, diversificate și vizează întreaga dezvoltare a acestora. Terapia Asistată de Animale, privită ca terapie adjuvantă pentru terapiile conveționale oferă beneficiarilor săi oportunități unice de progres, contribuie la reducerea anxietății și la scăderea fecvenței comportamentului opozant și creează un cadru terapeutic flexibil și mai prietenos cu copiii.
De-a lungul celor 6 ani de activitate în cadrul terapiei asistate de animale, echipa noastră a întâlnit aproximativ 40 de copiii cu T.S.A. care au beneficiat de ședințe de T.A.A. individule sau de grup. Beneficiile vizibile înregistrate timp scurt au dus la schimbări atât în evoluția copiilor cât și în viața de zi cu zi a acestora, în câteva cazuri, familiile lor având acum și un membru patruped.
Asociația „Incluziv” are ca misiune promovarea incluziunii sociale prin valorificarea potențialului, abilităților și diversității membrilor comunității. Scopul Asociației „Incluziv” este îmbunătățirea calității vieții membrilor comunității prin intervenții asistate de animale, support psihologic și terapie ocupațională care vizează dezvoltarea emoțională, socială, cognitivă, a abilităților de comunicare, de autonomie personală și autoservire, îmbunătățirea/menținerea stării de sănătate.
Asociația noastră dispune de o echipă de Terapie Asistată de Animale înregistrată Pet Partners (cea mai prestigioasă organizație internațională care activează în domeniul terapiei și activităților asistate de animale) formată din: câine de terapie rasa Golden Retriever și conductorul canin care este și evaluator al echipelor de terapie asistată de animale. Allan și Alexandra sunt prima echipă de terapie asistată de animale certificată de Pet Partners din Sibiu.
Seniorul Lucky, în vârstă de aproape 10 ani, ia parte ocazional la întâlnirile cu copiii, pentru că deși are o vîrstă înaintată, încă își dorește să se bucure de prezența copiilor. Doi psihologi cu experiență de peste 10 ani completează echipa care oferă servicii în cadrul Asociației „Incluziv”.