Din fericire, majoritatea lucrarilor de artă au reuşit să fie salvate, însă despre starea în care este orga de o valoare inestimabilă încă nu sunt informaţii.
Incendiul a fost stins de către pompieri în zorii zilei de marţi. Evaluarea consecinţelor dezastrului a început, dar nu sunt date încă cu privire la valoarea pagubelor. Potrivit informaţiilor de până acum, focul a izbucnit luni seara, în jurul orei 19.00 în partea superioară a catedralei, care era în curs de renovare. Deocamdată nu este cunoscută cauza care a provocat incendiul. Preşedintele regiunii, Valérie Pécresse ieri înainte de masă a declarat presei că a fost vorba despre un accident.
Fostul ofiţer de pompieri – în prezent membru al Curţii de Conturi din România – Lakatos Péter a declarat pentru Rador că: „având în vedere că la lucrărie de restaurare se folosesc schele din lemn atât în interiorul cât şi în exteriorul clădirii, se poate presupune că s-au executat lucrări de sudură sau s-a folosit în alt mod focul deschis, și există posibilitatea ca schela să fi aprins din această cauză. Din cartea monumentală a lui Ken Follet: Catedrala, ştim că în evul mediu toate structurile de susţinere ale acestor clădiri erau din lemn, care evident era uscat. Această circumstanţă a favorizat răspândirea rapidă a focului şi a făcut ca incendiul să fie foarte violent. Din imaginile televizate s-a putut vedea că flăcările erau foarte mari, dar fumul a fost relativ mic. Acest lucru înseamnă că nu a fost vorba despre un foc mocnit, înnăbuşit, ci despre unul care s-a aprins rapid şi cu putere” – a spus specialistul.
Procuratura din Paris a început investigațiile în acest caz, având în vedere că s-a produs un prejudiciu deosebit de mare. Un comandant de pompieri din Statele Unite, Gregg Favre pe pagina sa de Twitter a explicat care este cea mai mare problemă a pompierilor în cursul stingerii acestor incendii: „aceste clădiri vechi sunt construite din lemn, au spaţii mari, deschise și sunt construite foarte puţine blocaje pentru a împiedica răspândirea focului”.
Două treimi ale acoperişului catedralei a ars şi o parte din transept s-a distrus, turla s-a prăbuşit şi au ars acele picturi din secolele XVII şi XVIII, care erau prea mari pentru a putea fi scoase la timp din catedrală. După toate probabilităţile focul nu a ajuns la tuburile de orgă, însă din cauza căldurii este posibil ca orga construită în secolul XV să fi suferit deteriorări.
Cu toate acestea s-a reuşit salvarea următoarelor valori:
- Cele două clopote mari cu o greutate totală de 13 tone, dintre care cel mare datează din anul 1685;
- Coroana de spini a lui Isus Hristos (potrivit credinţei catolice aceasta era așezată pe capul Mântuitorului în drum spre crucificare). Această coroană a fost adusă la Paris în anul 1238 de către Ludovic al IX-lea;
- Tunica regelui Ludovic al IX-lea, pe care a purtat-o când a adus coroana;
- Vitraliile din secolul al XII-lea;
- 16 statui, care au fost aduse pentru restaurare înainte de izbucnirea focului.
Solidaritatea în faţa tragediei s-a manifestat imediat după aflarea veştii incendiului. Din toată lumea au sosit anunțuri de donații pentru refacerea catedralei.
- Miliardarul François Pinault şi fiul acestuia Henri Pinault (cel care este soţul actriţei mexicane Salma Hayek) au oferit 100 milioane de euro;
- Directorul general al firmei LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, Bernard Arnault şi familia acestuia au oferit 200 milioane de euro;
- Parisul a donat 50 milioane de euro, iar regiunea Ile de France suma de 10 milioane de euro;
- Preşedintele Rusiei, Vladimir Putin a oferit ajutorul celor mai buni restauratori ruşi;
Potrivit bilanţului făcut de canalul de televiziune France 24, marţi până la prânz s-au adunat peste 500 de milioane de euro (vorbim deocamdată doar de oferte şi promisiuni). Tragedia din Paris a scos la iveală importanţa asigurării securităţii monumentelor arhitecturale şi a valorilor artistice. În urma incendiului de la Notre Dame, câţiva deputaţi britanici şi-au exprimat îngrijorarea că şi palatul Westminster ar putea fi în pericol, iar ministrul culturii şi sportului din Spania, José Guirao a declarat că toate clădirile cu valoare arhitecturală şi artistică vor fi examinate.
Székely Ervin, Rador