Forumul Național al Copiilor: Copiii cer autorităților școli fără bullying, cadre didactice competente, mai mulți consilieri școlari și grupuri de acțiune anti-bullying din care să facă parte reprezentanții lor

București, 4 iunie 2019: În școlile din România, zeci de mii de elevi trăiesc zilnic situații de bullying, fiind excluși din grupul de colegi, umiliți în public, amenințați, bătuți în mod repetat de către colegii lor. Convinși că implicarea lor directă în prevenirea și combaterea acestui fenomen, alături de cadrele didactice, consilierii școlari și părinții, reprezintă un drept, dar și condiția fundamentală pentru a învăța în școli fără bullying, 100 de copii din București și alte 13 județe ale țării au participat, între 1 și 4 iunie, la cea de-a 19-a ediție a Forumului Național al Copiilor.

„Bullying-ul se extinde în școlile în care învățăm, dacă nu luăm măsuri rapide și dacă noi, copiii, nu vom fi implicați în toate etapele.”, declara unul dintre copiii participanți, în debutul evenimentului organizat de Salvați Copiii. Reconsiderând dreptul fundamental al exprimării propriilor opinii și al participării lor concrete în contexte și situații care-i privesc în mod direct, copiii au transmis autorităților, în cea de-a patra zi a Forumului, următoarele solicitări:

  1. Crearea de grupuri de acțiune anti-bullying în fiecare unitate de învățământ din care să facă parte, alături de cadre didactice pregătite și de consilierul școlar, cel puțin 2 elevi și 2 părinți;
  2. Implementarea în toate școlile și liceele, la propunerea și sub coordonarea grupurilor lor de acțiune anti-bullying, a unui sistem de identificare și raportare a cazurilor de bullying, cu respectarea principiului confidențialității;
  3. Creșterea numărului de consilieri școlari: un consilier școlar la un număr realist de elevi, de ex. la 500 de elevi și nu la 800 cum prevede legea în prezent, și asigurarea unei formări specifice a acestora pentru consilierea copiilor, victime ori agresori, în situații de bullying;
  4. Asigurarea formării continue și a evaluării periodice a cadrelor didactice (învățători, diriginți) pentru asigurarea unui climat pozitiv în școală, fără bullying și cu respectarea demnității fiecărui copil;
  5. Derularea de campanii publice de combatere a bullyingului și a cyberbullying-ului, în care să fie implicați deopotrivă elevii și profesorii, promovarea site-ului www.scolifarabullying.ro și stabilirea unei Zile naționale anti-bullying în sistemul de învățământ.

Copiii participanți la acest eveniment de tradiție al Organizației Salvați Copiii România au prezentat astfel autorităților, în data de 4 iunie, aceste solicitări pentru ca școlile să dezvolte programe și activități anti-bullying. Cererile copiilor includ termene de realizare a acțiunilor propuse și instituțiile responsabile pentru acest lucru.

„Când unui copil îi este frică de colegii lui, el parcă se blochează, nu mai poate învăța și nu mai are încredere să vorbească cu cei din jur.” (Andrei, 15 ani)

„Frica, umilința, complicitatea forțată, toate acestea creează un context psiho-social vulnerabil, în care relațiile sociale sunt denaturate, iar încrederea, una dintre achizițiile esențiale ale unui elev, este fisurată și compromisă. Școala trebuie să fie un loc în care fiecare copil și fiecare profesor să se simtă în siguranță”, spune Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

 

Date de context:

Dintre cei aproximativ 1.300.000 de copii aparținând ciclurilor gimnazial și liceal:

  • 400.000 sunt excluși din grupul de colegi
  • 325.000 sunt umiliți în public
  •  390.000 sunt amenințați cu bătaia sau cu lovirea
  •  220.000 sunt bătuți în mod repetat de către colegii lor.

Așa arată statistica directă a cazurilor de bullying, un fenomen complex, ale cărui consecințe afectează deopotrivă victima, agresorul și martorul tăcut.[1]

La nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unul raport[2] al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), cu 17% dintre copiii de 11 ani care au recunoscut că au agresat alți elevi cel puțin de trei ori în luna anterioară, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%.

Dar cifrele nu acoperă întreaga realitate a unui fenomen complex cu repercusiuni pe termen lung asupra dezvoltării psiho-emoționale și vieții sociale ale tuturor actorilor implicați: victimă – agresor – martor.

Delegațiile copiilor au fost primite de reprezentanții Ministerului Educației Naționale, Camerei Deputaților și Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională.

Ministrul Educației, doamna Ecaterina Andronescu, a ascultat cu interes recomandările prezentate de copii, Ministerul Educației Naționale sprijinind demersurile Organizației Salvați Copiii în baza Protocolului de colaborare privind prevenirea comportamentelor de bullying în mediul școlar.

Reprezentantul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, doamna Aura Stănculescu, a primit cu deschidere delegația copiilor, dovedind un real inters față de soluțiile propuse de copii: „Diminuarea bullyingului și a efectelor acestuia nu se poate realiza decât printr-un efort comun al actorilor implicați: victimă, agresor, martori. Este necesar ca aceștia să înțeleagă faptul că identificarea corectă a situației, a nevoilor celor implicați, precum și a soluțiilor imediate pot conduce la diminuarea daunelor fizice, emoționale și sociale”.

La Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din cadrul Camerei Deputaților, delegația copiilor a fost primită de doamna Camelia Gavrilă, Președintele Comisiei. Dialogul s-a desfășurat într-un context informal și încurajator pentru copii, iar delegația de elevi a plecat cu promisiuni ale căror îndepliniri cei mici le vor monitoriza.

Forumul Național al Copiilor, ajuns la cea de-a 19-a ediție, este un eveniment de tradiție al Organizației Salvați Copiii România, prin care vocea copiilor este adusă în prim-plan și instituită ca partener de dialog al autorităților decidente.

[1] ”Bullying-ul în rândul copiilor – Studiu sociologic la nivel naţional, Organizația Salvați Copiii, 2016.

[2] Ultima ediție a studiului internațional al OMS, “Health Behaviour of School aged Children”/ “Comportamentele sănătoase ale copiilor de vârstă școlară” (2016)