Planificata deschidere a unei fabrici a constructorului german Volkswagen (VW) în Turcia, proiect în valoare de 1,4 miliarde de euro, a fost momentan suspendată, iar Bulgaria şi România speră că vor profita de această situaţie – scrie Deutsche Welle (DW).
Bulgaria, care a intrat în competiţie cu Turcia, Serbia şi România pentru investiţia VW, încearcă acum din toate puterile să ajungă la un acord cu concernul german.
Fostul preşedinte bulgar Rosen Plevneliev, preşedinte de onoare al reţelei „Yutomotive Cluster Bulgaria”, a declarat că Sofia a plusat oferta iniţială şi „a găsit o modalitate să ofere VW nu 135 milioane de euro, ci o sumă între 250 şi 260 milioane de euro”. Plevneliev a declarat că acum se aşteaptă răspunsul VW.
În ceea ce priveşte infrastructura, legăturile feroviare şi autostrada către Elin Pelin, orăşelul de lângă Sofia unde se află terenul pe care ar urma să se construiască fabrica, oferta va fi fantastică, având în vedere că suma totală a ajuns la 800 de milioane de euro, după cum informează Deutsche Welle.
Oricât ar părea de atractivă, noua ofertă nu înseamnă neapărat că VW se va îndrepta spre „a doua opţiune” – Bulgaria. Avantajele Bulgariei sunt impozitele mici şi apartenenţa la UE. Această din urmă calitate împiedică însă această ţară să ofere subvenţii de stat directe, constată DW.
Surse din capitala bulgară subliniază însă că „firma germană nu a pus niciodată sub semnul întrebării investiţia sa din Turcia, iar Sofia a fost folosită ca mijloc de presiune pentru a ajunge la un acord mai bun cu Ankara”. Plevneliev a declarat chiar că va depune o plângere la Comisia Europeană ca urmare a faptului că VW şi Turcia nu au respectat regulile europene privind concurenţa.
România are şi ea în vedere mărirea ofertei pentru a-şi spori şansele. Oraşul Arad, aflat la frontiera de vest a ţării, spre Ungaria şi Serbia, ar fi locul ideal pentru noua fabrică VW. Legăturile rutiere bune cu Europa de Vest şi forţa de muncă ieftină, inclusiv din ţările vecine, sunt avantajele acestui loc, crede Bucureştiul. Ministrul român al economiei, Ştefan Radu Oprea, a confirmat faptul că guvernul de la Bucureşti a reluat negocierile cu VW pentru a aduce investiţia în România.
Gheorghe Falcă, fost primar al Aradului, actualmente senator din partea Partidului Naţional-Liberal (PNL), afirmă că oraşul său a îndeplinit toate condiţiile încă de la prima rundă de negocieri, transmite agenţia Mediafax.
„Oraşul pune la dispoziţie un teren de circa 1.100 de hectare, atât pentru fabrică, cât şi pentru firmele conexe”, a declarat Falcă, adăugând că „toate cheltuielile de producţie sunt extrem de mici”, plus legăturile rapide rutiere, feroviare şi aeriene şi firmele conexe care sunt deja implantate în regiune.
Atât Bucureştiul, cât şi Sofia au anunţat că vor respecta cu stricteţe normele UE şi că nu vor oferi subvenţii care să încalce regulile economiei comunitare. Volkswagen încă nu s-a pronunţat.
DW reaminteşte că firma VW a fost interesată încă din anii 1960 de construirea unei fabrici în România comunistă. „Dictatorul Nicolae Ceauşescu nu a acceptat însă locul ales de concern pentru construirea fabricii, şi anume Transilvania, în centrul României, şi nici cota de membri ai minorităţii germane care să fie angajaţi în această fabrică. Firma Renault a primit până la urmă subvenţiile pentru construirea unei uzine – ceea ce a devenit Uzina de Automobile Dacia Piteşti”, se mai arată în textul DW.
BLIC (Serbia) – 20 octombrie 2019
Traducerea: Ruxandra Lambru