Învatarea este asimilarea sistematică de cunoștințe și deprinderi într-un anumit domeniu, cu scopul dobândirii unei experiențe care să ne ducă mai sigur la atingerea obiectivelor dorite. În același timp, învățarea reprezintă procesul prin care se naște o acțiune nouă sau se modifică în mod favorabil una mai veche că răspuns la o situație sau informație date. Pe scurt, învățarea este un proces care ne permite să creștem, să evoluăm, să trăim viață pe care ne-o dorim.
În opinia cunoscutului psiholog Laura Maria Cojocaru, președintele și fondatorul Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI), există 2 mari modalități prin care oamenii aleg instinctiv sau intenționat să învețe: prin studiu individual sau prin intermediul studiului de grup. “Avantajele studiului individual sunt multiple, dar cele mai importante dintre ele sunt: îți alegi singur ce, cât și cum înveți, poți întrerupe oricând procesul învățării fără să intervi în procesul de învățare al altcuiva sau este foarte bun atunci când te afli la etapă de exersare cu scopul stabilizării informației și deprinderilor nou învățate”, explică psihologul Laura Maria Cojocaru.
De cealaltă parte, specialistul crede că sunt cel puțin 7 factori favorizanți ai învățării în grupuri, și anume:
1. Înveți din experiența altora deoarece, una dintre formele cele mai obișnuite și eficiente de învățare, este observarea acțiunii celorlalți în găsirea soluțiilor și rezolvarea problemelor.
2. Îți este stimulată apariția unor idei noi ca rezultat al interacțiunii cumulative, deoarece fiecare membru are oportunitatea de a dezvolta ideile celuilalt.
3. Înțelegi mai repede și mai ușor unde poți aduce îmbunătățiri informației și abilităților tale deoarece ne este mai ușor să observăm unde au ceilalți ceva de îmbunătățit decât unde avem noi, deci ne putem ajuta/susține unii pe alții.
4. Realizarea sarcinilor este stimulată și îmbunătățită în prezența celorlalți, crește motivația de a te ține de ceea ce ți-ai propus.
5. Resursele grupului (de informație, memorie, sintetizare, stocare, atenție, experiență, prioritizare, planificare, strategii etc.) sunt mai bogate decât în caz individual.
6. Cresc șansele ca printre membrii grupului să găsescă cineva o soluție/idee care să ți se potrivească.
7. Indiferent cine, ce și cât face în grup, rezultatul general al grupului va fi mai precis decât al individului și pot beneficia de el toți membrii grupului.
Există o variantă ideală de a învăța?
“Variantă ideală de a învăța nu există, deoarece se mulează pe caracteristicile fiecărei persoane, dar o variantă eficientă implică îmbinarea în mod echilibrat în procesul de învățare a celor 2 modalități: individuală și de grup. Acest echilibru asigură o mai bună informare, un acces mai rapid la resurse, o capacitate mai mare de aplicabilitate, o viziune mai amplă asupra oportunităților. Astfel, avem șanse crescute de a avea o viață prosperă pe cele 3 mari planuri ale vieții: sănătate, relații, finanțe”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru, președintele și fondatorul Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI),
Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI) și președinte și fondator al Asociației ”Generația Iubire” este Psihoterapeut şi Trainer în Programare Neuro-Lingvistică. A studiat natura minţii umane, urmând 9 formări profesionale cu abordări diferite – psihoterapie integrativă, hipnoză clinică, relaxare și psihoterapie ericksoniană, psihoterapie de cuplu și familie, psihologie clinică, neuro-programare lingvistică, terapii florale Bach, consultant Panorama Socială, instructor internațional yoga. De peste 10 ani ghidează oamenii atât în ședințe individuale cât și de grup și organizează cursuri şi traininguri în România, cu scopul de a-i face pe oameni să-și acceseze și utilizeze la potențial maxim resursele interioare.