Teatrul Național Radiofonic prezintă în premieră absolută, joi, 21 noiembrie 2019, de la ora 19.00, la Radio România Cultural: CVADRATURA CERCULUI de Ana-Maria Bamberger. Adaptarea radiofonică: Magda Duţu. Regia artistică: Maria Agnesa Puşcaşu.
În distribuție: Mihai Bica, Gabriela Popescu, Adrian Păduraru, Oana Maria Mărgineanu.
Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor: Ion-Costin Manoliu. Coordonator de proiect: Magda Duțu.
Spectacolul este realizat și prezentat în cadrul proiectului Dramaturgi români contemporani.
Născută la București, absolventă a Facultății de Medicină și stabilită în Germania, la Hamburg, unde este doctor în științe medicale, cu o strălucită carieră academică, Ana-Maria Bamberger – autoarea piesei – s-a remarcat, începând cu anul 2003, și ca dramaturg, având o relație specială – artistică și umană – cu marea actriță Olga Tudorache, cea care a jucat rolurile principale în primele sale piese și care a fost sursa de inspirație pentru următoarele creații, foarte apreciate atât de public, cât și de critica de specialitate, din România și din străinătate.
Piesele Anei Maria Bamberger au fost montate și invitate pe mai mult de 40 de scene, din 16 țări, printre care, Germania, Anglia, Franța, Belgia, Austria, Cehia, Serbia, Muntenegru, Albania, Bulgaria, Israel, Canada și Statele Unite. Pe ”scena undelor”, la Teatrul Național Radiofonic din București au fost montate până acum, cinci dintre textele sale: Portretul Doamnei T., în regia lui Attila Vizauer – desemnat Cel mai bun spectacol de Teatru Radiofonic realizat în anul 2006, în cadrul Galei UNITER; 10 întrebări, Belvedere, Pietroiul, în regia Cezarinei Udrescu; Să vorbesc cu tine, în regia Mariei Agnesa Pușcașu.
Cel mai nou text – Cvadratura Cercului, care se situează – ca mai toate piesele Anei-Maria Bamberger – la limita între (tragi)-comedie și dramă, stă la baza spectacolului cu același titlu, conceput de echipa de creație, în regia foarte inspirată a Mariei Agnesa Pușcașu. Cele patru personaje sunt oameni din lumea teatrului – un autor, o actriță, un regizor și o asistentă de regie. Acest cvartet teatral încearcă să realizeze un spectacol. Ei pot fi oriunde – la București, la Paris, la Londra, la Hamburg sau la New York, peste tot unde se face teatru, unde se concep proiecte de teatru. Fiecare dintre cele patru personaje va fi, la rândul său, vector activ în realizarea proiectului – și, în același timp, un punct de blocaj. Toți ar dori ca producția să aibă loc. Fiecare are însă și o altă motivație pentru a se implica în acest proiect – secundară, poate – dar determinantă. Pe parcursul „negocierilor” care premerg începutul repetițiilor, toți vor explora în ce măsură aceste motivații vor putea fi – sau nu – satisfăcute în proiect. Dialogurile dintre personaje sunt concepute ca un fel de ”fugă” muzicală, lăsând senzația de repetiție. Un domino teatral în care, ca într-un carusel al dorințelor, se vor regăsi pe rând, în postura de ”doritor” sau ”dorit” și vor afla răspunsurile căutate, chiar dacă ele nu vor fi, poate, cele sperate.
De unde derivă atât tragismul – cât și comicul – piesei. Cvadratura Cercului – un spectacol despre iubire, despre dorințe neîmplinite și despre teatru, în care ascultătorul contemporan se va putea regăsi.
Audiția cu public a acestui spectacol va avea loc luni, 18 noiembrie 2019, de la ora 17.00, la Teatrul ”Sică Alexandrescu” Brașov, Sala Studio, în cadrul Festivalului Internațional de Dramaturgie Contemporană, Brașov – ediția a XXX-a.
Este prima dintre cele șase audiții cu public pe care Teatrul Național Radiofonic București – Radio România, le va organiza în perioada 18 – 23 noiembrie 2019, în cadrul unei sectiuni aparte (dedicate teatrului radiofonic) a acestui festival cu o bogată tradiție în România.
Magda Duțu
RADOR – 15 noiembrie