Teatrul Naţional Radiofonic prezintă în premieră absolută, două spectacole-document dedicate sopranei Anastasia Dicescu – marţi, 10 decembrie, între orele 19:00 – 21:00, la Radio România Cultural, în cadrul proiectului Biografii, memorii.
Anastasia Dicescu – Bucuria muzicii. Scenariu radiofonic de Magda Duţu şi Manuella Popescu. Regia artistică: Petru Hadârcă. În distribuţie: Gabriela Popescu, Anatol Durbală, Adrian Păduraru, Ghenadie Gâlcă, Orodel Olaru, Ana Tkacenko, Petru Hadârcă, Marcelo Cobzariu, Annemary Ziegler, Alexandru Pleşca, Mircea Constantinescu, Ioana Calotă, Ion Arcudeanu, Patricia Prundea, Stelică Muscalu. Regia de montaj: Dana Lupu şi Radu Verdeş. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea şi Stelică Muscalu. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor: Costin Manoliu. Coordonator de proiect: Magda Duţu. Spectacol realizat în colaborare cu Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Chişinău.
Anastasia Dicescu – Aria destinului. Scenariu radiofonic de Magda Duţu şi Manuella Popescu. Regia artistică: Petru Hadârcă. În distribuţie: Gabriela Popescu, Rodica Mandache, Ana Tkacenko, Orodel Olaru, Ioan Pavel, Ion Arcudeanu, Ghenadie Gâlcă, Anatol Durbală, Adrian Păduraru, Petru Hadârcă, Marcelo Cobzariu, Annemary Ziegler, Alexandru Pleşca, Mircea Constantinescu, Ioana Calotă, Patricia Prundea, Stelică Muscalu. Participă: Manuella Popescu – strănepoata lui Pavel Victor Dicescu. Regia de montaj: Dana Lupu şi Radu Verdeş. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea şi Stelică Muscalu. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor: Costin Manoliu. Coordonator de proiect: Magda Duţu. Spectacol realizat în colaborare cu Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Chişinău.
Cele două scenarii radiofonice, realizate pe baza arhivei documentare a familiei, a mărturiilor celor apropiaţi şi a informaţiilor din presa vremii, scot la iveală o personalitate puternică dintre cele pe care teritoriul dintre Prut şi Nistru le-a dat poporului român, culturii naţionale şi universale – soprana de mare talent, profesoara de canto şi regie de operă, Anastasia Dicescu.
S-a născut la 27 februarie 1887, în comuna Găleşti, judeţul Orhei. Descendentă a uneia dintre cele mai cunoscute şi distinse familii de boieri din stânga Prutului, figură de seamă a liricii feminine basarabene, în perioada interbelică, Anastasia Dicescu a lăsat amprente puternice în cultura muzicală românească. Părinţii săi, Pavel Victor şi Eugenia Dicescu, se trag dintr-o veche ramură nobiliară din stânga Prutului, devenind prin moştenire mari proprietari de pământ. În 1905, Pavel Victor Dicescu a fondat Societatea Culturală Moldovenească şi a militat activ pentru învăţământul şcolar din Basarabia, cu predare în limba română. A exercitat mai multe demnităţi publice, desfăşurând, totodată, o vastă activitate culturală în beneficiul societăţii.
Anastasia Dicescu a fost primul director al Conservatorului Unirea din Chişinău, instituţie înfiinţată acum o sută de ani, la iniţiativa lui George Enescu, a cărui prietenă şi colaboratoare a fost. A pus bazele Societăţii Muzicale Româneşti din Basarabia, fiind preşedinta acestei societăţi până în 1940.
A abordat cele mai complicate roluri de soprană din literatura muzicală universală: Margareta – în Faust de Charles Gounod, Fata de Împărat – în Luceafărul de Nicolae Bretan, Lola – în Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni, Venus – în Tannhäuser de Richard Wagner, Madama Buttrefly – în Madama Buttrefly de Giacomo Puccini, Mimi – în Boema de Giacomo Puccini, Violetta – în Traviata de Giuseppe Verdi, Nedda – în Paiaţe de Ruggiero Leoncavallo, Michaela – în Carmen de Georges Bizet, Gilda – în Rigoletto de Giuseppe Verdi, Lakmé – în Lakmé de Leo Delibes.
A susţinut, cu argumente de netăgăduit, arta lirică şi a stimulat talentul tinerilor din clasa de operă a Conservatorului. A fost printre primii artişti lirici basarabeni care au urcat şi s-au afirmat pe scena operei româneşti, ilustrându-şi vocaţia în roluri de coloratură, pe care le-a interpretat cu inteligenţă şi măiestrie.
Artistă de o mare exigenţă profesională, cu o voce excepţional cultivată şi o tehnică pe măsură, cu un repertoriu bogat de operă şi lied, a fost recunoscută şi foarte apreciată pe marile scene teatrale din ţară şi din străinătate.
Regizorul Petru Hadârcă, directorul Teatrului Naţional Mihai Eminescu din Chişinău, a alcătuit o distribuţie formată din actori ai teatrelor din Bucureşti (Gabriela Popescu, Rodica Mandache, Adrian Păduraru, Orodel Olaru, Annemary Ziegler, Ioana Calotă, Marcelo Cobzariu, Mircea Constantinescu, Ion Arcudeanu, Patricia Prundea, Stelică Muscalu, Ioan Pavel) şi ai Teatrului Naţional Mihai Eminescu din Chişinău (Anatol Durbală, Ghenadie Gâlcă, Ana Tkacenko, Alexandru Pleşca, Petru Hadârcă). O colaborare extraordinară între actorii de pe ambele maluri ale Prutului, sub bagheta regizorală a unui profesionist, român adevărat şi fervent susţinător al ideii că Teatrul ne uneşte. În rolul titular – Gabriela Popescu. Participă Manuella Popescu, nepoata Anastasiei Dicescu.
Regia muzicală este semnată de Patricia Prundea şi Stelică Muscalu. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Redactor: Ion-Costin Manoliu. Coordonator de proiect: Magda Duţu.
Cele două spectacole vor fi difuzate şi la Radio România Internaţional:
– sâmbătă, 21 decembrie, de la ora 23:00 – Anastasia Dicescu – Bucuria muzicii.
-sâmbătă, 28 decembrie, de la ora 23:00 – Anastasia Dicescu – Aria destinului.
Audiţia cu public a celor două spectacole-document, va avea loc la Ramada Bucharest Majestic Hotel, Sala Academiei, marţi, 10 decembrie, de la ora 18:00. Intrarea liberă.
RADOR – 9 decembrie