Către: Doamna Anca Mitran, Director General al Centrului Național al Cinematografiei Membrii Consiliului de Administrație al CNC
Doamna Otilia Sîrbu, Doamna Gabriela Albu, Domnul Radu Nicoară,
Domnul Antoine Bagnaninchi, Domnul George Chiriță, Domnul Adrian Păduraru
Pentru informare: Domnului Ministru al Culturii Bogdan Gheorghiu
București, 2.04.2020
Ref: Apel asupra Hotărîrii CA al CNC 61/26.03.2020 și a deciziei de suspendare a calendarului Concursului CNC
Stimate Doamne, Stimați Domni,
În contextul în care autorit ățile române găsesc soluții pentru susținerea populației active și continuarea funcț ionării chiar la nivel de avarie a tuturor sectoarelor economiei, în condițiile în care în întreaga lume autoritățile alocă fonduri suplimentare pentru sectorul cinematografic astfel încît să împiedice blocajul total și prăbu șirea sectorului, Consiliul de administrație al Centrului Național al Cinematografiei a emis în data de 26.03.2020 o hotărîre care blochează efectiv operațiunile care s-ar putea desfășura de la distanță pentru o revenire cît mai rapidă la activitatea normală după ridicarea restricțiilor.
Mai mult, mă sura suspendării plăților pentru diferite activităț i generează un climat de incertitudine și induce un sentiment de lipsă de interes din partea autorității tutelare față de problemele reale ale breslei.
Astfel:
- amînarea semnării contractelor de credit direct pentru producția de filme (pct I.1) și amînarea acordării tranșelor I și II (pct I.2) face cvasi-imposibilă pregătirea proiectelor pentru a începe (sau continua) filmările cît mai iute după ridicarea restricțiilor; pentru claritate, orice cheltuieli de producție sunt eligibile pentru decontare doar de la data semnării contractului, iar tranșele I și II asigură cash -flow-ul pentru desfășurarea pregătirii pentru filmare și continuării acesteia în cazul în care a fost întreruptă;
- prin acordarea sprijinului automat doar pentru filmele aflate în perioada de post producție (pct.I.4) se creează o stare de incertitudine legată de posibilitatea ca aceste fonduri să nu mai fie acordate; sprijinul automat este o componentă a planului financiar al filmelor, pe care producătorii nu se mai pot baza; în consecință, ei nu vor putea încheia contracte cu furnizorii și echipa în condițiile bugetului inițial, deși este esențial ca în această perioadă să se poată stabili condițiile de lucru concrete pentru echipele de film astfel încît, din nou, ele să revină la o activitate normală cu cît mai puțină întîrziere și cu costuri suplimentare cît mai reduse.
- prin amînarea încheierii contractelor pentru acordarea de sprijin nerambursabil, amînarea tranșelor de plată pentru distribuție și organizare de manifestări culturale (pct. II.1, II.4, II .5, II.6) se blochează complet activitatea acestor operatori culturali; ei fac parte din categoria cea mai vulnerabilă în această perioadă, fiind în imposibilitatea de a organiza activități cu public; acești operatori au plăți în derulare premergătoare activităților propriu-zise, cît și importante costu ri suplimentare legate de întreruperea sau amînarea activităților propuse. Pentru această categorie ar fi normal nu doar ca plățile să se desfășoare în timpii contractați, ci să se instituie un fond suplimentar pentru susținerea echipelor acestora, relocarea și reprogramarea evenimentelor, precum și pentru refacerea campaniilor de promovare aferente.
Posibilitatea pregătirii producțiilor ș i evenimentelor pe parcursul stării de urgență ar facilita de asemenea reprogramarea unora dintre aceste activități la scurt timp după ridicarea restricțiilor și ar înlătura riscul unei aglomerări majore, egală cu sufocarea, a tuturor evenimentelor și producțiilor în toamna-iarna anului 2020.
Nu în ultimul rînd, CNC a decis suspendarea termenelor de anunțare a rezultatelor Concursului de proiecte cinematografice în desfășurare, invocînd Art.41 din Decretul Nr. 195/2020 pentru instituirea stării de urgență , ceea ce reprezintă o piedică pentru pregătirea în perspectivă a activităților specifice, avînd în vedere faptul că odată obținută finan țarea din România, producătorii pot aplica pentru fonduri către alte surse naționale și internaționale, termenele de aplicație păstrîndu-se pentru majoritatea țărilor europene.
Niciuna din prevederile legale adoptate de la instituirea stării de urgență și până acum nu îndreptățește instituția publică C.N.C. să decidă suspendarea activităților specifice a c ăror desfășurare nu afectează în niciun fel sănătatea publică , cum sunt: încheierea de contracte (care pot fi încheiate prin mijloace la distanță, așa cum prevăd dispozițiile codului civil), primirea și verificarea de deconturi și rapoarte de la agenții economici (care pot fi primite prin poștă sau scanate, prin mijloace electronice și transmise în aceeași manieră propriilor angajați spre verificare), primirea de cereri de acordare a finanță rilor (care pot fi de asemenea primite prin poștă sau prin sistem electronic), efectuarea de plăți (care pot fi făcute în sistem electronic), etc.
Dealtfel, niciunul din textele normative invocate de către Consiliul de Administraț ie în preambulul Hotă rârii Nr. 61/26.03.2020 drept temei legal pentru hotărârile luate, nu d ă C.N.C. dreptul de a proceda la amânarea în mod unilateral a îndeplinirii propriilor obligații legale scadente sau care urmează să devină scadente în perioada stării de urgență, față de operatorii economici debitori ai acestor obligații.
Articolul 41 din Decretul Nr. 195/2020 pentru instituirea stării de urgență (pe care CNC își întemeiază Hotărârea
- nu poate fi în niciun caz invocat de către debitorul unei obligații (C.N.C. în cazul nostru) pentru a justifica amânarea executării acesteia; el poate fi invocat doar de creditorul obligației neexecutate (agentul economic), atunci când, solicitând C.N.C. să-și execute obligația, acesta din urmă ar opune prescripția sau decăderea agentului economic din dreptul de a solicita executarea.
Dorim să menționăm c ă există și cîteva preciz ări benefice ș i firești în document, respectiv punctul I.5 care prevede extinderea termenelor de predare a filmelor finalizate cu durata st ării de urgență ș i punctul II.2 care prevede posibilitatea organizării manifestărilor culturale care erau prevăzute pentru perioada ianuarie-iunie 2020 pînă la data de 31 Decembrie 2020.
Cu speranța revenirii asupra acestei hotărâri și instituirea unor măsuri care să sprijine breasla cinematografică în ansamblul ei, cît și economia națională în partea care ne revine nouă, cineaștilor, tehnicienilor și artiștilor interpreți din domeniu, vă stăm la dispoziție pentru consultări și propuneri de măsuri eficiente pentru sectorul cinematografic.
Anexăm, ca sursă de inspirație pentru măsuri locale și bază pentru discuț ii, și un sumar al măsurilor instituite de alte state europene pentru sprijinirea cinematografiei și a audiovizualului în această perioadă dificilă.
Ada Solomon – producătoare de film,
Claudiu Mitcu – regizor, producător de film, organizator de festival Adina Pintilie – regizoare, producătoare de film
Monica Felea – distribuitoare de film Bad Unicorn
Ștefan Bradea – distribuitor de film Bad Unicorn
Radu Stancu – producător de film
Bianca Oana – producătoare de film
Adrian Sitaru – regizor, producător de film
Adrian Silișteanu – director de imagine, regizor
Anca Damian – regizoare, producătoare
Florin Șerban – regizor, producător de film
Stere Gulea – regizor
Șerban Pavlu – actor
Adina Sădeanu – producătoare de film
Bogdan Dumitrache – actor
Alex Iordăchescu – producător de film
Mircea Ciocâltei – monteur
Ruxandra Zenide – regizoare
Ioana Flora – actriță
Andrei Tănăsescu –programator de festival
Alexandru Solomon – regizor, director One World Romania
Radu Jude – regizor
Dana Bunescu – monteuză, sound designer
Cătălin Cristuțiu – monteur
Vanina Vignal – cineastă, programatoare și curatoare a festivalului One World Romania
Velvet Moraru – producătoare de film
Mona Nicoară – regizoare
Ivana Mladenovic – regizoare
Marius Olteanu – regizor
Oana Giurgiu – regizoare, producătoare, organizatoare de festival Ana Lungu – regizoare
Vivi Drăgan Vasile – director de imagine
Dumitru Budrală – regizor, director al festivalului Astra
Corina Șuteu –FilmETC
Daniela Dimitriu Chelba – organizatoare BIFF (Bucharest International Film Festival)
Mălina Ionescu – scenografă
Luca Istodor – director al festivalului Super
Letiția Ștefănescu – monteuză
Paul Negoescu – regizor, producător de film
Ana Drăghici – directoare de imagine
Irina Malcea – producătoare de film
Iulia Rugină – regizoare
Ana Ularu – actriță
Oleg Mutu – director de imagine
Alexandru Dumitru – inginer de sunet
Viorel Chesaru – producător de film
Ștefan Constantinescu – regizor
Paul Cioran – regizor
Ioana Lascăr – producătoare de film
Diana Păroiu – producătoare de film
Cristian Nicolescu – producător de film, monteur
Horațiu Curuțiu – producător de film
Ionuț Cone – electrician
Carla Fotea – producătoare de film
Gabriela Suciu-Pădurețu – producătoare de film
Dora Codiță – make up artist
Cireșica Cuciuc – designer de costume
Andreea Cristina Borțun – regizoare, producătoare
Cătălin Drăghici – regizor, producător
Cătălin Anchidin – PR industrii creative
Alin Florea – actor
Eugen Istodor – organizator al festivalului Super
Dana Anghel – stilist, designer de costume
Dana Păpăruz – designer de costume
Carmen Tofeni – directoare de imagine
Irena Isbășescu – producătoare de film
Zsolt Tofan – manager de locații/scout
Vlad Petri – regizor
Andrei Zikeli – asistent de imagine
Luchian Ciobanu – director de imagine
Andrei Rus – director artistic One World Romania
Radu Potcoavă – regizor
Tudor Platon – director de imagine
Bogdana Bololoi – make up artist
George Doroftei – make up artist
Ana Covalciuc – actriță
Radu Ciorniciuc – regizor, jurnalist
Ruxandra Gubernat – regizoare
Eliza Zdru – regizoare
Andra Popescu – producătoare
Elena Martin – coordonatoare de producție
Monica Lăzurean-Gorgan – producătoare, regizoare
Andrei Cohn – regizor
Florin Iepan – regizor
Dorina Oargă – coordonatoare TIFF Unlimited
Oana Iancu – producătoare de film
Bogdan Mureșanu – regizor, producător de film
Adriana Bumbeș – producătoare de film Kinotopia
Andrei Loghin – producător
Alexandru Mavrodineanu – regizor
Mihai Mitrică – director de festival
Helga Fodorean – producătoare de festival
Cosmina Stratan – actriță
Laura Căpățână – regizoare
Gabriel Spahiu – actor
Dan Angelescu – project manager, Rezidența de scenaristică Pustnik / curator Florin Niculae – gaffer
Bogdan Theodor Olteanu – regizor
Ioana Țurcan – regizoare
Tudor Jurgiu – regizor
Codruța Crețulescu – producătoare
Andrei Crețulescu – regizor
Alex Teodorescu – producător
George Anton – grip
Sebastian Zsemlye – inginer de sunet, sound designer
Valentin Hotea – regizor
Andrei Oană – director de imagine
Cristina Iliescu – regizoare
Ioana Diaconu – coordonatoare de producție
Marius Panduru – director de imagine
Dan-Ștefan Rucăreanu – sound designer
Ioan Filip – sound designer
Ionuț Pițurescu – regizor
Ileana Bîrsan – critic de film, organizatoare de festival
Rareș Abraham – producător de film
Domnica Cârciumaru – directoare de casting
Daniela Apostol – manager cultural
Viorica Capdefier – directoare de casting
Alex Dragomir – inginer de sunet, sound designer
Livia Rădulescu – producătoare de film
Oana Bardan – manager de producție
Octav Chelaru – regizor
Mihai Mincan – regizor
Alina Manolache – regizoare
Serghei Chiviriga – actor, regizor
Mihai Codleanu – monteur
Crina Semciuc – actriță
Dragoș Apetri – monteur
Ramona Grama – producătoare de film
Marcela Ursu – producătoare de film
Iulia Stoianovici – producătoare de film
Irina Enea – producătoare de film
Bogdan Ilieșiu – regizor, scenarist
Alexandru Radu – monteur
Flora Pop – sound designer, compozitor
Constantin Dinu – gaffer
Tatiana Duricu – scenograf
Eugen Kelemen – monteur
Andreea Dumitrescu – producătoare de film, coordonatoare de postproducție Anamaria Antoci – producătoare de film
Roxana Andrei – producătoare de film, regizoare
Raluca Răcean Gorgos – regizoare
Radu Gorgos – director de imagine
Smaranda Sterian – producătoare de film
Raluca Pascu – scenograf
Alexandra Boghiu – manager proiect Premiile Gopo
Bogdan Mirică – regizor
Alexandra Gulea – regizoare
Izabela Rudolf – coordonatoare de scenografie, organizator evenimente Valentino Rudolf – producător de film
Felician Lepădatu – supervizor VFX
Raluca Regiulis – producătoare VFX
Oana Radu – manager Asociația Film ETC.
Matei Branea – regizor
Andrei Roșu – manager de locații
Alexandra Alma Ungureanu Stroe – scenografă
Liliana Toma -director de casting
Marius Leftărache -sound designer, compozitor
Boroka Biro – directoare de imagine
Ana-Maria Comănescu – regizoare
Rodica Popa – producătoare de film
Ioachim Stroe – monteur, regizor
Anca Buja – scenaristă
Tudor Giurgiu – regizor, producător de film
RADOR – 2 aprilie