Într-o scrisoare transmisă Preşedintelui Director General al Radio România, Georgică Severin, Noel Curran, director general EBU, felicită Radio România pentru modul eficient în care a fost adaptat conţinutul programelor posturilor naţionale şi regionale, pentru calitatea informaţiilor de pe site-urile web şi din social media, pentru modul cum prezintă măsurile luate de autorităţi pentru combaterea pandemiei şi pentru protejarea comunităților locale.
În interviul acordat postului Radio România Actualităţi, Noel Curran precizează: „Această criză nu seamănă cu nimic din ceea ce am văzut până acum (…). Evident că afectează enorm de mult societatea, însă nu ţine doar de sănătate. Afectează locurile de muncă ale oamenilor, afectează educaţia copiilor, afectează posibilitatea ca oamenii să stea laolaltă, inclusiv radiodifuzorii şi jurnaliştii. Şi este ceva destul de nou să avem o astfel de criză, care afectează toată societatea, în atât de multe feluri. Este ceva ce nu am mai văzut înainte şi cred că reprezintă o provocare reală pentru mass-media. Ceea ce am văzut în toată Europa este că serviciile publice de media (SPM) au răspuns acestei provocări, din punct de vedere al informaţiilor la care publicul a apelat în număr extrem de mare, pentru că are încredere în ştirile serviciilor publice de media. Au fost introduse programe educaţionale – includ aici şi programele difuzate de Radio România (teatru pentru copii, acel gen de teatru radiofonic din oferta dumneavoastră online). Vedem astfel de emisiuni în întreaga Europă. Serviciile publice de media răspund cu ştiri credibile, însă introduc şi emisiuni educaţionale, programe pentru copii. Cred că, pe fondul unei crize fără precedent, este un răspuns foarte puternic al SPM, la care publicul a reacţionat, la rândul său.
Totodată, cred că serviciile publice de media şi oferta de ştiri a acestora au un rol crescut, în condiţiile acestor condamnabile, detestabile – nu cred că există un cuvânt suficient de puternic pentru aceste dezinformări şi ştiri false care se răspândesc într-un moment în care oamenii se simt vulnerabili, într-un moment în care oamenilor le este frică, într-un moment în care oamenii îşi pierd viaţa. Faptul că unele persoane diseminează cu rea-voinţă informaţii false este absolut condamnabil şi detestabil. Şi cred că noi, cei din serviciile publice de media, avem obligaţia de a furniza informaţii credibile şi solide, de a verifica şi reverifica toate sursele (…). Publicul ştie că există multă dezinformare, acesta este şi motivul pentru care enorm de mulţi au reacţionat, apelând la radiodifuzorii publici”.
Noel Currant, director general EBU, a vorbit în interviul acordat RRA şi despre resursele financiare ale serviciilor publice de media, resurse sporite în această perioadă, când populaţia trebuie să beneficieze de informative de calitate, în timp real: „Serviciile publice de media şi-au demonstrat cu adevărat importanţa unică, în această criză. Nu mă refer doar la ştiri – informaţii internaţionale, relatarea a ceea ce se întâmplă la nivel internaţional – acestea au importanţa lor, dar mă refer la transmiterea conferinţelor, informărilor şi declaraţiilor de presă în direct, mă refer la ştirile locale – lucruri extrem de importante pentru populaţie, ca, într-o perioadă în care se simte vulnerabilă şi îi este frică, să aibă nu doar o perspectivă internaţională, ci şi una naţională, iar, în cadrul acesteia, să aibă o perspectivă locală. Iar, pe lângă acestea, programele educaţionale – care nu sunt comerciale, pur şi simplu nu poţi face bani din acest gen de programe educaţionale, toată gama de astfel de programe, emisiuni pentru tineri – toate acestea nu există pentru scopuri comerciale şi trebuie să fie finanţate în mod adecvat. Şi dacă este să vedem vreodată valoarea acestei finanţări publice, o vedem în timpul acestei crize. Vedem modul în care au răspuns instituţiile mass-media publice, care sunt finanţate adecvat în toată Europa. Şi vedem, de asemenea, genul de resurse de care este nevoie pentru a acoperi un astfel de răspuns, la scară naţională şi internaţională, iar pentru acesta este necesar sprijin guvernamental, finanţare guvernamentală şi vedem acum ce primeşte publicul, în schimbul acestei finanţări (…). Cred că finanţarea este o problemă, pentru că unii dintre membrii noştri primeau şi unele finanţări comerciale, iar acestea au scăzut în mod dramatic.
În unele ţări, carantina a afectat, evident, modul de obţinere a acreditărilor. Cred că jurnaliştii se confruntă cu restricţii fără precedent de a se aduna laolaltă, de a lucra alături de colegi, de a călători – toate aceste lucruri au devenit incredibil de dificile. Totodată, jurnaliştii din unele ţări se confruntă cu guverne care se folosesc de această criză pentru a reprima libertatea de expresie şi libertatea informaţiei. Cred că aceasta este o problemă specială – faptul că oamenii folosesc dezinformarea detestabilă din jurul acestei crize ca pe o modalitate de a câştiga mai multă putere. Iar aceasta este o tendinţă îngrijorătoare. Cred că au existat numeroase probleme complexe cu privire la modul în care serviciile publice media au trebuit să răspundă la această criză, multe lucruri noi la care a trebuit să ne adaptăm şi la care au fost nevoiţi să se adapteze jurnaliştii noştri, dar s-au adaptat, iar cifrele vorbesc de la sine. Publicul – repet, publicul s-a întors către serviciile publice media, într-un număr fără precedent, absolut fără precedent. În mijlocul acestei perioade îngrozitoare pentru Europa şi pentru lumea întreagă este încurajator faptul că oamenii au apelat la SPM, pentru ştiri credibile dar şi pentru alte programe”.
Referitor la problemele economice cu care se confruntă unele servicii publice de media din cadrul EBU, dl Noel Curran a precizat: „Unii dintre membrii noştri au probleme financiare reale şi au beneficiat de planuri guvernamentale de şomaj temporar sau susţinere. Alţii găsesc resurse în alte părţi, în alte zone de programe, pentru a le aloca în programele de ştiri şi în cele educaţionale. Membrii noştri au fost foarte inovativi. Ceea ce nu s-a întâmplat, şi este foarte important să spun acest lucru, în pofida amplorii situaţiei şi a tuturor problemelor, nu a existat vreo reducere masivă a producţiei de ştiri şi a programelor pentru tineri. Oamenii găsesc modalităţi noi, inovatoare, de a livra genuri diferite de programe. Am menţionat, deja, ce faceţi dumneavoastră, la Radio România, în privinţa emisiunilor educaţionale şi a celor de teatru pentru copii, atât on air cât şi online.
Sunt cu adevărat mândru de modul în care serviciile publice de media inovează, răspund, îşi menţin angajamentul faţă de informaţie – atât la nivel naţional, cât şi internaţional. Administrăm, aici, la EBU, o operaţiune de schimb de informaţii pentru statele membre şi suntem mai aglomeraţi decât înainte. Aşadar, sunt foarte mândru de faptul că serviciile publice de media au ieşit în faţă în această perioadă fără precedent şi cred că publicul îşi va aminti de asta. Sper, cu adevărat, ca guvernele să realizeze importanţa crucială a serviciilor publice media.”
RADOR (21 aprilie)