Noul raport EBU arată că radioul și televiziunea continuă să fie cele mai de încredere media din toată Europa. În schimb, rețelele sociale reprezintă sursa cea mai puțin credibilă în 85% din țări.
Ne referim la acest decalaj când vine vorba de încredere în știri despre COVID-19. În timp ce 47% dintre oameni folosesc rețelele sociale pentru știri despre virus, doar 14% le consideră surse de încredere. La nivel global, canalele de știri TV sunt cea mai folosită sursă de informații COVID-19 și a doua sursă cea mai de încredere după actualizările guvernamentale.
Canalele de știri ale serviciilor publice media (SPM) sunt în mod special de încredere. De exemplu, 86% dintre utilizatorii germani de știri TV apartinând SPM consideră că ARD și ZDF au fost cele mai de încredere surse de informare în criza Coronavirus, având cea mai mare credibilitate dintre toate mijloacele media. 90% dintre telespectatorii de știri din Televiziunea Cehă consideră că radiodifuzorul public este cea mai de încredere sursă în criza Coronavirus.
Încrederea în internet și rețelele sociale a înregistrat scăderi semnificative în comparație cu nivelurile aproape stabile de încredere în mass-media tradiționale. În ultimii 5 ani, încrederea în internet a scăzut în 91% din țările chestionate.
Încrederea ridicată în știrile furnizate de mass-media națională înseamnă că cetățenii sunt mai puțin susceptibili să perceapă știrile false ca fiind o problemă. În plus, cu cât nivelul de încredere este mai mare în mass-media națională a unei țări, cu atât libertatea presei este mai mare în această țară.
Dr. David Fernandez Quijada, șeful Media Intelligence Service al EBU, a declarat: „Rezultatele arată că cei mai multi oameni știu cine în cine trebuie să aibă încredere – și în cine sa nu aibă, atunci când vine vorba de informații cruciale, în special într-o perioadă de criză. În calitate de media de servicii publice nu vom renunța la activitatea noastră de a oferi cetățenilor din toată Europa știri și servicii media valoroase și independente. Acest lucru este acum mai important ca niciodată.”
În 2019, doar radio și TV au indici de încredere pozitivi, ceea ce înseamnă că majoritatea cetățenilor UE au încredere în audiovizual.
Presa scrisă, internetul și rețelele sociale au indici de încredere negativă, majoritatea cetățenilor UE neavând încredere în aceste mass-media. Cu toate acestea, internetul și rețelele sociale rămân mult în urma presei scrise, în ceea ce privește nivelul de incredere.
(RADOR – 6 mai)