De la declanşarea pandemiei de coronavirus răspândirea ştirilor false – care erau prezente şi anterior pe reţelele de socializare – a primit un nou avânt. În legătură cu acest fenomen ziarul german Frankfurter Allgemeine Zeitung a publicat recent o interesantă analiză, din care, în cele de mai jos, redăm principalele concluzii.
Toată lumea a auzit informaţia bizară potrivit căreia părintele gigantului Microsoft, miliardarul Bill Gates, care are şi o activitate filantropică importantă, ar implanta microchipuri în corpul nostru prin intermediul vaccinurilor, pentru ca ulterior, cu ajutorul acestora să conducă lumea. Baza acestei ştiri false a fost o înregistrare video din anul 2015 care circulă pe You Tube, în care Bill Gates făcea propagandă în favoarea vaccinurilor şi avertiza că lumea nu este pregătită pentru o pandemie. Dacă am crede că aceste teorii conspiraţioniste nu au mulţi adepţi, atunci ne înşelăm. Institutul britanic de sondare a opiniei publice You Gov a publicat un raport din care rezultă că în Statele Unite 44% dintre votanţii Partidului Republican cred în teoria sus-menţionată. Potrivit unui studiu al Universităţii din Oxford, fiecare al doilea cetăţean britanic are înclinaţie spre acceptarea unor teorii conspiraţioniste.
Cât de răspândite sunt prejudecăţile în acest domeniu, arată şi faptul că în perioada pandemiei de coronavirus pe motorul de căutare Google au existat de două ori mai multe solicitări de informaţii despre Bill Gates decât în anul 2006, când se înregistrase până acum interesul cel mai mare pentru fondatorul Microsoft. De exemplu în Germania de şase ori mai multe persoane au scris în căsuţa de căutare a Google numele lui Bill Gates, față de anul precedent. De altfel în Germania mai mulţi cred în microchiparea omenirii de către Bill Gates, decât în cealaltă teorie conspiraţionistă la modă despre sistemul de comunicaţie 5G. Potrivit acesteia reţelele de telecomunicaţii 5G ar transmite, sau chiar ar genera boala COVID – 19. Desigur căutările pe platforma Google legate de 5G au crescut şi ele, dar şi aşa au rămas la jumătatea numărului de căutări despre Bill Gates. Desigur este greu să dăm un răspuns logic întrebării de ce au gândit oamenii că referitor la planurile supersecrete ale lui Bill Gates vor primi informaţii tocmai pe Google, care este o platformă accesibilă tuturor.
De la declanşarea pandemiei, autorităţile, cât şi cele mai mari platforme de internet, cum sunt Google, You Tube şi Facebook au încercat să lupte cu ştirile false. Aceştia îi avertizează pe utilizatori să-şi verifice sursele, încearcând să elimine informaţiile vădit false. Facebook a creat o pagină proprie, unde publică informaţii verificate despre pandemia de coronavirus. Întreprinderile susţin că vor să îşi protejeze pe clienţii lor de diferite manipulaţii economice sau politice. Firme ca Google sau Amazon au cheltuit 25 de milioane de dolari pentru publicitate on-line cu scopul de a limita răspândirea ştirilor false, însă nu cu mult succes. Institutul Reuters a dat publicităţii un studiu, din care rezultă că în luna aprilie două treimi dintre respondenţi au spus că în săptămâna precedentă au găsit pe reţelele de socializare informaţii false, sau a căror veridicitate este foarte suspectă.
Cercetătorii Universităţii din Baltimore au elaborat un studiu pentru firma de securitate cibernetică Cheq, în care au căutat răspuns la întrebarea: cât ne costă ştirile false? Analiza a ajuns la concluzia surprinzătoare că prejudiciul creat de aceste ştiri şi manipularea pe baza informaţiilor false este cuantificabilă: 78 miliarde de euro în fiecare an. Cercetătorii au calculat scăderea indexurilor pe bursă care sunt în legătură cu ştirile false, prejudiciul creat prin scăderea încrederii în anumite produse sau servicii, dar nu au măsurat costurile pentru sănătate. De exemplu campaniile antivaccinare pot duce la apariţia unor boli foarte grave, al căror tratament este mult mai costisitor decât administrarea vaccinurilor. Astfel Fundaţia Bill Gates a calculat că prin vaccinarea populaţiei de către ei s-a prevenit cheltuirea inutilă a 145 de miliarde de dolari pentru tratarea diferitelor boli.
Pe de altă parte, în timpul pandemiei a crescut interesul populaţiei pentru presa tradiţională, cu o bună reputaţie. Media „main stream” a acordat spaţii largi informaţiilor verificate legate de pandemia de coronavirus. S-a constatat că cererea faţă de informaţii corecte, pertinente şi utile a crescut. Din studiul efectuat de Agenţia PR Edelman a rezultat că din ianuarie cererea faţă de presa tradiţională a crescut cu 10%.
Székely Ervin, Rador