De la limbă la semnificație: toate secretele piesei „Jerusalema”

Lumea muzicii se schimbă. Iar succesul global al „Jerusalema”, un cântec pop al muzicianului sud-african Master KG, este cea mai clară dovadă a acestui lucru.
Se ia o piesă gospel de acum un an, se încarcă pe Tik Tok, se promovează printr-o provocare, iar succesul este asigurat. „Jerusalema” este una dintre cele mai ascultate și mai descărcate melodii din acest an ciudat dominat de pandemia coronavirus. Cifrele vorbesc de la sine: peste 140 de milioane de vizionări pe Youtube, 160 de milioane de vizualizări pe Tik Tok și cea mai căutată melodie din lume pe Shazam. „Jerusalema” avea toate ingredinetele necesare pentru a deveni un succes la nivel mondial. Ritm captivant, un text incomprensibil, dar uşor de fredonat şi o coregrafie care poate fi reprodusă cu ușurință pe cele mai populare rețele sociale. Cu toate acestea, în 2019, cântecul gospel cu iz afro-house al producătorului și muzicianului african Master KG nu a reușit să aibă succes. Doar graţie provocării de dans lansată în luna aprili pe platforma chineză Tik Tok, „Jerusalema” a reușit să pătrundă în inimile ascultătorilor, devenind unul dintre cuvintele cheie ale anului 2020.
Într-o lume în care muzica devine din ce în ce mai virtuală, în care concertele se vor desfăşura din ce în ce mai puțin live și din ce în ce mai mult în streaming (în principal din cauza pandemiei), fenomenul „Jerusalema” nu ar trebui să fie surprinzător. Astăzi, reţelele sociale au devenit forța motrice a modelor și a hiturilor. Nu contează dacă piesa, pe care Maestrul KG, în vârstă de 24 de ani, o cântă în colaborare cu artistul Nomcebo, este de fapt o rugăciune rostită într-un limbaj necunoscut nouă. Oamenilor le place, pentru că invocă o zi de mâine mai bună, cea care în vremea carantinelor și a pandemiei a devenit un adevărat miraj.
Cântecul gospel, lansat în Africa de Sud în noiembrie 2019, este de fapt o invocație în limba venda – un idiom care provine din dialectul bantu vorbit în principal în Africa de Sud și Zimbabwe de un grup mic de nativi – conferă muzicii o sonoritate „uscată și ritmată” căruia e greu să-i rezişti. Piesa este o odă închinată lui Dumnezeu și un adevărat omagiu adus orașului sfânt Ierusalim care, aşa cum spun versurile „este casa mea, ghidează-mă, ia-mă cu tine, nu mă lăsa aici. Locul meu nu este aici, Împărăția mea nu este aici, ghidează-mă, ia-mă cu tine”. Și astfel, întreaga lume a fost copleșită de ritmul cântecului, de bucuria incomensurabilă pe care o emană și de acea puternică poftă de dans pe care o dezlănțuie.
Într-un interviu acordat la debutul său unui post de radio sud-african, tânărul muzician Master KG declara: „Când am început, oamenii spuneau lucruri rele, dar am continuat, deoarece vreau să fac să danseze cât mai mulți oameni posibil, vreau să aduc oamenii împreună”. Se pare că se află pe calea cea bună./cpaunel/rcostea

www.ilgiornale.it