În ultimul timp, „Țara dimineților liniștite”, cum mai este cunoscută Republica Coreea, a devenit un spațiu din ce în ce mai căutat și apreciat. De unde această fascinație pentru acest univers? Cu siguranță, de la minunatele K-drame și de la muzica K-pop reprezentată recent de celebrul grup BTS. Dar, mai este ceva care i-a apropiat pe fani de această țară – Concursul internațional „Talk Talk Korea”.
Competiția a fost inițiată în anul 2013, din dorința de a promova imaginea Republicii Coreea în întreaga lume iar organizatori au fost desemnați Ministerul Culturii, Sporturilor și Turismului, Serviciul Coreean de Informație și Cultură (KOCIS) și Ministerul Afacerilor Externe.
În 2020, faniilor internaționali li s-a conferit posibilitatea de a participa la următoarele categorii: „Korea-related objects” (foto), „How Hallyu changed me” (#thisiskorea), „K-pop dance & song covers” (#koreacover), „Unique experience” (Illustration), „Introduction to Korean vocabulary” (video), „Korea’s strengths” (video) și „Overcome together challenge”. Ca ambasadori ai acestui eveniment au fost aleși cei opt membri ai grupului ”ATEEZ”, care s-au lansat din 2018 cu piesele „Treasure” și „Pirate King”.
Concursul s-a desfășurat pe parcursul mai multor etape, iar în aceste zile de sfârșit de noiembrie s-au anunțat premianții. Lucrările înscrise din întreaga lume au fost votate de un juriu (60%) dar și de public – online (40%). Anul acesta s-au numărat peste 42.000 de participări internaționale! Recompensele au fost pe măsură și adaptate situației actuale: diverse obiecte (laptopuri, tablete, camere video) și trei distincții speciale – Gold K Button, Silver K Button și Bronze K Button.
Și în România, concursul „Talk Talk Korea” a devenit din ce în ce mai cunoscut, iar din 2014 și până acum numărul participanților a crescut. Și rezultatele au început să apară: în 2015, Teodora Cobzaru din Focșani a câștigat premiul al treilea la categoria „Arirang”, în 2018, Alexandra Ștefania Grigorie a obținut locul al treilea la secțiunea „Korean food” și Teodora Vasilescu a ocupat al patrulea, la categoria Tema specială – „Pacea pe Peninsula Coreeană” iar în 2019 la categoria „Recommended Korean Songs” (video) s-a calificat grupul Pureun Narae cu Samulnori, la categoria „Speaking Korean” (video) printre finaliști s-a numărat Andra Bucur iar la categoria „Illustrations of Peace” (ilustrații) – Andrea Voiculescu cu „Forging peace”, a obținut premiul al doilea!
Anul 2020, a fost de bun augur pentru România! De fapt, a însemnat o premieră, deoarece reprezentantele sale au obținut două locuri întâi și unul dintre premiile speciale. Cele care ne-au adus aceste distincții sunt: Alexandra Grigorie, cea care a câștigat premiul întâi și premiul special Gold K Button la categoria „Overcome Together”, și, tot ea, a ocupat locul întâi și la categoria „Korea’s Strengths”, împreună cu Iasmina Petrovici, Elena Bortaș, Corina Sandu, Livia Karolina, Sabina Grădinaru și Anca Tudoricu.
Despre aceste performanțe românești veți afla câteva amănunte de la Alexandra Grigorie, cea care a studiat Fashion Design la Universitatea Națională de Arte din București și de la Iasmina Petrovici, actriță, președinta Asociației Culturale Philmys.
O.G: Cum ați descoperit universul coreean? Și cum v-a schimbat această pasiune?
Alexandra Grigorie: Am descoperit acest univers prin intermediul dramelor coreene (k-dramele) difuzate la televizor dar m-au mai impresionat costumele tradiționale, mâncarea și muzica (k-pop). În ceea ce privește pasiunea, în primul rând, ea reprezintă o sursă de inspirație în meseria mea, de designer vestimentar, iar în al doilea rând, m-a ajutat să îmi descopăr și alte aptitudini, cum ar fi fotografia și crearea/editarea video. Apoi, în 2016, la un curs de dans de dans Buchaechum ( dans cu evantaiul), organizat de Ambasada Coreei, am descoperit că sunt mulți oameni cu meserii diferite, care admiră această țară. A fost primul pas ca să ne apropiem și să ne împrietenim. Și, tot în 2016, am cunoscut-o pe Karolina, cea care făcea parte din trupa românească de k-pop – „Midnight Pearls”.
Iasmina Petrovici: Pe mine m-a fascinat că în contextul cultural coreean, masa și ideea de a mânca împreună sunt mijloacele cele mai potrivite de a face ca prietenii, familia sau un grup de indivizi să se întâlnească, să socializeze și să manifeste o inimă caldă (jeong) unul față de altul. Masa este un simbol cultural universal care creează apropiere și savoare a gustului de a comunica cu ceilalți, iar coreenii sunt cei care subliniază acest aspect cu deosebită măiestrie în nenumărate drame, filme artistice și documentare sau videoclipuri muzicale.
O.G: Cum v-a unit această pasiune?
A.G.: După terminarea cursului de dans am continuat să ne antrenăm sub coordonarea Iasminei Petrovici, coregrafă și actriță. Și așa, am început să ne cunoaștem mai bine, să ne împărtășim mai multe lucruri, să gătim mâncare coreană, să privim k-dramas împreună, să mergem la spectacolele organizate de Ambasada Coreei. Practic s-a legat o prietenie frumoasă între noi.
O.G: Cine v-a deschis calea spre civilizația coreenă? V-a influențat sau v-a îndrumat cineva?
A.G: Am descoperit această lume cu ajutorul Ambasadei Republicii Coreene din România. După participarea la un maraton coreean organizat de ambasadă, am cunoscut oameni cu pasiuni comune și am făcut schimb de informații. Dar, nu am fost influențată de nimeni. Totul a decurs de la sine.
O.G: De când participați la Competiția internațională „Talk Talk Korea” și de unde ați aflat de ea?
A.G: Personal, particip la acest concurs de cinci ani și l-am descoperit pe pagina de facebook a Ambasadei Republicii Coreene din România. Dar, în formula de grup, este pentru prima dată.
O.G: Așadar, la această ediție 2020, Alexandra Grigorie, ați participat la două categorii. Cum s-a desfășurat concursul? Cu ce s-a deosebit de celelalte ediții?
A:G: Din punctul meu de vedere anul acesta a fost cel mai bine organizat, cu subiecte clare și interesante. Astfel, în 2020, au lansat tema dar și tipul de lucrare cu care să te prezinți, adică la una dintre ele participai cu un video la alta admitea o ilustrație sau o fotografie. În cazul meu am participat la categoriile „Overcome Together” și „Korea’s Strengths”, adică fotografie și video.
O:G: Cum ați descrie cele două proiecte?
A.G: Sunt două moduri diferite de exprimare. Proiectul „Overcome Together”, adică o categorie axată pe fotografii, reprezintă realitatea pandemică de astăzi. Prin el, am dorit să inspir toate persoanele care au nevoie de încurajare și forță în aceste momente greu încercate. Adică, trebuie să stăm la distanță față de cei dragi pentru a-i proteja, chiar dacă este foarte greu. Pentru realizarea lui i-am avut colaboratori pe soțul, fiul și tatăl meu. Tata a realizat fotografia!
A.G: La categoria „Korea’s Strengths”, în formula de grup este pentru prima dată când particip. Este vorba de un proiect de suflet la care am colaborat cu Iasmina Petrovici, Elena Bortaș, Corina Sandu, Livia Karolina, Sabina Grădinaru și Anca Tudoricu. Abia acum ne-am dat seama că într-o formație, fiecare a avut punctul ei forte: Iasmina a elaborat scenariul, Elena a gătit, Corina a reprezentat vocea echipei, Karolina a realizat editarea și filmarea videoclipului, Sabina ne-a îndrumat cum să ne îndeplinim rolurile în fața camerei, Anca a fost efectuat partea de filmare, iar eu am adus o imagine de ansamblu asupra decorului.
I.P: Într-adevăr, realizarea acestui clip ne-a adus o imensă bucurie întregii echipe, pentru că însemnat încununarea pasiunii profunde față de tot ce înseamnă „Love for Korea”. Și aici, voi aminti echipa: Corina Sandu – voce, Elena Bortaș – tobă, muzica instrumentală la Buk 북, Andra Grigorie – fashion designer, costumele Hanbok, Karolina Cîmpeanu (Lev) – dansul k-pop, make up, director de imagine & montaj, iar eu, Iasmina Petrovici – fusion Buchaechum Dance, design de producție și scenariu & regia.
O.G: Ce poveste cuprinde clipul prezentat?
I.P: Filmul și-a dorit să pună în valoare conceptul de prietenie dintre cinci personaje feminine și prietenia a cinci valențe culturale coreene (cântecul liric, instrumentul tradițional, costumul tradițional, dansul tradițional și dansul kpop). Și am plecat de la ceea ce reprezintă masa și ideea de a mânca împreună, în contextul cultural coreean. De aceea, în clip, punctul de plecare, pe care l-am considerat cel mai potrivit pentru scenariu este masa, ca mijloc de întâlnire a personajelor.
O.G: Clipul este structurat în mai multe părți?
I.P: Da, într-adevăr. Prima parte este prezentată pregătirea mesei și cina propriu-zisă. Aici, filmul prezintă dualitatea zi/noapte, lumină/întuneric: ziua este alocată pregătirii bucatelor, iar, pe înserat, masa dospește din belșug cu preparate specifice bucătăriei coreene. Ziua este alocată pentru muncă iar seara pentru odihnă și savurarea lucrurilor săvârșite, dualitatea fiind sugerată și prin costumele pentru zi, de culoare deschisă, în gama nuanțelor pătrunse de lumina soarelui (alb, bej, maro) dar și prin decorul din fundal (grădina si terasa, pline cu verdeață si flori). Seara, când luna își intră în drepturi, personajele capătă valențe chic, atmosfera este una elegantă și distinsă, în care personajele îmbracă ținute ce simbolizează coloristic și prin texturi cerul înstelat (albastru, bleumarin, negru, auriu ,argintiu). La masa de seară se consumă nelipsita băutură coreeana- Soju. Ciocnirea ceșcuțelor cu Soju este punctul culminant al mesei de seară, care face legătura dintre cele patru personaje aflate împreună la masa și al cincilea personaj, Corina (Onnie) care ciocnește virtual cu Soju, printr-un apel video pe Kakao Talk.
O.G: În a doua parte a clipului ce se întâmplă?
I.P: În partea a doua a filmului, fiecare personaj își spune propria poveste. Fiecare poveste reprezintă câte un punct forte din cultura coreeană, fiind în același timp marcat de individualitatea fiecărui personaj. Se vorbește despre pasiunea pentru cântecul coreean și prin modul de interpretare, personajul (Corina) întruchipează tipologia eroinei: cântecul ales, atmosfera creată de amurgul tomnatec al decorului și costumul completează simbolistica unei eroine venite din timpuri istorice, care se poziționează în perioada imediat următoare separării în doua țări a peninsulei coreene și care își cântă dorul de înfrățire. Acest personaj reprezintă melancolia de toamna coreeana. Povestea continuă și obiectivul camerei intră în inima personajului (Elena), ce bate precum o tobă tradițională coreeană. Sunetul vibrant al acestui instrument este subliniat de atmosfera gri a decorului de ciment, ce dă măreție și putere, dar care, totodată, înmoaie chiar si o inimă de piatra. Personajul reprezintă asprimea unei ierni din Coreea. Al treilea personaj, o prezența fluidă si delicată, întruchipează tipologia soției perfecte, a femeii din perioada Joseon ce execută cu îndemânare diverse îndeletniciri (desen, brodat, croitorie), dar al cărei ac de par, ac de cusut sau ac de creion poate sugera un abis foarte înțepător. Acest personaj reprezintă explozia de primăvară colorată coreeană. Ultimele două povești sunt contrastante. Ambele personaje dansează, simbolizând noaptea și ziua de vară. Camera de filmat pătrunde întâi în cartea istoriei culturilor și găsește povestea dansului tradițional de Buchaechum, care capătă noi valențe de senzualitate feminină prin reinterpretare culturală, plasându-l într-o atmosferă de vară insulară în Pacific. Obiectivul camerei rămâne în atmosfera de vară și regăsește aceleași culori dansante ale evantaiului de Buchaechum, dar acum aceste culori se manifestă sub forma unui personaj ieșit parcă din industria kpop, care transpira din greu pentru a face prestații demne de apreciat de întreg mapamondul. Dansul kpop este realizat în Piața Universității din București, simbolizând ideea de busking, binecunoscută și extrem de apreciata în Coreea de Sud.
O.G: Alexandra Grigorie, ce înseamnă pentru dvs. premiile câștigate la categoriile „Overcome Together” și „Korea’s Strengths”?
A.G: Înseamnă foarte mult, știu că este un concurs foarte cunoscut în întreaga lume! A fost ceva cu totul special ca din peste 42.000 de lucrări, să fie alese cele două proiecte de la categoriile amintite. Adică, două premii întâi și un premiu special Gold K Button. Cel puțin pentru proiectul pe care l-am realizat împreună cu celelalte participante, ne-a dat încredere în noi și ne-a făcut să realizăm ce echipă bună facem împreună! Din acest motiv, mă bucur enorm și practic îmi simt apreciată și recunoscută munca.
O.G: Ați fost surprinsă ca ați obținut atâtea distincții?
A.G: Sigur că am fost foarte surprinsă și fericită. M-am bucurat foarte mult, nu se poate descrie în cuvinte sentimentul trăit.
I.P: Câștigarea premiului la categoria „Korea’s Strengths” a însemnat o încununare a tot ceea ce am realizat, a condimentat și ne-a dat o savoare aparte a bucuriei. Astfel, pentru noi, acest videoclip este un prim produs, realizat într-o manieră profesionistă, care dă startul pentru inițierea, crearea, dezvoltarea și promovarea de viitoare proiecte dedicate culturii coreene.
O.G:Aveți un motto?
A.G: Nimic nu este întâmplător în viață, toate se întâmplă cu un scop! Dacă nu ai câștigat, asta nu înseamnă că ai pierdut! Perseverează!
(Reporter: Octavia Galescu)