Lucrările au început prin consolidarea canalului de alimentare care va aduce apa din Dunăre către zona în care se vor face ochiurile de apă. Urmează lucrări de consolidare a digului, decolmatarea și crearea ochiurilor de apă, la final, amenajarea platformelor de pescuit, care vor permite accesul, în mod organizat, al localnicilor la pescuit. „În urma lucrărilor din luna aceasta, 5 ha de stuf des vor fi transformate în ochiuri de apă care vor deveni ulterior loc pentru hrănire, reproducere și odihnă pentru speciile acvatice”, explică Iulia Puiu, manager proiect.
Pe lângă beneficiile ecologice, refacerea conectivității fluviului cu lunca sa inundabilă va contribui într-o anumită măsură și la reducerea impactului inundațiilor asupra comunităților riverane Dunării din aval de zona proiectului și la alimentarea locală a pânzei freatice.
„Este cel mai mare program pe care Fundația Coca-Cola îl sprijină în Europa. Lucrăm alături de WWF din 2007, pentru a conserva sursele de apă dulce de pe glob și pentru a face schimbări de impact în companie. Știm bine că apa este o resursă rară. În același timp, e ingredientul principal din produsele noastre. De aceea ne angajăm să eficientizăm continuu utilizarea apei, alături de WWF, prin ținte ambițioase” – Sofia Kilifi, Sustainability and Community manager al The Coca-Cola Company.
„Proiectul de la Gârla Mare-Vrata este o demonstrare a faptului că refacerea naturii se poate realiza nu doar strict pentru refacerea biodiversității dar și pentru oameni. În această zonă, localnicii vor putea pescui și, în același timp, ferma piscolă din zonă va beneficia de pe urma proiectului prin asigurarea unei cantități de apă suficientă pentru creșterea peștilor și în perioadele secetoase. Dar proiectul nu poate fi privit doar ca beneficiu local, ci ar trebui să fie considerat un proiect care să inspire astfel încât să vedem astfel de proiecte în câțiva ani și în alte zone alte României”, spune Camelia Ionescu, manager Departament Ape dulci în cadrul WWF-România.
Este al doilea proiect de refacere a zonelor umede la care WWF-România contribuie, după ce, în urmă cu 5 ani, finaliza la Mahmudia un amplu proiect de renaturare, în urma căruia au fost redate naturii 924 ha.
Lucrările de renaturare din zona Gârla Mare-Vrata se vor termina în iunie 2021, iar efectele nu se vor lăsa mult așteptate: vom vedea cu ochiul liber revitalizarea zonelor unde am acționat. Acestea vor redeveni atractive din punct de vedere piscicol, dar și din punctul de vedere al conservării naturii și al ecoturismului.
Despre zona Gârla Mare-Vrata
Zona Gârla Mare – Vrata reprezintă un peisaj aproape necunoscut omului de rând, cu excepția locuitorilor de acolo. Zeci de chirighițe, lișițe, berze albe și ereți de stuf își caută aici în fiecare primăvară loc de hrană și cuibărit. Iar nuferii, stuful și papura te-ar putea păcăli să crezi, pentru o clipă, că ești în Delta Dunării.
Dar unicitatea zonei, aflată la celălalt capăt al țării de vărsarea fluviului în mare, nu își atinge nici pe departe adevăratul potențial. Aici, în anii 80, a fost construită o fermă piscicolă care nu făcea altceva decât să întrerupă legătura directă a zonei umede Gârla Mare cu Dunărea. Vorbim de bazine pentru creșterea puietului și iazuri de pescuit care au fost ferite de inundații prin construirea de diguri de apărare.
Despre proiect
WWF și Fundația Coca-Cola lucrează de peste 7 ani în cadrul proiectului „Împreună pentru Dunăre”, a cărui viziune este refacerea unor zone umede și lunci inundabile din lungul Dunării și al afluenților săi. Ținta proiectului este reconstrucția a 5.996 ha zone umede, care ar face posibilă obținerea a peste 17 milioane m3 de apă – o cantitate care ar umple 4,800 de bazine olimpice.
Proiectul se desfășoară în șase țări: Austria, Ungaria, Croația, Serbia, România și Bulgaria. Bugetul investit de Fundația Coca Cola pentru păstrarea zonelor umede și a luncii Dunării este de 4.4 milioane de dolari, pentru o perioadă de șapte ani. Până acum, au fost finalizate lucrările de reconstrucție ecologică pentru o suprafață totală de 5483 ha în Austria, Serbia, Ungaria, Croația și Bulgaria.
Parteneriatul dintre WWF și Coca-Cola a fost desemnat anul acesta „Parteneriatul Anului” în cadrul premiilor Reuters Responsible Business Awards 2020 |