Deocamdată Brexitul nu le-a adus britanicilor decât rafturi goale, carne stricată şi explozia preţurilor – scrie ziarul elveţian Tagesanzeiger. Cu toate că premierul Boris Johnson le-a promis concetăţenilor săi „un acord comercial fantastic” cu Uniunea Europeană, realitatea îl contrazice.
Prima dată în Irlanda de Nord s-a putut constata că ceva nu este în ordine. La începutul anului au apărut rafturi goale în hipermarketuri, şi din ce în ce mai multe mărfuri dispăreau din magazine. Localnicii nu au înţeles ce se întâmplă. Produsele cu care erau obişnuiţi şi care veneau din Anglia, Wales şi Scoţia nu au putut trece marea. Totodată pescarii scoţieni au fost şocaţi că nu mai pot vinde peşte în partea continentală a Europei. Camioanelor care duceau peşte proaspăt din Scoţia şi care de obicei aşteptau între 12 – 24 de ore în partea britanică a Canalului Mânecii ca să ajungă la Boulogne, acum le trebuie cinci zile, iar între timp marfa se strică. Situaţia este similară şi în ce privește transporturile de carne, care nu pot trece sub nicio formă la Calais din cauza controalelor vamale amănunţite sau a completării greşite a formularelor. Sunt cazuri când staţionarea durează mai multe zile şi între timp marfa se strică.
Pe de altă parte, multe firme mici şi mijlocii, precum şi mari lanţuri de magazine din Regatul Unit au ajuns la concluzia că din cauza costurilor mari şi a birocraţiei crescute nu merită să-şi exporte produsele. Din considerente similare mai multe firme europene începând cu luna ianuarie, și-au oprit exporturile către Marea Britanie. O surpriză neplăcută au avut şi britanicii, care au comandat ceva din Europa şi curierul le-a solicitat taxe cu 30% mai mari din cauza taxelor vamale şi a cheltuielilor mărite. Oamenii nu s-au aşteptat la aceste consecinţe atunci când de Crăciun Boris Johnson vorbea despre un acord comercial fantastic. Şi dacă toate acestea nu ar fi fost de ajuns, şi muzicienii britanici au tras semnalul de alarmă pentru că noile reglementări privind obţinerea vizei de călătorie le îngreunează, câteodată chiar fac imposibile turneele acestora în ţările Uniunii Europene. În industria autoturismelor, unde încă lucrează 800.000 de oameni, incertitudinea este foarte mare şi nu este de loc rezolvată situaţia sistemului financiar care asigură aproximativ 80% din forţa economiei naţionale.
Deocamdată cele mai mari pierderi s-au înregistrat în industria pescuitului şi a prelucrării de peşte care în prima jumătate a lunii a raportat pierderi de câte un milion de lire sterline pe zi. Săptămâna trecută camioane încărcate cu raci, homari, somoni şi languste au parcat în faţa parlamentului britanic şi au ameninţat că vor își descărca pe stradă marfa. Guvernul a creat urgent un fond de ajutor de 23 de milioane de lire sterline, dar acest lucru nu a schimbat opinia uniunii pescarilor potrivit căreia guvernul a încheiat un acord catastrofal cu UE. Atmosfera din Scoţia este foarte tensionată, Deputaţii Partidului Conservatori se tem că îşi pot pierde locurile în parlamentul local la alegerile care vor urma peste patru luni, iar Partidul Naţional Scoţian speră să obţină mandat pentru a organiza un nou referendum pentru independenţă.
Observatorii însă constată că unitatea Marii Britanii este ameninţată şi în Irlanda de Nord, care conform acordului Brexit are în continuare piaţă comună cu Uniunea Europeană. Din acest motiv, în cazul transporturilor care sosesc din celelalte regiuni ale Marii Britanii, este nevoie de controale şi de o birocraţie costisitoare. Din acest motiv au apărut rafturile goale şi multe firme britanice au decis să nu mai transporte nimic în Irlanda de Nord. Unioniştii protestanţi sunt acum furioşi şi cer ca Londra să elimine aceste inconveniente, ceea ce însă ar contraveni acordului încheiat cu UE. Se pare că liderii Partidului Democratic Unionist (DUP) au uitat că acum un an tocmai ei au solicitat aşa numitul no deal Brexit, contribuind astfel la crearea situaţiei actuale.
Guvernul din Dublin a reacţionat prudent până acum, fiindcă nu și-ar dori să fie acuzat că foloseşte Brexitul pentru propagarea unităţii irlandeze. În schimb, comercianţii din Irlanda de Nord au început deja să importe mărfuri din Republica Irlandeză, adică din UE (potrivit Acordului Brexit între Irlanda şi Irlanda de Nord nu s-a instituit controlul fizic la graniţă, ca să nu se încalce Acordul de Vinerea Mare încheiat în anul 1998 care a pus capăt violenţelor dintre unioniştii protestanţi şi catolicii minoritari, care doreau reunificarea regiunii cu Republica Irlanda).
Pentru a calma spiritele, joi Boris Johnson – încălcând restricţiile de călătorie – a efectuat o scurtă vizită în Scoţia, unde potrivit ultimelor sondaje, 53% din populaţie și-ar dori independenţa Scoţiei şi intrarea regiunii ca ţară suverană în Uniunea Europeană. Premierul scoţian Nicola Sturgeon nu a fost încântat de vizita prim-ministrului britanic. Oficial, Johnson s-a deplasat pentru a constata situaţia luptei cu pandemia, însă comentatorul ziarului Népszava este de părere că scopul principal al vizitei a fost păstrarea unităţii Marii Britanii.
Székely Ervin, RADOR